close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שמע ישראל

הרב בניהו ברונרכא אב, תשסו15/08/2006

בתקופה זו בה אנו מצויים במלחמה על קיומנו, אויבנו שנושאים "שם שמים" בפיהם קמים על עם ישראל הנאחז בארצו אחרי שנות גלות ארוכות ומייגעות. עדיין הנהגתנו וחלקים גדולים מעמנו אינם מודעים שמדובר כאן במלחמה על עצם קיומנו, הניצחון במלחמה זו מותנה בהבנה על מה נלחמים.

מטבע הלשון "שמע ישראל" חוזרת מספר פעמים בספר דברים. משמעות הקריאה היא בקשה לשמיעה מיוחדת של העם כולו, וברור שקריאה זו היא לצורך העברת מסרים מיוחדים כיוון שמדובר כאן על קריאה לעם כולו.
"שמע ישראל" מופיע בתורה בספר דברים בלבד בחמש מקומות. קריאה זו השמעה על ידי משה רבינו ומעניין לעקוב באיזה נושאים משה משתמש בקריאה זו.

בפעם הראשונה:
דברים פרק ה' פסוקים א-ב:
וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים
אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם:
ה' אֱלֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב:


קריאה זו מכוונת ללמד את עם ישראל את מצוות תלמוד תורה, חוקים ומשפטים, "ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם".

ספר יראים סימן רנ"ד:
צוה הקב"ה שילמדו ישראל את התורה ויעמלו בה דכתיב בפ' ואתחנן ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם.

בפעם השניה:
דברים פרק ו' פסוק ד':
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד

מצוות קבלת עול מלכות שמים וייחוד ה'.

ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה ב':
המצוה השניה היא הצווי שצונו באמונת היחוד והוא שנאמין כי פועל המציאות וסבתו הראשונה אחד והוא אמרו יתעלה שמע ישראל י"י אלהינו י"י אחד.

בפעם השלישית:
דברים פרק ט' פסוקים א'-ג': 
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתָּה עֹבֵר הַיּוֹם אֶת הַיַּרְדֵּן לָבֹא לָרֶשֶׁת גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמֶּךָּ עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצֻרֹת בַּשָּׁמָיִם:
עַם גָּדוֹל וָרָם בְּנֵי עֲנָקִים אֲשֶׁר אַתָּה יָדַעְתָּ וְאַתָּה שָׁמַעְתָּ מִי יִתְיַצֵּב לִפְנֵי בְּנֵי עֲנָק:
וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ הוּא הָעֹבֵר לְפָנֶיךָ אֵשׁ אֹכְלָה הוּא יַשְׁמִידֵם וְהוּא יַכְנִיעֵם לְפָנֶיךָ וְהוֹרַשְׁתָּם וְהַאֲבַדְתָּם מַהֵר כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לָךְ:


בפסוקים אלו משה רבינו מציב בפני עם ישראל את מצוות כיבוש הארץ והאמונה כי ה' הולך לפני עם ישראל במלחמותיהם.

בפעם הרביעית:
דברים פרק כ"ז פסוקים ט'-י':
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הַסְכֵּת וּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם לַה' אֱלֹהֶיךָ:
וְשָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְעָשִׂיתָ אֶת מִצְוֹתָו וְאֶת חֻקָּיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם:


בפסוקים אלו משה רבינו מלמד את עם ישראל, שגיבושו כעם הוא רק עם המעבר את הירדן והכניסה לארץ ישראל, וייעודו הוא לשמוע בקול ה' ולעשות את מצוות התורה.

אם נסכם את ארבעת הפעמים שהתורה משתמשת במטבע הלשון "שמע ישראל" נראה שמשה רבינו משתמש במטבע לשון זה על מנת להעביר ארבעה מסרים בסיסיים:
א. האמונה בייחוד ה'.
ב. מצוות לימוד תורה וקיומה.
ג. כיבוש ארץ ישראל.
ד. הקמתו של עם ישראל בארץ ישראל וייעודו.

"שמע ישראל" מופיע בספר דברים פעם נוספת:

דברים פרק כ' א-ד:
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
וְהָיָה כְּקָרָבְכֶם אֶל הַמִּלְחָמָה וְנִגַּשׁ הַכֹּהֵן וְדִבֶּר אֶל הָעָם:
וְאָמַר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אַתֶּם קְרֵבִים הַיּוֹם לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֵיכֶם אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם:
כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם:


כהן משוח המלחמה משתמש בלשון "שמע ישראל" על מנת לחזק את הלוחמים היוצאים למערכה. הכהן בהשתמשותו במטבע לשון זה מקפל בתוכו את כל ארבעת המסרים שמשה רבינו מעביר דרך מטבע לשון זה. הקמים על ישראל קמים על אמונת ישראל, על תורת ישראל, על ארץ ישראל ובוודאי על עובדת היותו של עם ישראל בארץ ישראל שרק אז עובדת היותו לעם מתגלית בעולם.

בתקופה זו בה אנו מצויים במלחמה על קיומנו, אויבנו שנושאים "שם שמים" בפיהם קמים על עם ישראל הנאחז בארצו אחרי שנות גלות ארוכות ומייגעות. עדיין הנהגתנו וחלקים גדולים מעמנו אינם מודעים שמדובר כאן במלחמה על עצם קיומנו, הניצחון במלחמה זו מותנה בהבנה על מה נלחמים. מעבר למלחמה על קיומנו הפיזי אנו חייבים להבין שעיקרה של המלחמה הוא על קיומנו הרוחני, ואם נהיה מוכנים להלחם על קיום זה, בוודאי שה' יהיה בעזרנו, שהרי מלחמות ישראל הן מלחמות ה'.

בישיבתנו בעיה"ק צפת אנו עוסקים בתורה, שמחדדת ומעבירה את המסרים הרוחניים הבאים לידי ביטוי ב"שמע ישראל", מסרים אלו דורשים לימוד רחב של מחשבת ישראל מתוך מקורות התורה שבכתב והתורה שבעל פה, מתוך ספרים של ראשונים ואחרונים. ובכלל כל לימוד התורה בדורנו בכל מקצועותיה של תורה, לימוד הגמרא, לימוד התנ"ך והמחשבה, לימודי חסידות, לימוד מוסר ועבודת ה', דורשים מאתנו לחברם למציאות של עם ישראל הקם לתחיה בארצו. הגאולה במישור הרוחני היא הבסיס לקיומנו, והיא השלב הקשה והמסובך בו אנו מצויים בתקופה זו.

בצפת החלה הגאולה הרוחנית של האומה לפני 500 שנה עם הופעתם של האר"י הקדוש ורבי יוסף קארו, האר"י הביא את אור פנימיות התורה, וה"בית יוסף" סלל את הדרך לגיבוש ההלכה בעם ישראל. אנו מצפים שגם בדורנו מצפת תצא רוח של גאולה רוחנית, המתחברת לאירועים הדרמטיים שאירעו בדורנו עם קיבוץ הגלויות הגדול, ותקומתנו הלאומית בארץ ישראל עם הקמת מדינת ישראל. לשם כך שמנו לעצמנו מטרה לגדל תלמידי חכמים המחוברים לתקופה, שיפיצו את אורה של התורה מצפת לכל רחבי ארץ ישראל, וב"ה אנו תפלה שנעשה ונצליח.
 
לפרטים נוספים על הישיבה בצפת- 0504009198 (הרב יובל)
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה