close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התעמרות בעובד במקום העבודה

מערכת שורשיז אלול, תשעז08/09/2017

התעמרות במקום העבודה היא בעיה רצינית שפוגעת באופן חמור וישיר ב- זכויות העובד- אנו מחויבים לתת לתופעה הזאת מענה

תגיות:
התעמרות (התנכלות תעסוקתית או העסקה פוגענית) בעובדים במקום העבודה לובשת מספר רב של צורות. התעמרות יכולה לבוא לביטוי בעוצמות ודרכים שונות, אשר יכולים לפגוע או להוביל לפגיעה ב- זכויות העובד בצורה חמורה, ובנוסף לזה לגרום לנזק נפשי אצל המועסק. צעקות, הוצאת דיבה, קללות, מטלות משפילות, ועוד אינספור דרכים אחרות שמשמשות מעסקים רבים אשר מובילים לפגיעה רצינית בעובד. הידעתם? - למרות חומרת הנושא, וריבוי מקרי התלונות השונים על התעמרות במקום העבודה, לא קיימת הגנה מסודרת נגד התופעה הזאת בישראל!

נזק נפשי – מה עמדת החוק בנידון?
כנגד כל מי שמניח כי נושא ההתעמרות אינו נושא חמור כלל או שאינו דורש טיפול סדיר של החוק, קיימות מספר עובדות שכדאי להכיר. מחקרים מצביעים כי בקירוב של חמישים אחוז מאוכלוסיית העובדים בישראל, סבלו או סובלים מהתעמרות! ואף יותר מזה, חלק גדול ממי שנפגע מהתופעה הזאת, סבל מבעיות בריאותיות שונות. בנוסף - כעשרים אחוז מכלל מקרי התאבדויות בישראל מקושרים באופן ישיר או הקיף למקרי התעמרות במקום העבודה. הנתונים לא משקרים - לא מדובר כאן בפגיעה זניחה של זכויות העובד, אלא בגרימת נזק נפשי ובריאותי חמור. בעבר היו ניסיונות להעביר חוק אשר יסדיר במסגרת זכויות העובד גם הגנה מפני מקרים של התעמרות, וכך יצור מענה לנפגעים השונים. החוק עבר רק בקריאה טרומית, והמצב לא השתפר מאז... עד היום מספר רב של עובדים סובלים מהתעמרות ללא מענה סדיר בחוק. למרות זאת קיימות מספר דרכים בהם ניתן להילחם בתופעה בצורה משפטית.

עיגון זכויות העובד בנוגע להתעמרות.
לפני שהחוק החדש בנושא ההתעמרות ייכנס לתוקפו, לעובדים שנפגעים או נפגעו ממקרי התעמרות במקום עבודתם יש יכולת לפעול במספר דרכים משפטיות. זאת בדומה למקרים של הטרדות מיניות. גם לפני שנכנס לתוקפו החוק המגן מפני הטרדות מיניות במקום העבודה, לעובדים המוטרדים מינית הייתה את היכולת לתבוע את המטריד בבית המשפט.
בנוסף, עובד שלא מעוניין להמשיך לעבוד במקום עבודתו כתוצאה ממקרי התעמרות מצד הממונים עליו, זכאי להתפטר תחת הגדרה של "הרעה מוחשית של תנאי העבודה". כתוצאה מכך התפטרותו של העובד נחשבת כפיטורים על ידי מעסיקו, מצב זה מטיב עם העובד (בהשוואה להתפטרות "רגילה").

לסיכום, התעמרות במקום העבודה היא בעיה רצינית שפוגעת באופן חמור וישיר ב- זכויות העובד - אנו מחויבים לתת לתופעה הזאת מענה, בישראל ובעולם כולו! נושא זה עדיין לא מוסדר בחוק הישראלי בצורה מספקת, אך עדיין ישנם דרכים שונות לטפל בבעיה זאת באופן משפטי.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה