close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מכתב שכתבתי לעמותה דתית לאומית

הרב יניב חניאכג ניסן, תשעד23/04/2014

במהלך החג קיבלתי מכתבים מכמה וכמה עמותות דתיות לאומיות, בתשובה על מכתבים אלו כתבתי את המכתב הבא, שאני סבור שכדאי שכולם יקראו.

תגיות:

שלום רב,

שמי יניב חניא ואני מפעיל את אתר האינטרנט של שורש ועוסק, באופן כללי, הרבה מאוד בעניין של אינטרנט פוגעני והתמודדות כללית עם הנושא של אינטרנט ותקשורת. אני מעביר הרצאות רבות בנושא, נוסע ממקום למקום וממוסד חינוכי אחד למשנהו וגם פתחנו דרך  לפיקוח גלישה בטלפונים ניידים ועוד. לאחרונה, אחת ההתמקדויות שלי בהרצאות ובסדנאות למורים ואנשי חינוך (וכל אחד מאיתנו הוא גם מחנך של עצמו, כמובן) היא בעצם ההתמודדות עם האתגר של התקשורת עצמה, ההשפעה שיש לעולם התקשורתי והאינטרנטי על החשיבה שלנו, על המבט שלנו על העולם, אני מביא סיפורים מבפנים על יצירת

עולם התקשורת ועל השעבוד הכמעט מוחלט של כל "חושב" בעולם המודרני למעצבי דעת הקהל, כולל נקודה ייחודית שבה אני מנסה להסביר את כוחה של התקשורת להשפיע על מהלכי מחשבות, על כיוונים של דעת קהל וכדומה.

שמחתי לראות לאחרונה את ההתעוררות שיש בתחום של יצירת דיון ציבורי חדש ואחר, החל מהתחומים שבהם אתם עוסקים ובתחומים נוספים... אולם לענ"ד התעוררות זו לא יכולה לבוא מבלי התנתקות, מסויימת, מעטיני כל אותם אלה שמכתיבים את דעת הקהל, ששולטים במחשבות וברגשות של העם. ומכיוון שבסופו של דבר מדובר על נושא כספי, הרי שלענ"ד ישנה חשיבות רבה לשימוש מועט יותר בשירותים שלהם.

במה הדברים אמורים? ראיתי, לדוגמא, שהאי מייל שלכם נבחר להיות בג'י מייל. פירושו של דבר, מבחינה מעשית, שיתוף פעולה עם מכונת הכסף של גוגל, שלמעשה שולטת היום בכ70% משוק הפרסום באינטרנט העולמי. גוגל גם לא מהססת לקדם עם כספה אג'נדות פוליטיות, ניתן לראות פרטים במאמר הבא- http://www.shoresh.org.il/spages/articles/google%20palestine.htm

החשבון הפשוט בתעשיה גורס שגולש יומי שווה דולר חודשי, כלומר- אם אתם נכנסים למייל שלכם פעם ביום הרי שאתם שווים לגוגל (או לוואלה, או לכל אחד מהספקים האחרים), דולר בחודש. מכיוון שרובנו נכנסים למייל הרבה יותר פעמים, נניח חמש או שש פעמים ביום, יתכן בהחלט שאתם תורמים לגוגל כ6$ בחודש. כשנכפיל את זה במספר הגופים הדומים, הציונים, הלאומיים, הדתיים וכדומה שעושים שימוש בג'י מייל, הרי שמדובר על סכום לא קטן בכלל... שבסופו של דבר מאפשר לקדם עוד אג'נדה פוליטית מנוגדת לתפיסה שאנחנו מנסים להנחיל לעם.

באופן טבעי אני סבור שהדברים הללו אינם תיאורטיים בלבד, יש להם משמעות עצומה, יום יומית לחיינו ואנחנו חייבים לקחת אותם בחשבון ולקול אותם בכל פעולה שאנחנו עושים... כולל פתיחת המייל. כמובן שאני מוטרד מזה שהמייל הרשמי של הקבוצה שלכם איננו בדואר המאוד מושקע של שורש, אולם לענ"ד מדובר בתופעה, שמהלך כללי ולא רק בעניין אישי. לדוגמא- אנחנו מתמודדים בתחום של האינטרנט הפוגעני במלחמה לא פשוטה, עקובה מדם ועם הרוגים של ממש, במצב כזה, לעיתים קרובות אנחנו נאלצים לבטל פרסומים ומהלכים בגלל הנושא הכספי. מאוד יתכן ש5000 מנויי דואר חדשים היו שווים לנו עוד מודעת פרסומת לחודש, שיתכן והיתה מצילה עוד שניים שלושה נערים בחודש... זוהי כאמור רק דוגמא לעוצמת ההשפעה שיכולה להיות לכל בחירה קטנה בעולם שבו אנחנו מתמודדים.

 

ברכות וחג שמח,
יניב חניא

חשוב לציין שאף אחת מהעמותות ששלחתי לה את המכתב לא הגיבה עליו. 

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה