close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כריתת עצים על פי ההלכה ועל פי החוק

מערכת שורשיז תשרי, תשעט26/09/2018

כמעט כל בעל חצר פרטית או חבר בוועד הבניין עמד מול השאלה – מה עושים עם עץ שצריך לכרות? האם מותר על פי החוק ואם מדובר באדם שומר מסורת, בוודאי עלתה התהייה בדבר עמדתה של ההלכה בעניין

תגיות:
כדי לענות על השאלות הללו צריך להתייחס לכל אחת מהן בנפרד מאחר שיחס החוק לכריתת עצים שונה מזה של ההלכה ובכל מקרה שאתם מעוניינים לכרות עץ כדאי מאוד להכיר את הנושא משני ההיבטים הללו.

לפניכם סקירה מה אסור ומה מותר מבחינת החוק וההלכה וכן שני דרכים שיכולות למנוע מכם את ההתמודדות עם השאלה על ידי יישום פתרונות חלופיים שיבטיחו את שלום העץ אך יחד עם זאת יפתרו את הבעיה.

מהי כריתת עצים?
הנטייה הטבעית היא לחשוב שכריתת עצים היא למעשה חיתוך של הגזע ועקירה שלו מן הקרקע. זוהי הנחה שגויה וכפי שניתן לראות כריתה של עצים יכולה להיות הרבה יותר פשוטה ולעתים מספיק חיתוך אגרסיבי מבלי לעקור את העץ ממקומו.

חוק כריתת עצים
בשנת 2008 חוקק בישראל חוק איסור כריתת עצים מוגנים. מדובר בחוק מאוד ברור שאוסר על כריתה של כל עץ בוגר – לרבות עצי פרי, עצי בר ועצי נוי. כדי להשלים את התמונה צריך להגדיר מהו עץ בוגר שאם לא כן, אין כלל איסור לכרות אותו על פי החוק.
ההגדרה של עץ בוגר מאוד פשוטה ומתייחסת לעצים שהגובה שלהם מעל לשני מטרים והקוטר של הגזע לפחות 10 סנטימטרים במרחק של מטר ושלושים מהקרקע. כל עץ שעונה על ההגדרה הזאת נחשב למוגן ואסור לכרות אותו אפילו אם הוא מצוי בחצר הפרטית שלכם.

מקרים שחייבים לכרות את העץ
יש מקרים שבהם חייבים לכרות את העץ. דוגמאות נפוצות יכולות להיות עץ שמפריע לבנייה, עץ שמושך מזיקים ומהווה מטרד וכיוצא בזה. באופן כללי וכפי שמיד נסקור, לא תמיד צריך לכרות את העץ ולעתים קרובות ישנם פתרונות טובים לא פחות שמצד אחד ישמרו על העץ ומצד שני יפתרו את הבעיה אך עוד לפני שנגיע לפתרונות ולחלופות, צריך לענות על השאלה מה עושים כשהחלופות אינן יעילות ובכל זאת צריך לכרות את העץ.

התשובה מצויה בלשון החוק שמתיר כריתה של עצים מכל סוג – גם מוגנים ובתנאי שהתקבל לכך אישור. כדי לקבל אישור לכריתת עץ יש להגיש בקשה אל פקיד היערות האזורי ורק זה יכול לאשר או לדחות את הבקשה שלכם. בכל אופן ובמידה שהתשובה אינה מקובלת עליכם, תמיד ניתן לערער על ההחלטה בפני פקיד היערות הארצי.

כריתת עצים על פי ההלכה
בעוד שמבחינת החוק היבש, העניינים מאוד פשוטים, כדי להבין מה אומרת ההלכה יש לחקור את הנושא לעומקו מאחר שמדובר במגוון רחב מאוד של תרחישים, ההמלצה שלנו היא להיעזר בשאלת רב כך שתקבלו את התשובה הכי מתאימה למצב הנתון.
יחד עם זאת ההלכה מתגייסת לשמירה על עצי פרי באופן מאוד משמעותי וקיימות הגבלות בכל הקשור לכריתת עצי פרי כבר מתקופת התנ"ך. כאן נכנסות לתמונה שתי אופציות שבמקרים רבים יכולות לספק מענה ולשלב בין חיים על פי ההלכה ועל פי החוק לבין פתרון בעיה שקשורה בעץ שמהווה מטרד.

לא חייבים לכרות
אז יש עץ בחצר שמפריע לכם ואתם מעוניינים לכרות אותו. לפני שאתם הולכים להתקשר אל כורת העצים כדאי שתדעו – לעתים קרובות עומדות בפניכם אפשרויות אחרות שיפתרו את הבעיה מבלי להרוס את העץ.

גיזום עצים
גיזום מקצועי של עצים יכול לפתור את הבעיה ולשדרג את מראהו. מעבר לכך, גיזום נכון מיטיב עם העץ, אינו מצריך אישורים מיוחדים ואפילו ההלכה מעודדת לעשות את זה ובלבד שהתהליך מתקיים באופן שמיטיב עם העץ ולא משחית אותו.
כדי לגזום עץ באופן הנכון צריך לקחת בחשבון את סוג העץ, העונה שהכי מתאימה לגיזום שלו, הגודל שלו ובמידת הצורך להיעזר בבעל מקצוע שמתמחה בגיזום עצים ושמחזיק רישיון וביטוחים מתאימים.

העברה/העתקה של העץ
העתקת עץ היא עוד אפשרות נפלאה שבמידה ונעשית באופן הנכון יכולה לשמר את העץ מצד אחד ולפתור לכם את הבעיה מצד שני. כדאי לדעת שעל פי החוק כדי להעתיק עץ ממקומו יש צורך בהיתר מיוחד מפקיד היערות האזורי.

כורתים, גוזמים או מעתיקים? צריך לזכור את הדברים הבאים
לאחר שבדקתם מהו הפתרון הטוב ביותר לעץ שלכם ורגע לפני שאתם ניגשים למלאכה, בואו ונזכור שמדובר בתהליך שדורש במרבית המקרים בעל מקצוע מיומן שמחזיק ב-1. רישיונות ותעודות מתאימים. 2. ביטוחים שמכסים אותו ואת הרכוש מפני כל נזק שעשוי להיגרם.

גיזום, כריתה או העתקה של עצים משלבים סיכונים בטיחותיים ומחייבים ידע מקצועי שיבטיח את התהליך באופן המושלם ועל כן מומלץ להזמין בעל מקצוע שמתמחה בפעילות הרצויה לצורך השלמת המשימה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה