close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דרכי טיפול אבנים בכליות

מערכת שורשו אדר ב, תשעט13/03/2019

לצורך טיפול אבנים בכליות חשוב להכיר את הנושא ולהבין מה ניתן לעשות בכדי למנוע את הבעיה ואולי להציע טיפול לאבן בכליה שכלל לא ידרוש כניסה לחדר ניתוח

תגיות:
הבעיה הנפוצה של אבנים בכליות יכולה להפתיע אנשים באמצע החיים, כאלה שלא שיערו שיסבלו אי פעם ממנה. באותה המידה, ישנם כאלה שיודעים כי במשפחה שלהם התופעה קיימת וכי הוריהם, לדוגמה, סובלים מהיווצרות אבן
בכליה מפעם לפעם – והם קצת יותר מודעים לסיכויים שלהם עצמם לחלות. כך או כך, לצורך טיפול אבנים בכליות חשוב להכיר את הנושא ולהבין מה ניתן לעשות בכדי למנוע את הבעיה ואולי להציע טיפול לאבן בכליה שכלל לא ידרוש כניסה לחדר ניתוח.

האם דרכי טיפול אבנים בכליות תלויות בחומרת הבעיה?
כמו כל בעיה רפואית, גם במקרה של טיפול המוצע עבור אבן בכליה ניתן לבחון כיצד לנהוג בכל מקרה לגופו, כאשר העדיפות האחרונה היא לשלוח לניתוח אלא אם מדובר במקרה חמור מאוד. מלבד מקרים ספציפיים שהאדם סובל מחום גבוה, עוויתות וכאבים קשים באיזור הכליות, אין חובה לבצע טיפול אבנים בכליות שהוא כירורגי וניתן לטפל באחת מהדרכים הבאות:
1. טיפול שנחשב לשמרני וכולל רק מנוחה רבה, שתייה בכמויות גדולות ואולי גם עירויים של נוזלים באופן יזום אל הגוף.
2. טיפול המערב גם תרופות או צנתר ייחודי, המרחיב את דרכי השתן ועוזר לאבנים שנוצרו להיפלט החוצה מן הגוף.
3. טיפול אבנים בכליות שהוא חיצוני ולא פולשני, הכולל ריסוק באמצעות גלי הלם, לאחריו האבנים הופכות לקטנות הרבה יותר ויכולות לצאת מן הגוף באופן עצמוני.

ניתן לראות כי הדרכים הללו של טיפול באבן כליה אכן תלויות בחומרת הבעיה, אך חשוב להבהיר שקביעת החומרה לא בהכרח קשורה לאורך הזמן שעבר מאז החלה האבן להיווצר בגוף. מקרים חמורים ביותר הדורשים טיפול שהוא כירורגי ופולשני, יכולים להיווצר אצל אנשים מסוימים במהירות גבוהה יחסית ובפרט אם הם "מועדים לפורענות", כלומר שהבעיה הזו מוכרת אצלם במשפחה ומלכתחילה יש לגופן נטייה לייצר גבישים במערכת השתן.

איך ניתן לדעת האם הבעיה חמורה או לא?
אדם הסובל מכאבים עמומים באיזור הכליה, ייתכן וכבר נוצרו אצלו אבנים בגדלים שונים אך יש סיכוי כי באמצעות החדרת נוזלים רבים לגוף – הוא יצליח להוציא אותן באופן טבעי. לעומתו, מי שיש לו כאבים קשים, חש בעוויתות בגוף ואולי אף סובל מחום גבוה – יש לסווג שמקרה חמור ודחוף ביותר, לשלוח במהרה לטיפול בבית חולים ולא להתמהמה בבית, כיוון שאין הרבה סיכוי שהטיפול הביתי יועיל.
מודעות והיכרות עם התופעה כמו הכרת דרכי טיפול אבנים בכליות יכולות לסייע לאבחון וכמובן לטיפול מתאים באבנים בכליות שימנע נזקים קשים לגוף.

כיצד הרופא יכול להתאים את הטיפול המתאים לאדם הסובל מן הבעיה?
מומלץ מאוד לגשת לרופא המתמחה בטיפול בכליות, בכל חשד להיווצרותן של אבנים בכליות. אנשים רבים אינם נותנים את הדעת באשר לכאבים עמומים שהם חשים בגוף ופונים לרופא רק כשמאוחר מדי. פנייה לסיוע מקצועי בשלב מוקדם, תעזור גם בהתאמת הטיפול הנכון והכמה שפחות פולשני עבור הפציינט.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה