close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הכינו את ביתכם ליום גשום בטילים

מערכת שורשיט סיוון, תשעד17/06/2014

הוספה של מרחב מוגן לתוך דירת מגורים יכולה לשפר באופן משמעותי את רמת המוכנות למלחמה או מצבי חירום לאומיים

תגיות:
איום טילים
צילום: יח"צ אתר פיקוד העורף

הוספה של מרחב מוגן לתוך דירת מגורים יכולה לשפר באופן משמעותי את רמת המוכנות למלחמה או מצבי חירום לאומיים. מרחב מוגן הוא מקלט הנבנה בתוך המעטפת של המבנה ומטרתו היא בעיקר לספק מיגון מפני התקפות אוויר. היתרון של מרחב מוגן בתוך הדירה הוא שניתן לגשת אליו במהירות גם כאשר זמן ההתרעה מפני הטילים אינו מאפשר כניסה למקלט. בנוסף, הוספת מרחב מוגן היא השקעה לטווח ארוך. במהלך השגרה ניתן להשתמש במרחב מוגן דירתי בתור חדר רגיל, בעוד בשעת חירום הוא זמין עבור בני המשפחה וערוך למצבים המסכנים חיי אדם.

יש הבדלים משמעותיים בין מרחבים מוגנים קומתיים, מוסדיים או דירתיים. מרחב מוגן קומתי הוא משותף בבתי דירות בהם אין ממד בכל דירה, או בבניינים כגון משרדים ומבני תעשיה. לעומתו, מרחב מוגן מוסדי הנקרא גם ממ"מ מותקן בכל מבנה ציבורי ללא יוצא מן הכלל.

מה מאפיין מרחב מוגן דירתי?
מרחב מוגן דירתי חייב להיות בשטח פנימי של 9 מ"ר נטו לפחות. המרחב הבסיסי כולל חלון עמיד להדף ואטום מפני גזים, צינור אוורור אליו ניתן לחבר משאבת חמצן וכמובן דלת מאסיבית ואטומה לחלוטין. פריטים נוספים הנמצאים בתוך המרחב המוגן צריכים לעמוד בכל דרישות התקן הישראלי: על הדלתות להיפתח כלפי חוץ, להיות במפלס נמוך ממפלס רצפת החדר ועוד.

מבחינת הקירות, בתוך מרחב מוגן דירתי הם עשויים בטון מזוין מלא בלבד. העובי של הקיר החיצוני במרחב מן הסוג הזה עומד על 20-25 ס"מ, בעוד במרחב מוגן מוסדי העובי הוא 35 ס"מ. אנשי מקצוע יוצקים את תבניות הדלת, החלון וצינורות האוורור תוך כדי יציקת הבטון וזאת על מנת לחבר אותם היטב אל דפנות המרחב ולהבטיח את עמידותו בכל תווי התקן הנדרשים על פי חוק.

מדוע כדאי להשקיע בהוספת מרחב מוגן לדירה?
לא חייבים לגור באיזורי הסיכון על מנת ליהנות מהיתרונות של הוספת מרחב מוגן לדירה קיימת, או רכישה של בית עם מרחב כזה. הצורך במיגון בפני טילים משותף לכל תושבי ישראל והוא מגובה בהוראות פיקוד העורף. היות וחדר הביטחון אינו מהווה חלופה ראויה וגם המקלט הציבורי לא תמיד נמצא בהישג יד, המרחב המוגן בתוך הדירה הוא האופציה הבטוחה והנעימה ביותר.

שיפור מיגון של חלל קיים כולל מפרטים טכניים ממוקדים, לרבות כמות וסוג הברזל או הבטון. כל דרישה של פיקוד העורף עבור שיפור מיגון של חלל קיים והוספת מרחב מוגן דירתי יכולה לקבל מענה ביוזמה פרטית. במילים אחרות, אין צורך בהגשת בקשה להגדלת המבנה ולכן המשמעות הכלכלית ברורה. המדינה אינה מטילה היטל השבחה בעבור תוספת בנייה על השבחת מקרקעין כתוצאה מבניית מרחב מוגן וגם הועדה המקומית אינה רשאית לסרב להתרת תוספת כזו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה