close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ספר חדש וייחודי על יחסי חרדים- חילונים

מערכת שורשז אדר ב, תשעד09/03/2014

רענן זיו בספר חדש על יחסי דתיים חילונים, על סטיגמות, האו"ם וגם על ספרים אלקטרונים

תגיות:
כריכת הספר האלקטרוני

בימים אלה עלה באתר מנדלי מוכר ספרים, הספר ז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא. מאת רענן זיו. שוחחנו עם רענן זיו מחבר הספר.

ש. בעבר כבר פירסמת ספרים בשורש- מה התחדש הפעם?
רענן- קודם כל אני מודה לשורש, על שנתן לי את הבמה. אכן פירסמתי סיפורים בשורש בעבר והתגובות המחזקות נתנו לי כוח להמשך. בהחלט זיהיתי צמא בציבור הדתי, צמא לספרות יהודית אוטנטית. אך הפעם החלטתי ללכת על כתיבה מקצועית בעבודה מול עורך-אורי בלסם. ההבדל הוא בליטוש של כל סיפור, ברצף ובקשר בין הסיפורים,

כריכת הספר האלקטרוני
וכן, גם בהשקעת הזמן מה שגרם לי להחלטה לשווק את הסיפורים- כלומר לבקש בעצם את אמון הציבור בסיפורים הללו.

ש. ספר לנו על הספר.
רענן: ז'בוטינסקי פינת רבי עקיבא הוא פרוייקט ייחודי. זהו אוסף של סיפורים קצרים שמסופרים מפיו של סדרן מוניות היושב על התפר שבין בני ברק לרמת גן. הוא מספר לנו את סיפורי החיכוך בין חרדים לחילונים. אבל לא רק חיכוכים וקונפליקטים אלא גם נקודות אנושיות של רגעים קטנים ומרגשים. כגון שידוכים, הצעות נישואים, יחסי הורים ונוער, יצירתיות במקום שצריך להסתירה ועוד.

ש. מה מיוחד בסיפורים הללו?
רענן: השיח בין חרדים לחילונים בישראל מאופיין בווכחנות בנוסח דו שיח של חרשים. הסיפורים בקובץ הזה מנסים להראות את המורכבות של החיים, את הדמויות האנושיות, ואת הסיפורים מזווית ייחודית.

ש. מי קהל היעד?
רענן: קודם כל אני חושב שלציבור הדתי חובב הספר חסר חומר. הרב חיים סבתו מצויין, ישנם כותבים נוספים, אך עדיין חסר. אני השתדלתי לא להיתפס "לעגנוניות" במובן הלשוני. אלא לספר סיפורים בלשון עממית- לאו דווקא גבוהה במיוחד, מכיוון שהסיפורים מסופרים בגוף ראשון ומבטאים את עולמו של המספר שמביט על העולם החרדי באהדה מצד אחד ומצד שני גם לא חוסך ביקורת. הכנות של המספר פותחת את הסיפורים גם בפני קהל חילוני חובב מסורת- כי הסיפורים מקפידים להפתיע תמיד בצורה שבה הויכוחים הנצחיים בין חרדים לחילונים מסתיימים. אפשר לומר לא כמו שאלה חשבו ולא כמו שאלה חשבו.

ש. אתה חושב שצריך להיות נייטרלי?
רענן: אני לא חושב שאני צריך להיות מהאו"ם. אך כמי שמלמד כתיבה יוצרת אני תמיד מדגיש לתלמידיי את ההבדל בין סרט תעמולה או ספר תעמולה לספרות. מה שעושה ספר או סרט טוב זו המורכבות. המורכבות של הדמויות והמורכבות של הסיטואציה. בספרות החרדית יש נטייה לבנות גיבורים ללא חולשות. אני חושב שבסופו של דבר זה שובר את האמון בגיבור או מרחיק את רגשות הקורא ממנו. אצלי הגיבורים גם עושים טעויות, יש להם חולשות שאין בכוחם לתקן, אך יש בהם איזו חתירה לשיפור.

ש. למה ספר אלקטרוני?
רענן: להוצאות הספרים יש את האג'נדה המיינסטרימית. שם אולי סיפורים של אנטי מתקבלים יותר כלהיט שיווקי. קצת קשה לשווק מורכבות. ההוצאות האלקטרוניות יותר גמישות בגלל חיסכון בעלויות הדפסה והפצה. דרך אגב הן גם הרבה יותר הוגנות כלפי הכותב, כך שכל רכישה של עותק היא באמת פרגון ישיר וחיזוק לכותב. מלבד זאת סיפורים קצרים בטבעם מתאימים לספר אלקטרוני. ניתן לקרוא ברכבת, בתור בבנק וכו'.

ש. בסיפורים מוזכרות קשת רחבה מאוד של דמויות. מהבעל שם טוב, הרמב"ם דרך אלביס או וודי אלן, מה זה אומר?
רענן: בדורנו אנחנו חשופים כל הזמן להשקפות עולם מכל כיוון. לעיתים אנחנו אפילו לא מודעים לכך. אפילו מאחורי פרסומת פשוטה יש בעצם השקפת עולם למשל "העולם שייך לצעירים" וכו' אני חושב שצריך להתייחס להשקפות של יוצרים שונים ולבחון את דעת היהדות על השקפת אלה. אתן דוגמא- אחד הסיפורים מתייחס לתופעה של אלביס ותיאוריות הקונספירציה סביב מותו. אלביס היה זה שהביא את המוסיקה השחורה ללבנים. לבלוז יש פילוסופיה, פילוסופיה של קבלת הייסורים, של השלמה עם מקומך בעולם, לא מזמן נתתי שיעור על צדדים שווים בין הפילסופיה של הבלוז לבין תורת רבי נחמן. קצת לא אפקטיבי לומר היום לנוער- אל תיחשפו לכלום, יותר אפקטיבי לעורר דיון על נושא שנתקלנו בו ולהבין איך היהדות רואה את זה. כך נרוויח פעמיים- העולם לא ייראה מפחיד כל כך מצד אחד, ומצד שני נראה איך שהרבה מהשיטות בעולם הטוב שבהן מקורו בתורה.

לתגובות או הזמנת הרצאות: [email protected]

לדוגמא חינם באתר מנדלה:
http://mendele.co.il/?wpsc-product=zabopinatrabiakiva

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה