close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צניחת שלפוחית השתן- ההבדלים בין גברים לנשים

מערכת שורשיז אדר, תשעח04/03/2018

רצפת האגן אחראית אצל גברים ונשים על תפקודים שונים והיחלשות השרירים עלולה לגרום לפגיעה בתפקוד. בשל ההבדלים הביולוגיים והאנטומיים בין המינים כדאי להכיר אותם, כדי לטפל בתופעות השונות בזמן

תגיות:
תפקוד לקוי של רצפת אגן חלשה גורם לבריחת שתן ומשותף לגברים ונשים בכל הגילאים. רצפת האגן מורכבת אצל כולנו מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם ושרירים שאחראיים על הפעלה של רפלקסים ושליטה במערכות השתן, הצואה והמין.
מצד שני, יש כמובן הבדלים ביולוגיים בין גברים ונשים והיכרות איתם יכולה לסייע למי שמתמודדים עם צניחת שלפוחית השתן בטווח הקצר והארוך.

נשים: גנטיקה, גיל ולידות
דליפת שתן שכיחה יותר אצל נשים מאשר בקרב גברים והסיכוי להופעתה עולה עם הגיל. נכון ל-2017, שליש מהנשים בעולם מעל גיל 65 סובלות מדליפת שתן בחומרה משתנה, בעוד מעל גיל 80 זה כבר קורה אצל 50% מהנשים.

צניחת שלפוחית השתן בנשים היא מצב שבו השלפוחית משנה את מיקומה כתוצאה מאובדן או היחלשות התמיכה האנטומית. מאחר והשלפוחית ממוקמת מעל הנרתיק, היא עלולה להיכנס לתוכו ואף לבלוט ממנו החוצה. הגורמים להיחלשות השרירים התומכים בשלפוחית השתן אצל נשים כוללים גנטיקה, גיל, לידות וגניליות, השמנת יתר, שיעולים כרוניים, ביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית של הרמת משקולות באופן לא מבוקר ועוד.

האבחון של צניחת השלפוחית אצל נשים מתבצע על ידי בדיקה רפואית.. בעקבות האבחון ניתן לקבוע את דרגת החומרה ואת הטיפול, או במקרים מסוימים להמליץ על ניתוחים שמטרתם להחזיר ולעגן את השלפוחית למקומה.

גברים: דליפת שתן מסוגים שונים
אצל גברים לא ממש מדובר בצניחה של שלפוחית השתן, אלא בתופעה מעט שונה שעלולה לגרום לדליפת שתן בגילאים שונים. ההבדל העיקרי הוא בין דליפת שתן במאמץ, דליפת שתן עקב דחיפות ודליפת שתן עקב מילוי יתר של השלפוחית, אך יש גברים בעיקר בגיל השלישי שסובלים מתופעות של הפרעה משולבת עם מאפיינים מכמה סוגים יחד.

הסיבות לפגיעה והיחלשות השרירים והרקמות באזור רצפת האגן אצל גברים הן ניתוחים של הסרת בלוטת הערמונית, עצירות כרונית, תזונה לקויה, משקל ועוד. כמו כן, גברים יכולים לחזק את שרירי רצפת האגן ולצמצם את הסיכון לדליפת שתן באמצעות פיזיותרפיה ועל בסיס הדרכה התנהגותית לתפקוד נכון של שלפוחית השתן והמעיים.

מיותר לציין שגברים לא נמצאים באותה קבוצת סיכון כמו נשים כי הם לא נכנסים להריון. בנוסף, הבעיות הוגינליות שמופיעות אצל נשים בגילאים שונים לא רלוונטיות לגברים, בלי קשר למשקל הגוף והמצב הבריאותי שלהם. זו גם הסיבה לכך שרוב הליקויים בתפקוד השלפוחית מתרחשים אצל גברים מסיבות שקשורות להתנהגות – כגון חוסר ריקון, שתיית אלכוהול ופעילות גופנית מאומצת.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה