close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שתייה מרובת ילדים– איך לדאוג שכל הילדים שותים הרבה ובריא

מערכת שורשח אלול, תשעז30/08/2017

הקצב של חיינו לא תמיד מאפשר לנו להשקיע זמן רב בתזונה אותה קיווינו להנחיל בבית והוויכוחים בדרך לחיים בריאים לא מועילה לבריאות שלנו, ההורים. אז- מה בריא, מה לא וכמה רעיונות מועילים בנושא שתייה בריאה ומרובה

תגיות:
מיצי פירות
צילום: shutterstock
כמו בהרבה תחומים בחיינו, מקננת בנו באופן מתמיד התחושה כי פעם הדברים היו פשוטים יותר. היו מים, היה מיץ, ורק מדי פעם, באירועים מיוחדים ונדירים, הייתה היתקלות בבקבוק קולה צונן, למשל. היום, עם שפע המוצרים וההגדרות הסבוכות, קל מאד להתבלבל ולחשוב שבקבוק השתייה הקלה שנקנה זה עתה הוא מינימום פצצת ויטמינים ומינרלים וששתייתו בכלל מבטלת כל צורך בהכנסת מזון מוצק לגופנו.

45% מצעירינו שותים משקאות רוויי סוכר – וכן, גם מיצים טבעיים נופלים להגדרה הזו
ראשית חשוב להבין כי למרות מה שאומרות הפרסומות ומה שהילדים רוצים שנקנה להם, רוב המשקאות הקלים רחוקים שנות אור מלהיות בריאים. יתרה מכך, רובם תורמים להשמנת יתר והם עתירי סוכר ברמות מפתיעות. אולם המספרים מראים כי מרבית האוכלוסייה בוחרת להתעלם מהנתון הזה: בישראל, נכון ל-2016, 14% מהילדים וכ-24% מהמבוגרים נמצאים במצב של השמנת יתר. נתון זה משמעותי לנושא שלנו מכיוון שלשתייה הממותקת תפקיד מכריע בנתון הזה.
כאן אצלנו, כמעט 45 אחוזים מבני הנוער צורכים משקאות קלים מדי יום. כמות הסוכר הנמצאת בתוך כל אחד מהמשקאות הללו נעה בין כפית לכפית וחצי של סוכר לכוס משקה דיאטטי, לבין לא פחות מ 5-9 כפיות סוכר לכוס משקה קל רגיל, כדוגמת קולה. זאת כאמור, בנוסף לחומרים אחרים שאין לנו כל צורך בהם, בטח שלא לילדינו. גם המיצים הטבעיים שלרוב הורים נותנים בשמחה לילדיהם הם עמוסי סוכר. נכון שזוהי אלטרנטיבה עדיפה לאין ערוך בהשוואה למשקה קל, אך יש עדיין להתייחס לכוס משקה שכזאת כאל ״חטיף מתוק״, ולדאוג שאת הוויטמינים החסרים ישלימו הילדים בצורת מזון בריא.

הבעיה אם כן, ברורה. אולם לצעירים במשפחה זה לא כל כך משנה והמבוגרים בדרך כלל, באופן אוטומטי, נוטים לבחור באופציה הקלה והפשוטה ביותר שהיא, לרוב, רכישת שתייה ממותקת בכמויות גדולות למען השכנת שלום בבית. אולם מה תאמרו אם נציע לכם חלופה זולה, בריאה וטובה הרבה יותר?

אלטרנטיבות טעימות ובריאות? יש בשפע
לכל מוצר יש תחליף. כאן אפוא, אין מדובר על תחליף, אלא על יצירת הרגל בריא לחיים שיכול ללוות את ילדיכם שנים רבות, גם לתקופה בה הם כבר יהיו אדונים לעצמם ויוכלו לבחור את המשקה והרגלי התזונה שלהם.

נתחיל ונאמר כי הדרך הטובה והיעילה ביותר להתחיל בהרגל חדש בתוך התא המשפחתי, הוא להוביל אותו. לכן, ההורים הם אלה שיצטרכו להיות מובילי הדרך בתחום זה ולמשוך את הילדים אל הדרך החדשה. יהיה קל הרבה יותר אם תיצרו זמינות גבוהה של מים באיכות טובה ובטמפרטורה נכונה, כאשר האופציה המיטבית לכך היא בר המים על השיש. ההיגיון פשוט – כשמשהו כה זמין ונוח, באופן אוטומטי ישתמשו בו יותר ובאופן טבעי יתרגלו אליו.

בשלב הבא יש להשתמש במקור המים שלכם עד כמה שאפשר. את העלייה בכמות המים אותה שותה המשפחה תרגישו מיד. במים האלו ניתן להשתמש גם בצורות יצירתיות, צבעוניות ומפתות עבור הזאטוטים, הנה כמה דוגמאות:

קודם כל הכנות – 3 דברים בסיסיים
• לפני הכל, דאגו למצבור קרח ממים איכותיים במקפיא שלכם. במיוחד בחודשי הקיץ משקאות מבוססי קרח הינם פינוק בריא ופשוט להכנה.
• דאגו למלאי פירות בבית. אין צורך להגזים במבחר, תנו עדיפות לפירות במחירי מבצע. מומלץ לחתוך ולהקפיא את מה שלא הספקתם לאכול.
• אחרון חביב, בלנדר או מעבד מזון.

מתכונים ונהנים

תה קר
האופציה הקלה והחביבה ביותר. לא צריך יותר מאשר כמה עלי נענע (או כל צמח מועדף אחר), כמה קוביות קרח ואתם בעניינים. בימי הקיץ, בזמן ארוחה, זהו משקה אטרקטיבי יותר ממים ויעודד שתייה מרובה. כמובן שלימון מוסיף המון.

שייק מרענן
בעזרת הפירות אותם הכנתם מבעוד מועד, או פירות טריים, ניתן להכין אינספור שייקים, משקאות, ברד וכל מה שביניהם. היתרון המשמעותי הוא השליטה – תוכלו לדעת בדיוק כמה סוכר ואילו מרכיבים יש בכל משקה. פחות חשוב להיות פדנטים על הכמויות, יותר חשוב ליצור הרגלים נכונים לשתייה ואכילה. לדוגמא:

שייק מנגו תפוח
2 כוסות קרח
1 מנגו בשל חתוך
1 תפוח חתוך (ניתן לקלף)
אפשר גם לשדרג עם תפוז
לשים את הפירות והקרח בבלנדר, להוסיף מים לפי הצורך עד לקבלת המרקם הרצוי.

לימונדת מלון
5-6 כוסות מלון חתוך וללא גרעינים
4 כוסות מים
½ כוס מיץ לימון
1 חופן נענע (ניתן לטחון עם הכל, אבל תמיד תשאירו קצת לקישוט)
לשים את המלון, מיץ הלימון ואת רוב הנענע בתוך בלנדר ולטחון עד קבלת מרקם חלק. ניתן גם להוסיף מעט סוכר אם יש צורך, אך במינון מתאים. את מה שנשאר מהנענע יש לבזוק מעל. יוצא טעים ומרענן!

גלידת פירות העונה
אין חוקים. שמים במעבד מזון פירות שהקפאנו מבעוד מועד. ניתן לשדרג עם אגוזים, צימוקים ואפילו פולי קקאו שלמים. נותנים למעבד לעבוד מעט ומוציאים כשהמרקם חלק. יוצא אדיר כל פעם מחדש.

כמובן, באופן טבעי, שינויים שכאלה אינם עוברים ללא אתגרים. גם להורים יהיה קשה לעשות שינוי שכזה באורח החיים במקרה בו הבית היה רגיל להימצאות שתייה קלה בהישג יד. נכון יהיה לקבל בהבנה קשיים של הילדים להתרגל לשינוי ולא לצפות שיקרה בין לילה. מן הסתם, יתרגלו הילדים לכך שבבית שותים משקאות מסוג אחד, בעוד מחוץ לבית, אצל חברים או בימי הולדת, למשל, ניתן לשתות גם שתייה מסוג אחר, ממותקת. מטרת השינוי היא לאו דווקא להפסיק לילדים את שתיית המשקאות המתוקים לחלוטין ועדיף לכוון למטרות ריאליות שיוכלו לעמוד בהם – המטרה הינה ליצור הרגלים של בית בריא יותר, כזה הטומן בחובו יצירתיות לצד בריאות ומוצרים איכותיים יותר. אם תצליחו ליצור שינוי בתחום הזה, הם יאמצו בעצם את אורח החיים החדש, לפעמים אפילו מהר יותר ממה שציפיתם. לרוויה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה