close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חובה לדעת- מהפכת החלק של הרבנות, מה זה אומר?

הרב משה כץג תמוז, תשעז27/06/2017

לאחרונה הרבנות הראשית יצאה בשינויים משמעותיים ביבוא הבשר הכשר, חלקו כבר מגיע לארץ, מאמרו של הרב משה כ"ץ מרבני כושרות על דברים שחייבים לדעת

תגיות:
מדי שנה מיובאים לישראל כ-55 טון בשר קפוא ממקומות שונים בעולם. אמנם כל בשר כשר שמגיע מחו"ל הוא בכשרות הרבנות הראשית, אבל הרבנות עצמה מדרגת ומחלקת בבשרים בין רמת מהדרין לבין רמה של כשרות רגילה.

העיסוק בעולם הכשרות מקיף נושאים שונים ורבים, אך יש שני נושאים מרכזים שצריך לבדוק כשבוחנים כל עסק או חנות כלשהי:
א. מהי רמת הכשרות של חומרי הגלם?
ב. כיצד מוגדרים נהלי הכשרות והאם מקפידים עליהם בפועל?

רמת הכשרות האמיתית של כל עסק תלויה בחומרי הגלם שאר הוא משתמש בהם, כשהם אינם ברמת מהדרין, אי אפשר להגדיר את העסק כמהדרין. מצד שני, גם כשהחומרים הם מוצרי מהדרין, מאוד יכול להיות שצורת העבודה וההתנהלות במטבח תהפוך את העסק לרמת כשרות רגילה (למשל, כשגוי מבשל במטבח או כשלא מקפידים לברור את הקטניות כנדרש).

באופן דומה עובד הנוהל החדש שפרסמה הרבנות הראשית ביחס לבשר "חלק" המיובא מחו"ל. מעכשיו מחולק הבשר ה"חלק" לשתי רמות כשרות: "חלק מהדרין" ו "חלק ריאה". כל בשר שהוגדר כ"חלק" (ולא ברמה של "כשר") אכן נבדק לאחר השחיטה, והריאה של הבהמה נמצאה ללא שאלות הלכתיות.

אז ממה נובע ההבדל בין "חלק מהדרין" לבין "חלק ריאה" שהוא בכשרות רגילה?
כאן נכנס הסעיף השני - נהלי הכשרות והיישום שלהם בשטח. ב"חלק מהדרין" יש הקפדות על שיטות הלכתיות למהדרין ונהלי עבודה ברמת הקפדה גבוהה - דברים שלא התחשבו בהם בכשרות הרגילה של בשר שמוגדר כ"חלק ריאה". אין כאן הבדל מהבחינה ההלכתית של הגדרת ה"חלק" - שקשור לבדיקת הריאה בלבד! אלא לנושאים הלכתיים נוספים הבאים לידי ביטוי בשטח. בבדיקות נוספות המתבצעות לאחר השחיטה, בהבדלים בצורת המליחה, בקצב השחיטה ובהסתמכות על שיטות הלכתיות מקילות שלא מאפשרות להגדיר את הבשר של "חלק ריאה" כבשר ברמת מהדרין, בהתאם להגדרות הרבנות הראשית.

בשורה התחתונה, כל מי שמקפיד לאכול ברמת כשרות מהדרין - יקפיד להשתמש אך ורק בבשר "חלק" עם מדבקה אדומה. בשר עם מדבקה סגולה שכתוב עליה "חלק ריאה" הוא אמנם בשר "חלק", אך הוא בכשרות רגילה ולא מהודרת.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה