close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האם את באמת יכולה יותר?

מערכת שורשב טבת, תשעט10/12/2018

"את יכולה יותר" - מחזמר מקורי על מצגי השווא של מנטורים ברשת

תגיות:
רבים אינם זוכרים את מירב שביט כשחקנית בתכנית המיתולוגית 'עניין של זמן' – בה הופיעה בתפקיד משני לצד אביב גפן, דנה ברגר, איילת זורר ואחרים. יש אולי מי שזוכר אותה כמי ששרה את השיר "חן" יחד עם אסי וגורי. אבל כמעט כל מי שמצוי בעולם השיווק באינטרנט מכיר אותה כאחת מהמומחיות המובילות בישראל לשיווק בפייסבוק.
שביט עלתה לראשונה לתודעת עכברי הרשת, כשבלוג פרי עטה 'עינת הפסיכולוגית' – הפך לוויראלי, במהלך שנות ה-90 בשחר האינטרנט בישראל. עינת הפסיכולוגית, שרבים התייחסו אליה כאל פסיכולוגית אמיתית - תיארה בטוריה את מפגשיה הטעונים עם מטופליה, שבהם קינאה בהם בסתר בצורה אובססיבית וחולנית.

בעקבות הצלחת שירה 'עוד קצת ודי אליהו', זכתה שביט לפינה קבועה בתכנית הרדיו של רון לבנטל – אך חיידק האינטרנט דבק בה ולא הרפה. כתוצאה מכך זנחה שביט את קריירת הזמר, והחלה לעסוק בפרסום באינטרנט בכלל, ובפייסבוק בפרט.
בימים אלה מבצעת שביט 'מיני קאמבק' – כשהיא מעלה את המופע 'את יכולה יותר' - מחזמר יחיד וחדשני שעלילתו לקוחה מעולם השיווק באינטרנט – ובמרכזו צעירה ישראלית בעלת חלומות התעשרות הנופלת שוב ושוב קורבן לנוכלים המתחזים למנטורים עסקיים – המציעים לה את הדרך לאושר ולהתעשרות מהירה.

בשירי המחזמר לא חוסכת שביט את שבטה מהמומחים מטעם עצמם הממלאים בימים אלה את הרשת. עלילת המחזמר המצחיק והשנון מועברת באמצעות שירים מקוריים, אותם כתבה שביט, הלחינה ומבצעת.
הרעיון הראשון של מירב שביט לטפל אמנותית במנטורים מטעם עצמם ברשת, עלה לאחר שנחשפה לעוד ועוד ישראלים שהעידו על עצמם שעשו מיליונים מפעילות באינטרנט, ושיש להם שיטה שעובדת ומוכרת.

בפועל, אומרת שביט, כמי שחיה ונושמת את רשת האינטרנט מימיה הראשונים בישראל – היא יודעת להבחין היטב בין עצות ושיטות מועילות, לבין "שיטות" ריקות מתוכן, שכל תכליתן היא להגשים את רעיון עשיית המיליונים על חשבון גולשים תמימים בעלי חלומות התעשרות.

שביט החלה כותבת חומרים שיועדו בכלל למופע סטנד-אפ, אך תוך כדי העבודה ועיבוד החומרים, היא מצאה כי הם מתאימים הרבה יותר למחזמר, אותו היא גם מבצעת בימים אלה בעצמה.

ביצעת תחקיר לפני שכתבת את המחזמר?
שביט: בוודאי. כלל האצבע שלי היה להתמקד באותם אנשים שמבטיחים הצלחה בטוחה. נוסחא. התעשרות מהירה. לא שאין שיטות נכונות יותר, אבל ככל שההבטחות הופכות לגורפות ולגרנדיוזיות יותר, כך אני על פי רוב מתחילה לחשוד שהמנטור לא בדיוק יכול לספק את הסחורה. ברוב הפעמים החושים שלי לא מכזיבים אותי.
שביט מספרת כיצד, במסגרת התחקיר למחזמר שלה, היא נכנסה לשיעוריהם המקוונים של עשרות מנטורים מטעם עצמם, וגילתה ברוב המוחלט של המקרים - שיעורים שטחיים שהעבירו נוסחאות מאד כלליות – שבמקרה הטוב יתאימו אולי לחלק מהעסקים, אבל ודאי יזיקו לכל היתר.
היא החלה לצלם באובססיביות צילומי מסך ושיעורים חינמיים, נרשמה לוובינרים להרצאות ולסדנאות. לדבריה ההבטחות הבומבסטיות חזרו על עצמן.
וכך, על מנת להעמיק את התחקיר היא החלה לקבוע פגישות פנים אל פנים עם מנטורים, שכולם, לשמחתה, הסכימו להיפגש עימה.
לדבריה, היו אלה פגישות פוקחות עיניים. חלק מהמנטורים אמרו לה בריש גלי שהם יודעים שהם עובדים בעיניים על אנשים. אחרים הודו ש"השיטה שלנו עובדת – רק שרוב התלמידים עצלנים". היו ביטויים שממש חזרו על עצמם כמו "הוא לא מספיק בוגר כדי לקחת את ההחלטה" על אנשים שלא הצליחו והעסקים שלהם לא התרוממו.
בחריש העמוק שביצעה, גילתה שביט מערכי שיעור לא מעודכנים, שחלקם דוחפים את התלמידים לעבור על החוק – כמו למשל, לשלוח דואר ספאם העלול לעלות להם בתביעות של עשרות אלפי שקלים.

לדברי שביט, עלותם של הקורסים המקוונים הללו נעה בין מאות לאלפים, ואפילו לעשרות אלפי שקלים. כמעט כל המנטורים בהם נתקלה מכרו לגולשים אשליה של פתרון מהיר וקל, של התעשרות מהירה, תוך המטרת הבטחות, שבטווח קצר או ארוך עתידות להתגלות כריקות מתוכן. לדבריה, היא עצמה עדה למאות תלמידים מתוסכלים, שהגיעו לאותם מנטורים, רבים מהם במצוקה כלכלית, כשבסופו של דבר נותרו גם בלי הרבה כסף, וגם בלי תרומה כלשהי לעסקים שלהם.

לדברי שביט, השיטה הזו, שמיובאת מארה"ב, מעצבנת במיוחד, מפני שבכל סיום קורס, משחררים אותם מנטורים הבטחה למידע נוסף, שבו משום מה הם לא עסקו בקורס, ואשר, נמצא, דרך פלא – בקורס הבא. תמיד מדובר על שיטה עוד יותר חדשנית, שעובדת בצורה עוד יותר יעילה מזו שלמדנו זה עתה בקורס – ועולה כמובן יותר כסף מהקורס שזה עתה סיימתם.
"התהליכים האינסופיים האלה לא עובדים לאנשים – ומרוקנים אותם מכספים. זו תעשייה טפילית" אומרת שביט.
כל אחד מהמנטורים ממלא את דפי המכירה ואת אתר האינטרנט שלו במספר רב של עדויות נלהבות מפי תלמידים לשעבר. עדויות בהן התלמידים מעידים על מהפכים בעסקים. גם עדויות אלה, לדברי שביט, הן פיקציה מוחלטת.

מה זאת אומרת? אנשים ממציאים עדויות?
"לא" אומרת שביט. "השיטה הרבה יותר מתוחכמת. המנטורים תופסים את התלמידים שלהם על פי רוב במהלך המפגש האחרון, כשכולם נמצאים על אדי אדרנלין ומוטיבציה, ומושיבים אותם על ספה מול צלם מקצועי. חלק מהתלמידים נמצאים ברגעים הללו בהייפ של סוף קורס, ומרגישים חייבים למנטור. מה שהמנטור למעשה נתן להם זה בעיקר דחיפה של מוטיבציה – ופחות שיטות שבאמת עובדות – אבל את העובדה הזו הם עתידים לגלות לצערם רק בעוד מספר חודשים. ברגעים של סיום קורס אנשים לא מסוגלים להבחין בשינויים בעסק שלהם. אבל בחלוף שנה שנתיים, אם תשאל אותם אם המחזור עלה, ואם הקורס השפיע במשהו על העסק – הרוב המוחלט של התלמידים יאמרו לך שלא. ככה לא מתנהגת 'נוסחא מנצחת שתמיד פועלת'" אומרת שביט.
לדבריה, קיים גם כל הנושא של "שפע", ו"התחברות לשפע". זה מסר שלדברי שביט קוסם בעיקר לנשים, שרבות מהן חסרות ביטחון, וחושבות שניתן להצליח בעסקים בעיקר באמצעות שינויים מנטאליים. למעשה המנטורים הללו מוכרים לנשים האלה לוקשים – כאילו שאם הן יתחברו לשפע, אז המצב שלהן ישתפר. אבל מדובר במעגל קסמים שמוכיח את עצמו. כי אם לא הצלחת בעסקים, סימן שלא באמת התחברת, ואז אולי שווה שתעבור עוד קורס שישפר את החיבור שלך.
למה זה לא עובד?
שביט: מפני שהפתרונות שמספקים אותם מנטוריים לא מחוברים לעסקים הספציפיים של התלמידים. מדובר במין נוסחא – או דגם אחד שאמור להצליח. אנשים מוצאים את עצמם משווקים דברים שהם בכלל לא רוצים לשווק, מוצרים ואריזות שהם בכלל לא מתחברים אליהם – והלקוחות מגיבים בהתאם. אין שום הגיון בהרבה מאד הצעות עסקיות של הרבה תלמידים שיוצאים מהקורסים האלה, כי החיים הם לא שטנץ ולא תבנית.

מה עלילת המחזמר?
שביט: עלילת המחזמר עוסקת בצעירה שעובדת כשכירה כטכנולוגית מזון בחברה. היא מרגישה מתוסכלת לא רק מחוסר העניין שיש לה בעבודה, אלא בעיקר בגלל שיש לה את התחושה שהחיים האמיתיים עוברים מנגד – ושהיא לא נוטלת בהם שום חלק. אחרי שהיא נחשפת למספר מנטורים ברשת, היא משתכנעת שהדרך לעצמאות ולעשיית כסף היא קלה ופשוטה, וכך היא מתפטרת מהעבודה, ומתחילה במסעה, הכולל רכישת מספר רב של סדנאות ממספר מנטורים, כשכל אחד בתורו לוקח ממנה את כספה הדל, ומותיר אותה יותר מבולבלת וחסרה מבתחילה. אבל בגלל האשליה והאמונה שההצלחה נמצאת ממש בהישג יד, היא נוטלת הלוואות ונכנסת לבור כלכלי עמוק ומייאש. לדברי שביט, מצבה הקשה עובר מהפך מפתיע לקראת סיום המחזמר, שאני לא אפרט עליו יותר מזה, כדי לא להרוס לצופים.

איך בנוי מחזמר יחיד? איך בכלל אפשר להפיק מחזמר כזה?
האמת שהמשימה הזו הייתה מאד קשה, אבל משתלמת. את רוב התפקידים במחזמר אני משחקת ושרה, והשחקן ליאור נאור, ובן זוגי אליו בן עמי שמופיעים בסרטונים.

לשם כך הפיקה שביט קטעי וידאו שרצים על מסכים נפרדים, ומאפשרים לה לקיים דיאלוג קולח בין הדמויות. התוצאה מרהיבה סוחפת ומרתקת.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה