close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הכל מתחיל בהנהגה

איתמר ליברמן/ מהגולשיםכג תשרי, תשסז15/10/2006

"הנוער החילוני- גדולי מים ללא שורשים" אמר היום הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון בראיון לעיתון 'מקור ראשון', את הסיבה לבעיה שלוקה בה הנוער החילוני לדבריו אני מניח שהוא יודע, אבל אני כנער דתי שחווה את הגירוש פחות או יותר, אני מניח שיש לי את ההסבר המדויק לסיבת קיומה של הבעיה בקרב הנוער החילוני אולם גם קצת בקרב הנוער הדתי.

בוגי יעלון, רמטכ"לינו לשעבר, מרבה להביע את הגיגיו ודעותיו בתקשורת וכמובן שהם מוצאים חן בעינינו בשל היותם נכונים, אולם השבוע זכיתי לשמוע עוד "דבר תורה" קטן מפיו של יעלון, הוא שם דגש הפעם בדבריו על חוסר בערכים והאידיאולוגיה שלוקה בו הנוער החילוני ועל כך שאין לו שורשים , צדק יש בדבריו זה בטוח.


הבעיה יש שיאמרו מוכרת וידועה היטב על מאפייניה וסיבותיה,אך בשל היותי נער מן המניין ניצלתי את המעמד לתת הסבר שלי מקרוב לבעיית הנוער החילוני שחסרים בו ערכים ואידיאולוגיה וגם קצת בקרב הנוער הדתי לא ממש פסחה הבעיה מעליהם.


הכל מתחיל לפי דעתי
מההנהגה שהיא זו שצריכה לתת דוגמא, אולם איזה תמונה מצערת מתגלית מול עינינו- הנהגה מושחתת, בלתי מוסרית ובעיקר צבועה, האם ניתן לקחת דוגמא ממנה? ואיזו מין דוגמא?

מה ראש הממשלה מלמד את בני הנוער, שיעור בעסקי נדל"ן? או אולי שיעור ביחסי הון ושחיתות לשלטון בישראל היום?

וכמובן נשיא המדינה שהואיל בטובו ללמד אותנו שיעור לא פחות חשוב על יחסים שבינו לבינה בדרך השלילית והברברית?

ושרים רבים שלא טמנו ידם בצלחת ולא נשארו עירומים מבלי להציע אף הם את שיעוריהם המרתקים מתוך ניסיון עשיר בעיניי שוחד, מינויים פוליטיים, מעשים מגונים בכוח, הצבעות כפולות, והרשימה עוד ארוכה.

איך ניתן לקחת דוגמא מאנשים שטומנים ידם במעשי שחיתות ומתנהגים בצורה לא ראויה ויעשו כל דבר רק בכדי להמשיך לשבת ולשמור על הכיסאות שלהם?


אז איך בדיוק ניתן לצפות מבני הנוער התמימים לנהוג על פי ערכים? ואם באידיאולוגיה ואהבת ארץ ישראל עסקינן, אז אם כל הכבוד את השיעור על זה ניתן עד לפני שנה וקצת על ידי ראשי השלטון, הוגי תוכנית הגירוש, אשר את השיעור ליווה חיזיון מציאותי ומלהיב של גירוש יהודים על ידי יהודים, בצורה אותנטית בהופעה חיה, האנשים אינם שחקנים והסביבה אינה הייתה תפאורה, הכל אמיתי במציאות, אין מי שלא ראה את העיניים הנוקבות ומבטי החיילים מופנים לעבר עיניי המתנחלים שבאים לפנותם מביתם, איזו אטימות, איזו נחישות, ממש מבחיל לראות את המראות מהגירוש, אני סמוך ובטוח כי אחרי כל המחזות והמראות שצפו בהם המבוגרים והנוער בבלבול ובדאגה ,סביר מאוד שאת בני הנוער אידיאולוגיה וערכים זה כבר לא ממש יעניין וילכו על פי ההיגיון המקובל "אם המבוגרים מתנהגים ככה למה לנו להתנהג אחרת".


לבסוף היו אולי בני נוער שחיפשו נחמה שאולי פרישה או חזרה בתשובה, איזה הרהור או משהו כמו עזיבת החטא וקבלה לעתיד ,שתכפה על המעשה הנורא שטמנו בו ידם, אך המשפט "סליחה, טעינו" לא יצא מפיהם ובוודאי שמתפקידם המכובד לא חלמו לפרוש כדרך להתוודות על הטעות והנזק שעשו.


בתום ההתנתקות בקיץ האחרון ציפה הנוער לראות קצת קירוב לבבות והבנה בין הצדדים והקצוות השונים באומה שאולי זו תופיע דווקא עכשיו, בעת חלוף סערת הקרבות, אך החלום הזה שכל כך ציפו לו בני הנוער ללא ממש התגשם, חזון קירוב הלבבות ואחדות לא מיאן לבוא, על כן אחרי הכל איך אפשר לצפות מבני הנוער לערכים ולאידיאולוגיה ורצון להעשיר הידע בהיסטוריית ארץ ישראל ומורשתו כאשר אלה שאמורים לתת דוגמא לכך לא ממש ממלאים את תפקידם כראוי.


אחרי ההתנתקות אני חושב שלנוער, בין אם הנוער הוא נוער דתי או החילוני, בעל דעות ימניות או שמאלניות, לא נשאר לו ערכים שעליהם לדגול, אם יהודים מגרשים יהודים בארצם בחוסר רגישות עד לכמעט מלחמת האחים וההתנהגות ה"מוסרית" וה"חיובית" של אלה שאמורים להוות דוגמא לדור הצעיר, מה לעשות שלנוער עדיף ללכת אחרי כוכבים נולדים ושאר מיני השפעות תוצרת תרבות המערב, הסוחפת אחריה דעות חדשניים ומכניסה לתוכה תרבות שלימה של ריקנות וכוכבים נולדים ואני יודע כי הפער כאן בין בני הנוער הדתיים לחילונים לצערי מצטמצם מאוד,אולם עדיין נותר הנער דתי מצטיין יותר בלימודים ובעל ערכים ואידיאולוגיה ומורשת יהודית.


אני מעריך כמובן שאם היו המנהיגים נותנים דוגמא ראויה ונכונה לנוער החילוני אין ספק כי היה מתנהג כמוהם כמו שהיה פעם, בימים שהערכים והאידיאולוגיה ומאבקינו על מדינה יהודית בארץ ישראל היו מנת חלקם של כולנו, גם אלה שאינם דתיים.


זה לא משנה אם מדובר בנוער חילוני או דתי, ראינו בהתנתקות שנמנו שם מעט דתיים שיש גם נוער דתי שלוקה בחסר ואין בו מספיק ערכים ואידיאולוגיה וכנראה לא שאבו ולא יישמו דבר מהדברים ששמעו בעודם ילדים במסגרת החינוך הדתי וברור כי מי שנוטל חלק בפינוי נמנה אם אלה שחסרים בו ערכים ואידיאולוגיה חשובים.

אין ספק כי הנוער הדתי שרובו ככולו מגיע אל הצבא אחרי הישיבה התיכונית ואחרי התמקדות והשתקעות בלימוד תורה בישיבת הסדר או במכינה ימשיך לקנות ערכים ואידיאולוגיה, ללמוד ולהעשיר את הידע שלו במורשת ובהיסטוריה יהודית, אזי ברור כי בהגיעו לצבא הוא מלא ועשיר במטענים חשובים של אהבת הארץ ומורשתו.

אבל ישנם עוד אנשים שימשיכו לומר דברי גנאי ומיני מאמירות מעליבות על ישיבות ההסדר, על שילובם של בנות דתיות בצבא שבשל אמונה וערכים דתיים ומצפון אינם יכולות לשרת בצבא, ימשיכו לתת פקודות בלתי חוקיות ואסורות על פי ההלכה שהביאו לחילול שבת במקום האסור ושגרמו למשבר באמון בין הצבא לבין חייליו, חיוב השתתפות בנופש יחידתי שאינו בנוי באורח המאפשר לנו להיות שותפים ועוד ועוד. וכמובן יתפלאו כאשר יבואו לסרב פקודה על גירוש יהודים מביתם בטענה "מוזרה" אולי שפקודה זו נוגדת את הערכים והאידיאולוגיה עליהם גדלו.

מקווה כי נתתי פה הסבר ברור לבעיה בתקווה שהמציאות בעתיד תעורר שינוי חיובי במגמה השלילית הזאת, ובל נשכח כי הכל מתחיל בהנהגה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה