close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

להתמודד עם מתח, לחץ וחרדה בשיטה טבעית

שמעון וגילה הלאגיב אב, תשעד08/08/2014

מקבץ של רעיונות מעשיים ביותר להתמודדות עם לחץ בשיטות טבעיות

תגיות:
הגם שבשגרה אנו מתמודדים עם מתח ולחץ ולפעמים גם עם חרדה ברמה זו או אחרת, הרי שבימים טרופים אלה, כולנו מרגישים כך כל הזמן. הלחץ, המתח והחרדה הם חלק מאיתנו, ונדמה שאי אפשר אחרת. במאמר הבא תמצאו את כל הדרכים ואמצעים להתמודד בקלות - גם בשגרת היום יום עם מציאות מתוחה, כמו"כ נסביר למה אנחנו רוצים לאכול כל הזמן בשעת משבר ולמה חשוב להרגיע ולהרגע –עד כמה שאפשר.

למה חשוב להרגיע ולהרגע?
מבחינה בריאותית, כל מצב שמוגדר במוח כסכנה מעלה את רמת הקורטיזול – הורמון הלחץ בגוף. במצב לחץ וסכנה, מצב של "להלחם ולברוח" מסכנה, עליית הקורטיזון גורמת לתגובה מהירה של האדם וזה נחוץ וטוב אבל, מחקרים רפואיים מראים שרמות גבוהות של קורטיזול, המופרשות לאורך זמן, כתוצאה מלחץ מתמשך, המאפיין את חיינו באופן כללי, פוגעות בבריאותנו בטווח הארוך. מכיוון שאחד התפקידים העיקריים של הקורטיזול הוא לעודד את הגוף "לתדלק" מחדש את מאגרי האנרגיה שלו, שהתרוקנו כתוצאה מהתגובה ללחץ, רמות גבוהות של קורטיזול גורמות לתחושה מתמשכת של תיאבון מוגבר ותשוקה למאכלים משמינים. סוג השומן שנאגר בגוף כתוצאה מהלחץ, נוטה להצטבר באיזור הבטן ומעלה את הסיכון ללקות במחלות לב,סכרת וסרטן.
הלחץ הכרוני וכתוצאה מהם, הרמות הגבוהות של הקורטיזול, גורמות גם לשינויים במצב הרוח, התגברות מצבי דיכאון וחרדה, פגיעה במערכת החיסון, קשיים בריכוז וזיכרון שיכולים להוביל לפרקינסון,אלצהיימר ועוד. עודף הקורטיזון גורם גם להחמרה בתופעת התסמונת הקדם וסתית ותופעות גיל המעבר. איננו רוצים חס וחלילה להגביר את הלחץ בעקבות ההכרות עם נזקי הקורטיזול אלא קודם כל לעורר את המודעות כדי שנבין שאין ברירה, בכל מקרה חייבים לנסות להתמודד עם המציאות וזה אפשרי ואפילו חובה.
איך עושים זאת?

קודם כל לנשום!
אנחנו חייבים לקחת כמה דקות ביום שיהיו מעין תחנת עצירה ובהם נשב לנשום. אפשר בבוקר בתחילת היום, בצהריים. תהליך שלוקח לא יותר מחמש דקות ומשפיע פלאים! התרגיל הומלץ על ידי הק'ואוצ'ר אליהו שירי.

תרגיל תחנת הרגיעה:
למצוא רגע ומקום של שקט. לעצום עיניים ו להתמקד בנשימות. ולהתרכז בנשימות שנכנסות ויוצאות. אפילו אם המח "בורח" במחשבות, להחזיר אותו. תרגיל זה ישפר את שריר המיקוד שלנו. לא לייצר נשימות באופן מכוון אלא להתמקד בנשימות. להקשיב לאויר שנכנס ויוצא. המח מתחיל להיות חלל ריק ממחשבות כמעט לחלוטין. כל מחשבה שעולה, להדוף ולהתרכז בהתבוננות בנשימות. אחרי מס' דקות, נכנסים לחלל מדהים במח. זה הזמן להתחיל לייצר נשימות.

תרגיל הנשימות היזומות:
לקחת 5 נשימות דרך האף אל חלל הבטן. 2 לעצור ו-5 נשימות לנשום, (להוציא את האויר) ושוב פעם, לעשות זאת 5 פעמים ברציפות. 5 לנשום. 2 לעצור ו5 לנשוף.

ד"ר מרק היימן בספרו "מח מנצח", מוכיח כי המח מפחית את רמות הקורטיזול ומשחרר עצב הנקרא: עצב הואגוס, זה העצב הכי ארוך שיש לנו במערכת העצבים ואז בכל מערכת העצבים הפרא-סימפתטתית (הלא מודעת) מופרשים חומרים כימיקליים מרגיעים, מהמח דרך הצוואר אל הסרעפת ואל כל הגוף. אנו נעשים רגועים יותר וסלחנים יותר, המח שלנו גדל, ההיפוקמפוס גדל, הזיכרון והערנות שלנו משתפרים. אם נבצע זאת כל יום, פעם אחת ביום, הגוף יתחיל להסתגל להפחית את רמות הקורטיזול, לייצר חומרים כימיקליים מרגיעים ולחזק את מערכת החיסון. טיפ חשוב - ההתחלה אנו מייצרים את ההרגל אבל אח"כ ההרגל יוצר אותנו.

לאכול נכון!
התזונה המתאימה למניעה וטיפול בלחצים, מתחים וחרדות תזונה נכונה באמת עוזרת ומאוד להפחית מתחים,לחצים וחרדות - ולהיפך. תזונה הכוללת הרבה סוכר לבן, קמח לבן, שומנים, מזונות מעובדים, משקאות ממותקים, קפאין ושוקולד גורמת למערבולת שבה כשאוכלים את המזונות הרעים מרגישים טוב לזמן קצר ואז הנחיתה היא קשה, הגוף מתקשה להתמודד עם ההצפה של המזונות הרעים ולמעשה "מחפש" עוד מהתחושה הטובה, כפי שהוא מכיר אותה.

אין ברירה, כדי שהאמת נרגיש יותר טוב גם פיזית וגם נפשית צריך להתעקש על מזונות טובים! דגנים מלאים, קטניות, הרבה ירקות ירוקים, כתומים ומעט פירות, גם פירות יבשים כמו תמר או משמש אורגני... חופן אחד של אגוזים ושקדים

ו- על הגוג'י ברי שמעתם?! פרי אקזוטי "חטיף" שניתן למצוא בחנויות טבע,עשיר בכל טוב! גם שוקולד אפשר לאכול, יש מאיתנו שזקוקים לו, אבל כדי לקבל את תכונותיו הבריאותיות מומלץ לאכול שוקולד של 70% מוצקי קקאו ורק מעט ממנו. לחצו כאן למתכונים הכי קלים להכנה שיספקו את הצורך ב"נשנוש" ויעשו טוב.

מים
שתו מים והרבה, המים שוטפים גם רעלים מהגוף, שחלקם מצטברים עקב המתח ולחץ. התחילו את היום בשתייה ושתו למשך כל היום כמה שיותר מים צמחי מרפא להרגעה: הצמחים הבאים טובים להרגעה, חרדות, כאבי בטן ובעיות שינה. ניתן להכין חליטת תה של אחד או יותר מהצמחים הבאים: וולריאן, מליסה (לא מתאימה לסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס), קמומיל, לבנדר. מומלץ להכין חליטה (השריית כף או שתיים בסה"כ בכוס מים רותחים למשך של 5-10דקות) מכל צמח או כל הצמחים גם יחד. אפשר להכין כמות גדולה יותר ולשתות כמה כוסות במשך היום קר או חם. אפשר גם חם עם כפית דבש להמתקה.

לסובלים מבעיות שינה
כוס חמה ממותקת בדבש לפני השינה. שמנים אתריים על בסיס שמן זרעי ענבים/ שמן שקדים אפשר להוסיף שמן לבנדר, קמומיל, וטיבר וברגמוט. השמנים האתריים פועלים במיידית דרך חוש הריח וגורמים לתחושת רוגע ושלווה גם ברגעים לחוצים. השימוש הוא במריחה על גבי שורש כף היד ובחזה. אפשר גם ומומלץ לרכוש תערובת שמנים ישירות אצלנו. היפריקום צמח נפלא לחרדות ולחצים שאינו נמכר בחנויות אלא רק דרך מטפלים. אינו ממכר ובעל השפעה נפלאה. עץ המורינגה נקרא גם עץ הפלא בשל תכונותיו הרבות והנפלאות. שתיים מהחשובות לנו בתקופה זו,הן ניקוי רעלים וחיזוק המערכת החיסונית.

את המורינגה ניתן לצרוך באבקה (נמכרת באתר במחיר מיוחד) או בקפסולות שמן. חשוב להזכיר שהמורינגה משביחה חלב למניקות!

שימוש בשיטות שונות ומהירות להרפייה אי. אף.טי (E.F.T) – טכניקה לשחרור רגשי היא שיטה קצרה ועוצמתית בתוצאותיה. קל ללמוד אותה והיא מאפשרת תוך כמה דקות לטפל בחרדות ומתחים ועוד.

צרפנו קישורים: (עברית) מצד שמאל ניתן לראות מגוון של סרטונים ובעיות שניתן לטפל בהם לבד. https://www.youtube.com/watch?v=3rfGWPdEqLa (אנגלית)
אתר הבית של מייסד השיטה גארי קרייג, מגוון עצום של סרטונים ומאמרים. http://www.emofree.com/

את השיטה הכרתי ולמדתי לפני כשנתיים. אני מטפלת בשיטה ומתפעלת מהשיטה והתוצאות. דמיון מודרך והרפיות אפילו כמה דקות משפיעות. ניתן ללמוד ולתרגל לבד בבית. קיימים סרטונים והדרכות רבות בנושאים אלה ברשת.

תזכרו לנשום! בתקווה לימים טובים של שקט,בטחון וגאולה שלימה
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה