close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כל מה שחשוב לדעת על ויסות חושי רגשי וטיפול ב-SPD

מערכת שורשטו תמוז, תשעח28/06/2018

סדנה בויסות חושי מסייעת להורים לזהות בדיוק מה עובר על ילדם ומספקת גם כלים מעשיים לשיפור הויסות

תגיות:
ויסות חושי ו-ויסות רגשי הן שתי איכויות חיוניות בכל גיל ובפרט אצל הילדים, שלומדים בהדרגה לפתח את היכולת לשלוט ולנהל את עוצמת התגובה לכל גירוי ולכל מצב. קשיים בוויסות החושי והרגשי – בדרך כלל הם כרוכים זה בזה ועל כן נהוג לדבר על ויסות חושי רגשי – מייצרים פגיעה של ממש באיכות החיים הן של הילד והן של המשפחה וכדאי לטפל בהם בהקדם.

מהו ויסות חושי ומהו ויסות רגשי?
ויסות רגשי הוא היכולת של האדם (בין אם מבוגר ובין אם ילד) לשלוט בעוצמת התגובה הרגשית שלו לכל מצב נתון ולנהל את הרגשות שלו כך שההתנהגות שלו תהיה הטובה ביותר עבורו. קושי בויסות רגשי מוביל לאימפולסיביות (שעלולה כמובן להוביל להתנהגות בעייתית ואפילו מסוכנת), להצפות רגשיות, לתנודות משמעותיות במצב הרוח, לנתק רגשי (שגם הוא כמובן מסוכן מאד בכל שלב בחיים ובפרט אצל ילדים) ולמצוקות נוספות.

ויסות חושי הוא היכולת של האדם להגיב באופן אופטימלי לגירויים השונים סביבו. מערכת התחושה כולל את הראיה, השמיעה, חוש הטעם, חוש הריח, המישוש, המערכת הווסטיבולרית שחשה תנועה ומשפיעה על שיווי משקל ומתח שרירים ואת המערכת הפרופריוספטיבית שאחראית ליכולת שלנו להבין מהו מיקומו של גוף כזה או אחר במרחב. עיבוד חושי מתרחש כל העת – המערכת הנ"ל קולטות גירויים שונים, שולחות אותם למוח ושם מתרחש העיבוד שעוזר לנו להתנהל בעולם באופן יעיל עבורנו.

מה עלול להיגרם כשישנו ויסות חושי רגשי לא תקין?
ויסות רגשי לקוי עלול כאמור לגרום להצפה רגשית, לניתוק רגשי, לאימפולסיביות ועוד. ויסות חושי לקוי עלול להוביל להימנעות מגירויים (למשל רעש שנחווה כחזק מדי או ריחות שנתפשים כלא נעימים), לאי שקט בכל פעם שישנם גירויים שכאלה, להתפרצויות זעם לנוכח גירויים שאצל אנשים אחרים לא מעוררים שום תגובה, לחיפוש אחרי גירויים עזים, להתעלמות מגירויים (כולל כאלה שמאותתים על סכנה) ועוד. כאמור בדרך כלל ישנה זיקה בין שני התחומים ועל כן נהוג לדבר על ויסות חושי רגשי. הפרעות בוויסות מכונות SPD – ראשי תיבות של הביטוי Sensory Processing Disorder.

איך לטפל ביעילות ב-SPD?
ויסות חושי רגשי לא תקין מוביל למצוקות משמעותיות הן בחיי הילד/ה והן בחיי המשפחה כולה. התסכול עלול להיות עז, ובעיקר אם הבעיה לא מאובחנת (ישנם מקרים רבים שההורים מרגישים שהילד "פשוט היפר", או "אדיש", ולא מאבחנים את אותה חוסר יכולת לבצע ויסות חושי רגשי בהתאם לגילו).

גורם נוסף שמקשה על האבחון המדויק הוא המגוון הרחב של ההפרעות שעלולות להתרחש כתוצאה מאותו ויסות לקוי, כשבנוסף לכל הנ"ל גם הליכה מרושלת, הפלת חפצים או מסורבלות כללית הן תוצר של SPD ובמקרים רבים כועסים על הילד שאינו "זהיר מספיק".

סדנה בויסות חושי מסייעת להורים לזהות בדיוק מה עובר על ילדם ומספקת גם כלים מעשיים לשיפור הויסות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה