close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שימוש באוטוקלב לחיטוי ועיקור - כל המידע

מערכת שורשטז תמוז, תשעח29/06/2018

האוטוקלב הוא מכשיר מתכתי גדול אשר נועד לעיקור של חומרים כימיים ופסולת מעבדה.

תגיות:
צילום: storyblocks
במעבדות באוניברסיטאות, מכוני מחקר ובתי חולים עוברים חומרים כימיים שונים מדי יום ביומו. כדי לשמור על בטיחותם של הסטודנטים ועובדי המעבדות ועל מנת שלא לפגוע בתוצאות הניסויים בעקבות זיהומים של חיידקים, נוצר הצורך להשתמש באוטוקלב לחיטוי ועיקור. האוטוקלב הוא מכשיר מתכתי גדול אשר נועד לעיקור של חומרים כימיים ופסולת מעבדה.

כיצד פועל האוטוקלב
ציוד למעבדה אינו יכול להיחשב לשלם ללא מכשיר אוטוקלב. פעולתו של מכשיר זה דומה לפעולה של סיר לחץ, שכן הוא משלב חום ולחות בדרך היעילה ביותר כדי להיפטר מכל החיידקים. הטמפרטורה של האוטוקלב יכולה לנוע בין 121 ל-132 מעלות. תהליך העיקור אורך בין 60 ל-90 דקות. משך הזמן תלוי באיכות החומר ובצורתו.

כל מה שצריך לדעת על האוטוקלב
כאשר עובדים עוברים הדרכה לגבי ציוד למעבדות, עליהם להבין, בין השאר, כיצד להשתמש באוטוקלב. אלה כמה דברים שיש לדעת על השימוש במכשיר:
• יש לחמם את תא האוטוקלב ל-121 מעלות לפחות. אסור להכניס למכשיר חומרים נדיפים שנקודת הרתיחה שלהם היא מתחת ל-100 מעלות.
• תהליך העיקור באוטוקלב מתבצע במשך כ-20 דקות. לאחר כ-10 דקות של פעילות מגיעה הטמפרטורה במכשיר ל-132 מעלות.
• אם קיימת פסולת ביולוגית לעיקור, יש לכוון את המכשיר ל-134 מעלות.
• אם מדובר באוטוקלב אוטומטי, יש צורך לשחרר את האדים לאט ובזהירות, בדומה לשחרור אדים בסיר לחץ.
• בסיום פעילותו של האוטוקלב יש לבדוק שמד הלחץ של התא הפנימי עומד על אפס וכי החום ירד ל-80 מעלות. רק לאחר בדיקה זו ניתן יהיה לפתוח בזהירות את האוטוקלב ולהוציא את החפצים היבשים. אם ברצונכם להוציא חפצים רטובים, יש לחכות עד שמד החום יראה 60 מעלות.
• כדי לפתוח את דלת האוטוקלב יש צורך לעמוד בצד ולא ממולה של הדלת.
• ניתן לבדוק אם העיקור התבצע כהלכה באמצעות שתי שיטות עיקריות. השיטה הראשונה היא שימוש בטייפ מיוחד המשנה צבעים בהשפעתו של החום. השיטה השנייה היא שימוש בנבגים, שהם חיידקים העמידים לחום. חיידקים אלה נשארים בחיים לאחר ביצוע עיקור בטמפרטורה של 121 מעלות ומתים לאחר 13 דקות.
• כלים מומלצים – לא כל כלי אפשר להכניס למכשיר אוטוקלאב. מומלץ להשתמש במכלים העשויים מחומרים עמידים כמו נירוסטה או פוליפרופילן.
• ישנם מצבים שבהם קיים ספק אם החומר שהוכנס לאוטוקלב עבר עיקור. זאת משום שייתכן שהחומר אינו מתאים לעיקור או שהליך העיקור לא בוצע בהתאם להוראות.
• חשוב לבדוק שהמסנן של האוטוקלב אינו חסום, אחרת יצטברו מים חמים וקיטור בתוך המכשיר.

הסכנות שבשימוש לא נכון
אוטוקלב הוא מכשיר יעיל לחיטוי ועיקור, אך שימוש בלתי נכון בו עלול להוביל לסכנה ממשית. ראשית, האוטוקלב עלול לגרום לכוויות בעקבות נולים חמים או בריחת אדי קיטור. שנית, הוא עלול להוביל לפציעה ממשית בגלל התפוצצות כלי זכוכית. ולבסוף, ישנם חומרים שאינם מתאימים לאוטוקלב והכנסתם עשויה להוביל לפליטה של חומרים מזיקים. דוגמאות לחומרים אלה יכולות להיות מלבין, אקרילאמיד, פנול וכדומה.

אם אתם מחדשים ציוד למעבדות באוניברסיטה או בבית החולים, חשוב לרכוש אוטוקלאב מחברה מקצועית אשר עמדה בכל תקני הבטיחות המחמירים ביותר בעת ייצור המכשיר. אוטוקלב איכותי ועמיד ישמור על בטיחותם של העובדים וימנע פגיעות ופציעות.
הוסף תגובה
צילום: storyblocks
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה