close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תחליטו מה חשוב, מאמר מדפנה מאיר הי"ד

דפנה מאירט שבט, תשעו19/01/2016

הצלחתי לייצר לעצמי מצב מצויין אחרי שבניתי לי סרגל עבודה שאני מכנה אותו "חשובומטר".

תגיות:

אני הנני אישה שחיה בסביבה פמיניסטית, מאפשרת ומצמיחה נשים – בבית, בעבודה ובקהילה. כך לפי תפיסתי והבנתי. מתוך כל הבחירות שעמדו בפניי, בחרתי, ועודני בוחרת כל יום מחדש, להיות אישה יהודייה, דתית לאומית, מתנחלת, נשואה, אמא, לומדת ועובדת ומפרנסת את משפחתי בכבוד ביחד עם בעלי היקר, שיחיה. בתוך שלל עיסוקיי הרבים, יש לי שפע של זמן פנוי, ככל אשר אדרוש לעצמי, ללימודים, לבילויים, וליצירה. כן, זהו המצב אצלי, על אף שאני מגדלת 6 ילדים, ומשמעותית באופן יומיומי בחייהם ובחיי בעלי היקר, גרה בהתנחלות מרוחקת ממקום העבודה, נוסעת בטרמפים (בזבוז זמן/חסכון בכסף) ועובדת

50 שעות בשבוע מחוץ לבית.

את המצב הזה הצלחתי לייצר לעצמי אחרי שבניתי לי סרגל עבודה שאני מכנה אותו  "חשובומטר". אני שמחה ונרגשת לספר לכן עליו! אם כי, אני מקווה שהוא לא יחדש לכן דבר… ישנם סרגלים רבים, כגון "סרגל כאב", "סרגל מצב רוח" ועוד. בוודאי הקואוצ'ריות שבינינו מכירות עוד. החשובומטר שלי מודד את המקומות, המצבים והמשימות בחיי בהם אני חייבת, להבנתי, להיות ולפעול בעצמי, כל עוד אני בחיים. אני- ולא מלאך. אני- ולא שרף. אני- ולא שליח. לעומת אלו, מודד החשובומטר את המקומות, המצבים והמשימות בחיי בהם אוכל לתת לאדם אחר, או למכונה, לעשות את המשימה במקומי, וכך לשחרר לי זמן פנוי. בנוסף, מודד החשובומטר את מצבי הביניים בדרגת החשיבות, ומחלק אותם לסדרי עדיפויות. כל עוד שאני מקפידה להשתמש בחשובומטר שלי, יש לי זמן, גם אם לא בשפע עצום, לקרוא, לכתוב, ליהנות ולשמוח.

                                       להלן דירוג – החשובומטר:

1)     לא חשוב בכלל: הסבר: חסר ערך, אין טעם להשקיע אנרגיה

2)     לא כל כך חשוב: הסבר: אם יהיה לי זמן, כוח וחשק, אתעסק בזה

3)     חשוב למדי: הסבר: עדיף שאני אעשה, אך אפשר למצוא תחליף, גם אם פחות איכותי ממני

4)     חשוב מאוד: הסבר: אני או בעלי בלבד יכולים לעשות

5)     חשוב ביותר: הסבר: רק אני יכולה לעשות, אין מי שיעשה זאת טוב כמוני, ופחות ממצוין לא מקובל עליי

     האישה המערבית- פריקית של שליטה:

לאחר בניית הסרגל, רשמתי לי על דף את כל משימות הבית והחוץ שלי, וגם את רצונותיי. 
חישבתי כמה זמן לוקח לי לעשות כל אחת, ועד כמה אני שונאת/אוהבת/חייבת לבצע אותן. העמדתי את המשימות מול סרגל החשובומטר והתחלתי לתת להן ציונים במספרים. אתן כאן כמה דוגמאות שרלוונטיות לי ולנשים רבות בסביבתי הקרובה:

טיפול כינים, אספות הורים, עזרה בשיעורי בית, בישולים, ניקיונות, טיפול בכביסה, אירוח, משלוחי מנות, בייביסיטר לילדי השכנות, קניות, שטיפת כלים, לישון כמות שעות שינה מספיקה (לי), לראות את ילדיי פעם ביום, להתנדב למען הקהילה, לצאת עם בעלי לבילוי, לעסוק בתחביבים שלי, לאפשר (כלכלית) לכל ילד חוג, לעבוד בעבודה כיפית ומתגמלת, להתפלל תפילה אחת ביום, להשתתף בחוג תהילים, לעשות ליל הסדר בבית שלי, ועוד…..

מראש הגעתי אל דירוג החשובומטר בסלחנות גדולה כלפי עצמי, בכנות רבה, ומתוך תפיסה פרופורציונלית הטוענת שהאיזון הוא החשוב. שלא כל המשימות יקבלו ציון דומה. וכמובן, מתוך תפיסה האומרת שאין "נכון"/"לא נכון". ואחרון חביב, כל משימה שמשנה את הציון שלה מסיבה כלשהי, גוררת אחריה משימה אחרת שמוכרחה גם היא לשנות ציון. הכל ניתן לבחינה מחודשת כל יום.

אני מוכרחה להעיד שהשימוש בחשובומטר שחרר אצלי מטענים רגשיים קשים שנשאתי איתי בטעות כלפיי בעלי, כלפיי עם הגברים בכלל, כלפיי היישוב שלי, כלפיי העולם הדתי שבו אני חיה, כלפיי הבוסים בעבודה, כלפיי ילדיי וכלפי עצמי. בנוסף, השתחררתי מכבלי השליטה המוגזמת שהייתה מנת חלקי, ובחטאה, פגעתי בעצמי כאישה וכאדם רוחני. והבונוס הנוסף של השימוש בחשובומטר- השימוש בו גורם לי להיות עשירה יותר בכסף. כן, אתן קוראות היטב. וגם בזמן איכות אמיתי עם עצמי וקרוביי. מומלץ מאוד!

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה