close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בחילות הריון: מדוע זה קורה וכיצד להתמודד?

מערכת שורשכט תשרי, תשעו12/10/2015

בחילות בהריון- למה זה נגרם ואיך ניתן להתמודד?

תגיות:

עבור נשים רבות, לצד השמחה והציפייה שבכניסה להריון - חלקו הראשון מאופיין בבחילות רבות. אלה מורגשות בעיקר בשעות הבוקר, אך עלולות לתקוף גם בשעות אחרות במהלך היום. על פי נתוני קופות החולים, כ-70% מהנשים ההרות סובלות מבחילות הריון, והתקופה שנחשבת לרגישה ביותר היא השליש הראשון של ההריון, עד השבועות ה-12-14. בקרב חלק קטן מהנשים התופעה נמשכת גם לאחר מכן.

הבחילות בשליש הראשון עלולות להוות מטרד משמעותי, אך אם תשאלי את הרופא של קופת החולים, הן מעידות למעשה על התפתחות טבעית של תהליך ההריון.

הבחילות מקושרות לעלייה הגבוהה בהורמון ה-hCG  שמתרחשת בשלבים המוקדמים של ההריון ותפקידו להניע תהליכים ברחם ובשליה לצורך קליטת העובר והתפתחותו התקינה. ריכוז ההורמון מגיע לשיאו במהלך השליש הראשון של ההריון ויורד לאחר מכן – אז גם מגיעה ההקלה בבחילות.

איך להקל על הבחילות?
קיימות דרכים רבות שבהן ניתן להקל על תחושת הבחילה, אך חשוב לדעת כי לכל אישה יש את "השילוב המנצח" שלה נגד בחילות, וייתכן שלא כל הדרכים יפעלו באותה יעילות גם עבורך. בכל מקרה, הנה כמה טיפים ודרכים שיסייעו גם לך להתמודד:

שתייה מרובה. במיוחד בתקופת ההריון, חשוב מאוד לשמור על מאזן הנוזלים התקין בגוף. אסור שתחושת הבחילה תמנע ממך לצרוך את כמות הנוזלים שהגוף שלך זקוק לה, כדי למנוע פגיעה בך ובעובר בעקבות התייבשות. הקפידי לשתות לאורך היום, אפילו במנות קטנות, שכן שתייה מרובה של מים עשויה לסייע במניעת הבחילות. מומלץ להימנע משתיית קפה או מיצים ממותקים – אלה עלולים להעצים את תחושת הבחילה. מנגד, חליטה של שורש ג'ינג'ר עם מעט דבש עשויה להקל על הבחילה. נסי לשתות אותה חמה או מצוננת, ובחרי את הטמפרטורה המועדפת עבורך.

שתייה קרה. ככלל, שתייה חמה או שהייה במקומות חמים עלולות להגביר את תחושת הבחילה. נסי להיעזר בשתייה של קוביות קרח עם כמה טיפות לימון. נשים רבות מדווחות על הקלה בבחילות בסיוע ארטיק-קרח בטעמים חמוצים, או אפילו "שלוקים" קפואים שהילדים אוהבים לאכול בקיץ.

אכילה מבוקרת. מומלץ להעשיר את התפריט בפחמימות מורכבות ומלאות, דוגמת דגנים מלאים, אורז מלא, תפוחי אדמה, ואפילו קרקרים מלוחים. למרות בחילת הבוקר, מומלץ לאכול קרקר יבש זמן קצר לאחר היקיצה. הפחמימות מעלות את רמת האנרגיה וסופגות את החומציות שמגבירה את הבחילות. עדיף להימנע מצריכה של "מחוללי בחילות" דוגמת אוכל מטוגן, מאכלים עשירים בשומן, או מאכלים מתובלים מדי. בכל מקרה, תוכלי לבנות תפריט מאוזן ובריא לתקופת ההריון בעזרת דיאטנית של קופת החולים.

ארוחות קטנות. נסי לעבור לתזונה המבוססת על ארוחות קטנות ורבות יותר לאורך היום. דאגי להצטייד במזון "ידידותי" דוגמת קרקרים במהלך היום, הימנעי מארוחות כבדות, ונסי להימנע משכיבה לאחר ארוחה גדולה – לרוב זה רק יגביר את תחושת הבחילה.

רגישות לריחות. בקרב נשים הרות רבות, ריחות חזקים – גם כאלה שנחשבים נעימים וטובים בימים רגילים – עלולים להגביר את תחושת הבחילה. באופן מפתיע, זה יכול להיות אפילו ריחו של התבשיל או הבושם שהכי אהבת לפני ההריון – וכעת הוא הופך להיות סיוט של ממש. לכן, נסי לבשל ולשהות בסביבה מאווררת ככל שניתן, כזו שבה עוצמת הריחות שמעוררים את הבחילה תהיה נמוכה. נחשפת לריח חזק שגורם לך בחילה? פתחי חלון, צאי למקום מאוורר ושאפי אוויר צח במשך כמה דקות.

הבחילות חזקות מאוד - לפנות לקופת חולים?
אם הבחילות הופכות למטרד שמקשה על התפקוד היומיומי שלך, ואם הן מלוות בהקאות מרובות – פני לרופא שלך בקופת החולים והתייעצי עמו. על פי רוב לא נדרשת התערבות רפואית במצב, אך אם הרופא יחליט על כך – ניתן להיעזר בטיפול תרופתי שיקל על הבחילות.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה