close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כלונסאות– מה זה אומר ומה התפקיד שלו בעולם הבנייה

מערכת שורשה חשוון, תשעח25/10/2017

המונח כלונסאות לא מוכר למרבית האנשים, אך מדובר באחד המונחים החשובים ביותר בעולם הבנייה

תגיות:
המונח כלונסאות לא מוכר למרבית האנשים, אך מדובר באחד המונחים החשובים ביותר בעולם הבנייה, בוודאי בכל מה שקשור לבניית יסודות של מבנים, הן מבני מגורים והן מבנים אחרים. למעשה, אין קבלן בניין וקבלן שלד בפרט, שאינם מכירים את המונח ומשתמשים בו לעיתים תכופות, במיוחד בשלב הבנייה הראשוני.

כשאנחנו מסתכלים על מבנה, בין אם מדובר במבנה קרקע או מבנה על עמודים, אנחנו רואים את התוצר הסופי שלו, אנחנו רואים כיצד הוא בנוי על פני הקרקע. אנחנו מניחים שיש לו מרתף או מקלט, חניונים, אך זה ברמת העיקרון המבנה כולו. האמת היא, שהמבנה מתחיל הרבה יותר למטה, עמוק בתוך הקרקע, שכן בשביל שהוא יעמוד בצורה חזקה ויסודית מבלי שיקרוס, הוא חייב עמודי תמיכה, הוא חייב שיהיו כלונסאות.

עוד משחר ההיסטוריה היה נהוג להתקין כלונסאות לצורך הקמת מבנים, בעבר היה נהוג להתקין כלונסאות מעץ שכן זה היה חומר בו היו משתמשים לצורך בנייה, עם השנים זה כמובן השתנה, הן בגלל שהתחום השתכלל והן בגלל שהמבנים הפכו להיות כבדים וחזקים יותר. לכן כיום כלונסאות עשויות מבטון מזוין, פלדה, או בטון דרוך. אנחנו יכולים למצוא גם מספר סוגים של כלונסאות, כשתהליך הבחירה בסוג היא בהתאם לסוג הקרקע בו מתבצעת הבנייה וכן בהתאם לסוג המבנה שרוצים לבנות.

הכלונסאות הם למעשה עמודים שמחודרים עמוק אל תוך הקרקע, כשחלקו העליון מחובר ליסודות המבנה ובכך למעשה הוא מאפשר למבנה לעמוד בצורה ישרה מבלי לשקוע בקרקע. אפשר לומר שהכלונס שוקע אל תוך הקרקע ונמצא בתוכה, על מנת למנוע מהמבנה לשקוע. ככל שמשתמשים ביותר כלונסאות קל גדל הסיכוי שהמבנה יעמוד בצורה יותר יציבה. מן הסתם, ככל שהמבנה גדול ורחב יותר, כך צריך להשתמש ביותר כלונסאות.

כיצד בוחרים את סוג הכלונסאות
כפי שציינו סוג החומר בו נשתמש וסוג הכלונס יקבע על פי סוג הקרקע עליה נבנה המבנה, וכן סוג המבנה עצמו. אנחנו יכולים שני סוגי כלונסאות עיקריים:
כלונס מוחדר, מדובר על חומר שמיוצר במפעל ומגיע אל המקום בו מתבצעת הבנייה ושם הוא מוחדר באמצעות פטישים אל תוך הקרקע. לרוב הוא עשוי פלדה שכן זה חומר חזק שיכול לעמוד בתוך הקרקע בצורה יציבה.

סוג שני של כלונס הוא קידוח. מדובר על מקרים בהם, מבצעים קודם את הקידוח בשטח, לעומק של עד 25 מטר, אל תוך בור הקידוח מכניסים מוטות שקשורים בקשר ספירלי, לאחר מכן יוצקים בטון אל תוך הבור. בהמשך ייתכן ונכנסים עוד מוטות על מנת לחזק את הכלונס עצמו ולא רק את המבנה.

שיטה זו היא מאוד פופולארית, בפרט בישראל, מאחר והיא מתבצעת בשלבים, היא בטוחה יותר משיטות אחרות, ושומרת על בטיחות העובדים במקום.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה