close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

החברה הישראלית ודור העתיד

מערכת שורשטז תשרי, תשעח06/10/2017

מה יכול לעזור לקדם את דור העתיד של ישראל? תנועות נוער

תגיות:
כשהיינו צעירים יותר היינו אנחנו "דור העתיד". שמענו את ההורים שלנו מדברים על חשיבות הערכים שנקבל בבית הספר (וגם בבית) וגם ידענו עד כמה כולם רוצים להיות בטוחים שנגדל להיות אנשים ערכיים ומעורבים בחברה. למרבה הפלא, ואולי דווקא לא, היום אנחנו המבוגרים שדואגים לילדינו ומתייחסים אליהם כאל דור העתיד. אנחנו רוצים לדעת שהם יהיו המנהיגים של העתיד, שיהיה להם סל ערכים לא פחות טוב, ואם אפשר אפילו טוב יותר. השאלה הגדולה היא איך משיגים את המטרה הזו, ובעידן שבו הצעירים נחשפים למסרים בעיקר דרך מסכי המחשב והטלפון החכם, איך אפשר להראות להם גם דרך אחרת, ולהקנות להם ערכים חברתיים חשובים.

התשובה: מסגרות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות
בתי הספר הם המקום האידאלי ללמוד בו חשבון ועברית, אנגלית וספרות, והידע הזה חיוני לחברה תקינה שרוצה להמשיך ולצמוח. מצד שני, אין ספק שלצד משוואות בשני נעלמים, סיפורים של ש"י עגנון וחוקי הדקדוק באנגלית, אנחנו צריכים להעניק לצעירים גם ערכים. כדי שיגדלו להיות מעורבים בחברה, בעלי דעות משלהם, עם נכונות לסייע לאחרים ועם הבנה וסובלנות ביחס לקבוצות שונות בחברה, הם צריכים להיחשף לכל אלה כבר עכשיו. תנועות נוער כמו דרור ישראל עושות את העבודה הזו היטב, והן מציעות השלמה חיונית וטובה לפעילות בבתי הספר. אין ספק שביסודי ובתיכון מוצעות לילדים ולצעירים הזדמנויות לתרום לחברה, להתערב בקהילה ולהכיר מושגים בסיסיים כמו סובלנות והכלה. עם זאת, תנועות נוער ומסגרות בלתי פורמליות חשובות לא פחות ובמקרים רבים – אף יותר.

איך עושים את זה?
אם ניקח את דרור ישראל כמקרה מבחן, תנועות הנוער הפועלות תחתיו – בהן הנוער העובד והלומד, תנועת מרח"ב וקהיליית קיבוצי הקבוצות – הן שתורמות באופן ניכר לחינוך הערכי, לאהבת הארץ, לאורח החיים השיתופי ולקבלתן של קבוצות שונות בחברה הישראלית. אם שמענו לאורך השנים איך ישראל היא כור היתוך או קיבוץ גלויות, ההיכרות עם הקבוצות השונות בה היא חלק בלתי נפרד מאותו כור היתוך. על ידי פעילויות בבתי הספר, הדרכות לבני נוער, מסעות לפולין ומתן ליווי והדרכה לצעירים בכל הארץ, ניתן להראות לצעירים של היום (דור העתיד) את פניה המורכבות של החברה הישראלית, ואת החשיבות של כל אחד מהמרכיבים שהופכים אותה לפאזל מורכב כל כך. כך הם יגדלו מתוך הבנה מעמיקה של החברה, חיבור לערכי היסוד שלה, ובעיקר עם ערכים שיאפשרו להם להיות מנהיגים אמיתיים ומחוללי שינוי.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה