close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אנחנו והטכנולוגיה- מבט כפייתי

הרב ד"ר זאב קרומביו תשרי, תשעח26/09/2017

האם אנחנו מכורים לטכנולוגיה? מה המשמעות של זה לחיינו ומה המחיר שאנחנו משלמים כבני אדם?

תגיות:
הרב זאב קרומבי הוא מטפל בהתמכרויות התנהגותיות
באדיבות שבועון כפר חב"ד

הדור שלנו מאופיין בעליה דרמטית במעורבות של הטכנולוגיה בחיינו. קשה לדמיין שהאינטרנט נמצא אתנו בסך הכל כ 25 שנים. כבר קשה לזכור איך נראו חיינו בלי האינטרנט המחשב והטלפונים הניידים. האינטרנט תרם תרומה עצומה לרווחת החיים של מיליארדי אנשים, ואפשר התפתחות מדעית שלא היה כדוגמתה בהיסטוריה. אחד התחומים המשמעותיים ביותר שאינטרנט השפיע על חיינו הוא בתחום התקשורת בין אנשים. השילוב שבין האינטרנט והטלפונים הניידים שינה לחלוטין את האופן בו אנשים מתקשרים. מיליארדי אנשים יוצרים קשר ביניהם בדרכים שלא אפשר היה לחלום עליהן לפני שנים מעטות. לכאורה, נראה שהטכנולוגיה למיניה הצליחה ליצור קשר בין אנשים לאין ערוך יותר ממה שאנשים היו מקושרים בעבר. האמנם זה כך?

המציאות כנראה קצת יותר מורכבת. המציאות היא, שהרבה מאד אנשים מרגישים היום הרבה יותר בודדים ממה שהרגישו בעבר. יש מקומות בהם אנשים יושבים אחד מול השני, וכל אחד מהם עסוק בטלפון הנייד שלו או במחשב הנייד שלו, והם אינם מתקשרים אחד עם השני. יש משפחות שבהן בני המשפחה יושבים בסלון, וכל אחד מהם גולש במקומות אחרים. באופן בלתי צפוי, המדיה החברתית גורמת לאנשים רבים להיות פחות ופחות מחוברים לאנשים אחרים. במקום חיבור קיבלנו ניכור.
בני אדם נועדו מטבעם לקשר עם אנשים אחרים. חיבור בין בני אדם הוא חלק משמעותי בחיי כל אחד. היהדות מעלה על נס את החיים בקהילה ואת חיי המשפחה. היהדות גם נתנה לנו מתנה יקרה ושמה שבת, שבה אנו מתנתקים מכל העולם החיצוני, ומפנים את תשומת ליבנו לאנשים שסביבנו. שולחן השבת הוא הזדמנות נפלאה לחיבור משפחתי. בשבת אנו מתקשרים באופן ישיר ולא באמצעות הטכנולוגיה. בשאר ימי השבוע אנו משתמשים גם בסוג תקשורת שונה. חלק גדול מהתקשורת שלנו עם אנשים אחרים לא מתבצע פנים אל פנים, אלא אנו משתמשים לשם כך בטכנולוגיה. טכנולוגיה לא יכולה להחליף קשר אישי ישיר. כאשר אנו מתקשרים פנים אל פנים אנו משתמשים לא רק במילים. תקשורת בין אישית ישירה כוללת הרבה מאד תקשורת לא מילולית שכוללת הבעות פנים, טון דיבור, שפת הגוף, קשר עין, ומרחק פיזי. כל התקשורת הלא-מילולית הזו נעדרת כאשר אנו מתקשרים באמצעות הטכנולוגיה במקום תקשורת ישירה. תקשורת באמצעות הטכנולוגיה אינה יכולה להחליף תקשורת אישית ישירה. היא הרבה יותר דלה ומהווה רק תחליף לא מספק לתקשורת הישירה.

התקשורת הטכנולוגית היא ברובה תקשורת כתובה בלבד, ולכן היא אינה יכולה לשמש כתחליף לתקשורת אישית וישירה. תקשורת כתובה דלה מאד בהשוואה לתקשורת מילולית. כאשר אנו שולחים הודעות אחד לשני, אין לנו שום דרך לדעת איך השני הגיב על ההודעה שלנו. גם הוא לא מבין באופן ברור מה עומד מאחורי המילים הכתובות. במקרה הטוב אנו יכולים להוסיף למילים הכתובות סימנים של הבעות, אלא שסימנים של הבעות אינן הבעות פנים אמיתיות. אנשים נוטים להשתמש בתקשורת אלקטרונית מאחר והיא דורשת מהם הרבה פחות מאמץ מאשר תקשורת מילולית ישירה. תקשורת אלקטרונית מנסה לדמות את עצמה לתקשורת אנושית ישירה, אולם היא מאד שונה ממנה. הטכנולוגיה מנסה ליצור מציאות שתהיה לנו יותר קלה להתמודדות, והיא אמנם יותר קלה להתמודדות. היא נעדרת הרבה מהקונפליקטים, אשר מהווים בהכרח חלק מהתקשורת הישירה. אנו מעדיפים את החיים הנוחים וקלים של התקשורת האלקטרונית, אולם משלמים על כך מחיר אישי כבד. בתמורה לכך שאנו משקיעים כל כך פחות בהודעה כתובה מאשר בשיחת טלפון, אנו גם מקבלים הרבה פחות. הודעה כתובה מסוגלת להעביר את המידע המינימאלי בלבד, ולכן היא אינה מעשירה אותנו כבני אדם.

כאשר אנו משתמשים בטכנולוגיה כדי לתקשר, אנו מאבדים את האיכות האנושית שלנו, ובעקבות זאת נהיים יותר ויותר בודדים. תקשורת באמצעות הטכנולוגיה אינה ממלאת את הצורך האנושי בחיבור עם אנשים אחרים. יש כאלו שיש להם מאות ואלפי "חברים" במדיה החברתית, אולם הם חיים בבדידות גדולה. מסתבר, שאין שום תחליף לקשר אנושי הישיר, וכאשר אנו בוחרים בתחליפים אנו מפסידים את כל מה שהקשר האנושי תורם לחיינו. נזכור את הקשר הראשוני שיש לתינוק עם אמו. הקשר הזה הוא הבסיס עליו מבסס הילד את עולמו, ומלווה אותו במהלך כל חייו. איך היו נראים חיים של תינוק, אם איזו מכונה טכנולוגית הייתה מאכילה אותו ומלטפת אותו? אנו נבהלים מההשוואה הזו, אולם חלק מחיינו נראה דומה לדוגמא הזו. אולי הגיע הזמן שנלמד להשתמש יותר בקשר האנושי הישיר, ונוותר עד כמה שאפשר על השימוש בטכנולוגיה כדי "לתקשר" אחד עם השני. כך נעשיר בחזרה את חיינו באחד הדברים המשמעותיים ביותר - חיבור בין בני אדם.
המשך בעז"ה בכתבה הבאה.

להערות: [email protected]m

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה