close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שינוי- רבני קהילות יוכלו לחתן את חברי קהילתם

מערכת שורשא אדר ב, תשעד03/03/2014

מספר החלטות חדשות של מועצת הרבנות הראשית- שינוי מהותי בעריכת חופות, חקיקה, שמיטה, תרומת איברים ועוד...

תגיות:

מועצת הרבנות הראשית אישרה בישיבתה היום שינוי בקריטריונים לפיהם מוסמך רב לערוך חופות בישראל. לפי הקריטריונים החדשים, רב קהילה מכהן אשר הוסמך כרב על ידי הרבנות הראשית לישראל, עבר מבחן בהלכות נישואין והוא בעל ניסיון בעריכת חופות בפיקוח הרבנות, יהיה רשאי לערוך חופות של בני קהילתו. לפי המצב הקודם, רב כאמור היה נדרש לעבור בחינות בוועדת חריגים כדי לקבל הסמכה.

בישיבת המועצה אמר הרב הראשי הרב לאו כי "ישנם כעת רבנים רבים וראויים הממתינים לקבל הסמכה מוועדת החריגים. אישורם בוועדה אורך זמן רב, ומנגד – הצורך של הציבור ברבנים עורכי חופות מכל חלקי העם

מחייב למצוא פיתרון יעיל וגורף".

"המהלך הוא נדבך נוסף במגמה להקל על הציבור בקבלת שירותי דת. הרחבת מעגל הרבנים המוסמכים לעריכת חופה תנגיש את היהדות לציבור ותאפשר למאות רבנים נוספים ברחבי ישראל לערוך חופות כהלכתן".

מועצת הרה"ר מינתה ועדת רבנים לענייני חקיקה, הרב לאו: מתקפת החוקים בנושא דת ומדינה אינה ראויה
מועצת הרבנות הראשית לישראל מינתה בישיבתה היום ועדת רבנים לענייני חקיקה. הוועדה תגבש את עמדת הרבנות הראשית בנוגע לחוקים המקודמים בכנסת בנושאי דת ומדינה ואת דרכי פעולת הרבנות בנושא. זוהי הפעם הראשונה שמועצת הרבנות הראשית ממנה ועדה מסוג זה, וזאת בעקבות גל החקיקה הנמשך בנושא דת ומדינה. בנוסף על רבנים חברי המועצה, עלו גם שמותיהם של משפטנים בכירים אשר ילוו את עבודת הוועדה.

המועצה העבירה ביקורת על הצעת חוק הבלניות שעברה אתמול בוועדת השרים לחקיקה: "אם מתעוררת בעיה נקודתית עם בלנית יש דרכים משמעתיות לטפל בה – ובטח לא באמצעות חקיקה בכנסת. הרעיון המופרך להטיל קנס של 50 אלף שקל על בלנית, סכום שהיא משתכרת בו אולי במשך חמש שנים, מראה שהכוונה האמיתית של יוזמי החקיקה אינה למנוע פגיעה בטובלות, אלא לאפשר שימוש במקוואות הממלכתיים לביצוע פעולות האסורות על פי ההלכה", אמרו חברי המועצה.

הרב הראשי הסביר: "לאחרונה אנחנו שומעים בכל יום על חוק נוסף העוסק בנושאי דת ומדינה המוגש לכנסת ללא תיאום עם הרבנות הראשית והוועדה תיתן את התשובות הראויות למתקפת החוקים בנושאי דת ומדינה".

יובהר כי ההסכם הקואליציוני בכנסת מקנה לסיעת הבית היהודי זכות וטו בחקיקה הנוגעת לענייני דת ומדינה, וכי בין חברי הכנסת מהסיעה לבין הרבנים הראשיים קיימת הסכמה כי ייעשה שימוש בווטו מסוג זה כאשר הרבנים הראשיים מתנגדים לקידום חוק מסויים.

תוקם ועדה לבחינת נהלי הכשרות
ועדה נוספת שהוסמכה היום על ידי המועצה, לראשונה, היא ועדת התקינה לענייני כשרות. תפקיד הוועדה הוא לבחון את ספר נהלי הכשרות של הרבנות הראשית, ובמידת הצורך לעדכן את הנהלים. ועדה זו מוקמת על רקע הצעת חוק הנמצאת כרגע בהליכים, המעגנת את העיקרון לפיו מועצת הרבנות הראשית לישראל היא הסמכות העליונה בענייני כשרות, והכרעותיה מחייבות את הרבנויות המקומיות.

הרב הראשי הרב לאו הבהיר כי הוועדה תקבע נהלי כשרות בשתי רמות: רמה רגילה, אשר לא תתפשר על עקרונות כשרות שהן "מדאורייתא" – כלומר מקורם בתורה. הרמה השנייה, כשרות מהודרת, תאפשר למבקשים לאכול מזון שהוא כשר לכל השיטות, ככל הניתן.

היערכות לשמיטה: הרבנות נערכת להציע פתרונות לחקלאים
הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הציג בפני חברי המועצה את ההיערכות לקראת שנת השמיטה, שתחול בע"ה בשנה הבאה. הרבנות, בשיתוף עם המשרד לשירותי דת, מפרסמת מכרזים להעסקת עובדים שיעמדו בקשר עם החקלאים, ויציעו לכל בעל קרקע אחת מהחלופות הבאות:

א. השבתת הקרקע בשנת השמיטה
ב. העברת הפירות לציבור באמצעות אוצר בית-דין
ג. היתר מכירה כהלכה – המחריג את ארבע הפעולות האסורות, לפי שיטת הראי"ה קוק
ד. מצעים מנותקים – גידולים חקלאיים שלא על גבי האדמה ישירות. מדובר בפיתרון הלכתי חדש שפותח על ידי הרב הראשי הרב לאו בשנים עברו.

הרבנות הראשית תעודד תרומת אברים – בכפוף לקביעת מועד המוות ההלכתי על ידי רב
מועצת הרבנות הראשית הורתה לוועדת הרבנים לענייני בריאות לקדם את מינויים של רבני בית חולים, שיהיו אחראים לקביעת מועד המוות מבחינת ההלכה על מנת לאפשר לשומרי מצוות להסכים לתרומת איברים.

אין מחלוקת בהלכה כי ניתן לתרום איברים מגוף המת, אולם קיימת שאלה הלכתית מורכבת ביותר לגבי שעת המוות. לפי ההלכה, האפשרות להציל את חייו של אדם מתגברת על כל החיובים ההלכתיים הנוגעים לכבוד המת, אולם לשם כך יש לוודא כי האדם המיועד לתרום אכן כבר אינו בין החיים.

המועצה שמעה הסבר בנושא מאשר הירשברג, מיוזמי כרטיס "בלבבי" לתרומת איברים על פי ההלכה.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה