close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

5 טיפים של דלתות פנים וקביעת מזוזה

מערכת שורשיח אדר ב, תשעט25/03/2019

מקצת מהלכות מזוזה, מקום הקביעה שלה, הזווית לקביעתה ועוד...

תגיות:
המזוזה, הקבועה בדלתנו, מייצגת את אהבת ה' כלפי
עם ישראל ואת עיקרי הברית, אשר בנוסף להיותם מונחים על מוחנו ועל ליבנו בהנחת התפילין, מונחים בכל מקום אשר אליו ילך האדם. "על מזוזות ביתך ובשעריך". המזוזה הינה בית קטן העשוי ממגוון חומרים, מפלסטיק פשוט ועד חומרים יקרים כמו זהב או שנהב ובעיצובים הנעים ממלבן פשוט ועד למלאכת מחשבת ובו פיסת קלף בו כתובות בכתב סת"ם פרשיות "שמע" ו-"והיה אם שמע" מספר דברים. הפרשיות נכרכות היטב בניילון מיוחד המגן עליהן מלחות ופגעי מזג האוויר ומוכנסות אל בית המזוזה. כך מהווה קביעת מזוזה אות לשמירת ה' על הבית ולזיכרון על הברית בין עם ישראל ואלוהיו.

על כל דלת בית או שער בהם חיים יהודים, יש להתקין על פי ההלכה מזוזה. מקור ההלכה הוא בספר דברים וההלכה הפסוקה מופיעה בקיצור שולחן ערוך סימן י"א. אופן קביעת מזוזה משתנה מאוד על פי מנהגים שונים וחכמים רבים נחלקו בשאלה כיצד יש לעשות זאת והאם יש להתקינה בדלת הראשית בכלל או שמא בבית בו יש דלת לכל חדר, יש לקבוע מזוזה לצד דלתות פנים. את נקודות המחלוקת ואת אופן בו מתבצעת קביעת מזוזה בכלל, ניתן לחלק למספר תחומים.

זווית המזוזה על המשקוף
בעוד שמנהג האשכנזים הוא לקבוע מזוזה כאשר היא מוצבת באלכסון על המשקוף ואכן פוסק הרמ"א כי מי שקבעה באלכסון יצאי די חובתו. עם זאת הלכה מפסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל מתבססת על תמימות הדעים בין רש"י, הרמב"ם ובעל השו"ע כי את המזוזה קובעים כאשר היא ישרה במאונך למשקוף.

קביעת מזוזה על דלתות לחדרים
יש לקבוע מזוזה על דלתות פנים בבית, ולמעשה, בכל מעבר בין חדרים גם ללא דלת, כל עוד קיים משקוף. גם על דלת למחסן יש לדאוג לקביעת מזוזה ולמעשה תיקבע מזוזה על דלת לכל חדר חוץ מדלתות השירותים והמקלחת. לרוב, חברות המשווקות דלתות פנים מעוצבות כמו למשל, דלתות דרור יציעו לכם עיצובים שיתאמו לבתי מזוזה מהודרים ומעוצבים. על כל פנים, לא משנה בכמה דלתות לחדרים נקבע מזוזה, נברך פעם אחת על כולן.

כל אחד יכול לברך
אישה יכולה לקבוע מזוזה ולברך עליה ואף מחויבת במצווה זו.

הברכות
"בדרך ימין שנכנסים לו קובעים שם את המזוזה" [ילקו''י חופה וקידושין עמוד תרח], כלומר על פי הלכה זו מתוך ילקוט יוסף, מתבצעת קביעת מזוזה בצד ימין כאשר אנו עם הפנים אל הבית. אומר המרן, "קודם שיקבענה במזוזת הפתח יברך 'אשר קדשנו במצותיו וצונו לקבוע מזוזה' ". בנוסף לברכה זו, ישנם רבים הנחלקים אם להוסיף ברכת "שהחיינו" והדבר משתנה ממסורת למסורת. הרוב, מברכים שהחיינו כאשר נקבעת המזוזה בבית חדש אליו נכנסו. במידה ונפלה המזוזה לאחר הברכה והקביעה, יש לברך בשנית כשקובעים אותה שוב.

נכתב באדיבות: דלתות דרור
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה