close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הסכם מעניין בין הרבנות הראשית לאפיפיור

מערכת שורשכ אלול, תשעז11/09/2017

מפגש בין משלחת הרבנות הראשית למנהיג הכנסיה הקתולית הוליד מסמך הבנות בין היהדות לנצרות, האפיפיור גינה את האנטישמיות, ההסכם קורא ל״חיזוק הדיאלוג״

תגיות:

הכתבה מתוך עיתון "שביעי", נשלחה על ידי ארגון נתח ישראל

הסכם הבנות היסטורי ״בין ישראל ורומי״, כך על פי ההגדרה הרשמית, נחתם במפגש השנתי שקיימה בשבוע שעבר משלחת הרבנות הראשית לישראל עם אנשי לשכתו של האפיפיור פרנציקוס בוותיקן. ההסכם הבין דתי קורא ל״חיזוק הדיאלוג בין היהדות והנצרות״. ״ברור לכל שהכנסיה הקתולית היתה בין הגורמים החזקים ביותר שהטילו ארם ורעל לתוך שנאת עם ישראל״, אומר ל׳שביעי׳ נציג הוועדה מטעם הרבנות הראשית, הרב רצון ערוסי, רב העיר קריית אונו. ״היתד, אנטישמיות שיצאה ממנה כל השנים, משום שהנוצרים האשימו אותנו בצליבת ישו, ובעקבות כך קבעו שאנחנו עם בוגד ונחות, ומכאן כל השנאה טופחה - הן בתוך הכנסיה הקתולית והן מחוצה לה״.

אלא שחרף הביקורת מסביר הרב ערוסי את חשיבות המפגשים: ״מאז ומתמיד, גדולי ישראל מצאו לנכון להיפגש עם אפיפיורים. הרב הרצוג ז״ל נפגש עם האפיפיור בזמנו, למרות שהוא לא היה מאוהדי ישראל, והכל כדי לנסות למעט בשנאה. האפיפיור הנוכחי פרנצינסקוס יצא בהצהרה מאוד חשובה בגנות האנטישמיות, לא רק כלפי העם היהודי אלא כלפי הישראלים כולם בגין מדינת ישראל, כי היום האויבים שלנו נלחמים נגדנו בטרור בינלאומי כדי לעשות לנו דה לגיטימיציה של כובשים וגזענים. בעולם מתפתחת אנטישימיות כתוצאה מהסכסוך הישראלי- פלסטיני, והצהרת האפיפיור בנושא היא הישג עצום״.

המפגשים בין הרבנות לאפיפיור נערכים בצורה סדורה זה כ-15 שנים במסגרת ועדה מיוחדת שמתכנסת במקביל. בראש הוועדה מטעם הרבנות עמד בעבר רבה של העיר חיפה, הרב שאר ישוב הכהן ז״ל, ולאחר פטירתו הוא הוחלף בידי הרב ערוסי. בפגישה בשבוע שעבר נכחו גם ראש איחוד רבני אירופה, הרב פנחס גולדש־ מיט, והרב גדי גורניק מההסתדרות הרבנית באמריקה.
"לא מטשטשים את ההבדלים בינינו לבין הנצרות"

נושא הוועדה היה ׳50 שנים ל׳נוסטרה איטאטה״ (בעת הזאת), שבמסגרתה יצאה הכרזה רשמית של הב־ נסיה הקתולית, שכללה הפסקת האשמה של היהודים ברצח ישו והודאה בכך שעם ישראל הוא העם הנבחר.

״לאור ההצהרות החיוביות שהחלו לצאת בעקבות הדברים הללו, אנחנו מנסים לפתח דיאלוגים שמרבים הצהרות מועילות כדי למעט בשנאת ישראל ולפתח את המגמה הזאת, כתוצאה מהמציאות שמשתפרת בראשותו של האפיפיור״, מבאר הרב ערוסי. ״חז״ל ראו ברומי וירושלים שתי שיטות מנוגדות בתכלית שנלחמות זו בזו, ולכן גוללנו בתוך אותו מסמך היסטורי את ייחודו ויעודו של עמנו כעם ה׳, והזכרנו את חלקה של הכני סיר, הקתולית בעבר בשנאה המפעפעת כלפינו - ואת התמורה שהתחילה להתעורר בשנות ה-60׳, מאז פרסום ההכרזה״.

לדברי הרב ערוסי, ״הלכנו למסור לאפיפיור את המסמך הזה, ואמרתי באותו מעמד שלא באנו לטשטש את ההבדלים בינינו לבין הנצרות, אלא לעודד ולטפח את ההבנה המתגבשת יותר ויותר אצל הכנסיה הקתולית בדבר ייחוד עמנו ויעודו ונבחרותו כעם ה,. אנחנו פועלים מתוך תקווה להתגשמות חזון צפניה הנביא ׳כי אז אהפוך אל עמים... שפה ברורה... לקרוא כולם בשם ה׳, לעובדו שכם אחד״׳.
הרב ערוסי מוסיף כי הנצרות אמנם רחוקה מללכת בדרך היהדות, אך כפי שכתב הרמב״ם, שהם נחשבים אצלו כעובדי עבודה זרה - אך הם עקרו חלק ניכר באנושות מאלילות גסה. ״אמרתי לאפיפיור: אם כולנו נאמין בה׳ אחד ונעבוד אותו, זה הבסיס לשלום האמיתי״.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה