close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות עם מתח - כתבה שלישית

הרב ד"ר זאב קרומביב אלול, תשעז24/08/2017

המשך סדר השיעורים על התמודדות עם מתח. מאת הרב זאב קרומבי, מטפל בהתמכרויות

תגיות:
הנטייה הטבעית שלנו היא לעדיף את מה שנעים וקל ועל פני מה שקשה ופחות נעים. הבעיה היא, שהרבה פעמים, מה שנעים וקל אינו בהכרח גם מה שטוב עבורנו. גם בהתמודדות עם מתח, לא כל מה שנעים הוא טוב עבורנו, ולא כל מה שלא נעים הוא רע עבורנו. מידה מסוימת של מתח חשובה לנו בחיים. כאשר החיים שלנו נעדרים כל מתח אנו מתחילים לחוש שעמום, ואנו מאבדים עניין בחיים. בלי שום מתח החיים שלנו נהיים דלים ועלובים.

דוגמא לכך אפשר לראות בכיתה. אם רמת הלימודים בכיתה מאד נמוכה, לתלמידים אין שום אתגר והם משתעממים ומאבדים עניין בלימודים. מצד שני, אם רמת הלימודים בכיתה גבוהה מידי והדרישות רבות מידי, התלמידים חווים מתח ומתקשים להתמודד. לכן מומלץ להעמיד לתלמידים רמת דרישות בינונית, לא גבוהה מידי ולא נמוכה מידי. רמת הדרישות הרצויה צריכה להיות מעט מעל היכולות שלנו כדי למשוך אותנו להתקדם ולהשתפר מבלי לשבור אותנו. באותו אופן רמת המתח הרצויה בחיינו אמורה להיות יותר מ"אזור הנוחות" שלנו, אבל הרבה יותר.

מתח נגרם כאשר אנו חווים איום שנראה לנו שיהיה לנו קשה להתמודד אתו. להתמודדות עם איום יש בדרך כלל שלושה שלבים כללים: השלב הראשון הוא שלב זיהוי הסכנה. בשלב הזה האדם מזהה שיש מצב מסוים שמהווה עבורו איום, לדוגמא, אימא רואה שהילד שלה רץ לכביש ונופל. האימא מזהה סכנה. כאשר האדם מזהה סכנה, הגוף שלו עובר ממצב "פעילות שוטפת" למצב "חרום". בשלב השני האדם מגייס את כל כוחותיו להתמודדות מול האיום. השלב השלישי מגיע אחרי שהתמודדות עם האיום ממשיכה זמן רב, מעבר ליכולתו של האדם להתמודד אתה. המתח המתמשך גורם לאדם לאפיסת כוחות. מערכות הגוף נפגעות, וגם היכולת הנפשית נפגעת. עלולות להתפתח מחלות שונות כגון עליה בלחץ דם, בעיות עיכול, בעיות שינה, וכד', וגם בעיות נפשיות כגון בעיות זיכרון, דכאון, בעיות קשב, וכד'.

חשוב ללמוד איך לטפל במתח בזמן כדי לא להגיע למצב בו אנו כבר לא מצליחים להתמודד.

בקרב אנשי מקצוע מקובל לדרג אירועים שונים לפי מידת המתח שהם מעוררים. המפתיע הוא, שלא רק אירועים שלילים וקשים מעוררים מתח. גם אירועים משמחים עלולים לעורר מתח. כמובן, שהתגובה לאירועים השונים היא מאד אישית ותלויה באופן שבו כל אחד מפרש את האירוע. יחד עם זאת, נמצא שיש אירועים שרוב האנשים חווים אותם כמעוררי מתח. בין האירועים הללו אפשר למנות מחלה, מחלת בן זוג, נישואין, נישואין של ילד או ילדה, גירושין, גירושין של ילד או ילדה, התחלת עבודה חדשה, פיטורין או סיום עבודה, לידה, ועוד.

כאמור, יש הבדל אישי מאד גדול באופן בו אנשים מגיבים לאירועים כאלו בחייהם. יש אנשים שמקבלים אירועים כאלו בקלות יחסית, ואילו עבור אחרים אותם האירועים הם כמעט "סוף העולם". האופן בו אנו מגיבים לאירועים שונים תלוי בגורמים רבים, וביניהם חינוך, ביולוגיה, פיזיולוגיה, חברה, אמונה, חברים, ועוד. הבשורה המעודדת היא שתמיד אפשר ללמוד איך להתמודד עם מתח בצורה יותר טובה.

עוד על המתח בעז"ה בכתבה הבא.

ניתן ליצור קשר עם זאב קרומבי ב [email protected]
או www.zeevcrombie.com

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה