close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הסרת אבנית – למה חשוב לדאוג לניקוי האבנית?

מערכת שורשב טבת, תשפ30/12/2019

אבנית היא משקע טבעי המצטבר על משטחים שונים... ומאוד כדאי לא להזניח ולדאוג לנקות את האבנית בביתכם באופן שוטף מדי כמה שבועות

תגיות:
צילום: shutterstock
אבנית היא משקע הקיים באופן טבעי
צילום: shutterstock
במים המגיעים אל הברזים בבית שלנו, וכולנו מכירים את הצורך בהסרת אבנית תקופתית, במגוון מכשירים ומקומות שונים. הסרת אבנית רלוונטית לא רק בהקשר של הבית, הצנרת ומכשירי חשמל שונים, אלא גם בהקשר של הגוף שלנו עצמנו – הסרת אבנית מהשיניים היא פעולה שגרתית ששינניות מבצעות ורופאי שיניים ממליצים עליה מדי תקופה. עם זאת, הנושא בו נעסוק כאן הוא דווקא אבנית מהסוג הרלבנטי לבית שלנו, אבנית המצטברת בצנרת, בקומקום, במכונת הכביסה ולמעשה – בכל מקום בו אנו משתמשים במים על בסיס קבוע. מהי האבנית שאנחנו רואים בכל מקום בבית ומאין היא מגיעה? מהי ההשפעה הפוטנציאלית שלה על משטחים ומכשירי חשמל שונים בבית ומהן הדרכים המומלצות להתמודד עימה ולנקותה בהצלחה?

הסרת אבנית - מאין מגיעה האבנית ומהי בעצם?
אנחנו רגילים מגיל צעיר לשמוע כי המים בישראל הם "מים קשים", כלומר – מים המלאים במינרלים מסוגים שונים דוגמת סידן ומגנזיום, מינרלים המתווספים אל המים במקורות מי התהום מהם שואבים את המים המגיעים לרבים מהבתים בישראל. בעוד המים מגיעים משכבות סלעיות שונות, חלק מהמינרלים המרכיבים סלעים אלו נמהלים במים והופכים אותם ל"קשים" יותר. המינרלים השונים הללו יחדיו מהווים את מה שאנחנו מכירים כשכבת האבנית. הן כשאנחנו מרתיחים את המים בקומקום או בדוד והן כשאנחנו מתקלחים ומים עוברים בראש של המקלחת ושוטפים את קירות המקלחת – במוקדם או במאוחר המים עצמם מתאדים והמשקעים השונים – שכבת האבנית, נותרים במקומם. לכן לאחר כמה ימים או שבועות בהם לא ביצענו ניקוי והסרת אבנית אנחנו מתחילים לראות שכבה לבנה בחלקו התחתון של הקומקום, על הראש של המקלחת, על קירות המקלחת או המקלחון ובמקומות נוספים. גם במקומות אשר נסתרים יחסית מן העין, דוגמת פנים הדוד המשמש לחימום המים או פנים מכונת הכביסה, האבנית מצטברת במהרה ושכבת אבנית לבנה נותרת לאחר כמה שבועות ללא ניקוי.

השפעת האבנית על מכשירי חשמל ומשטחים בבית
הסיבה לכך שחשוב כל כך לבצע הסרת אבנית יעילה מדי תקופה היא כי לאותה שכבת אבנית השפעה ישירה וברורה הן על מכשירי החשמל השונים והן על המשטחים ושאר האזורים בבית בהם היא מצטברת. לדוגמה, במקרה של הקומקום החשמלי, מכונת הכביסה או הדוד לחימום המים, שכבת האבנית המצטברת הולכת ומקשה יותר ויותר על פעילותו התקינה של המכשיר, וזה הורס אותו לאורך זמן מצד אחד, והופך אותו לפחות יעיל מבחינה אנרגטית מצד שני. במידה ולא ניקיתם לאורך זמן רב במיוחד את האבנית מהקומקום, דוד החשמל, מדיח הכלים ומכונת הכביסה – כנראה שאתם צורכים הרבה יותר חשמל ואנרגיה ממה שהייתם צורכים אם כלל המכשירים שלכם היו יחסית נקיים מאבנית. כך, גם אורך החיים שלהם היה גדול יותר במידה והיו עובדים יחסית נקיים מאבנית, לפחות חלק מן הזמן.
בכל הנוגע למשטחים דוגמת קירות המקלחת, או ציוד אחר דוגמת ראש המקלחת וברזים שונים, האבנית עלולה להוות גורם מזיק אשר יקשה על זרימת המים מבעד לברז. בנוסף, היא מהווה מפגע אסתטי מבחינות שונות (דמיינו מקלחת בה הקירות כולם מלאים בשכבת אבנית בלתי אחידה...), ויכולה לגרום לחומרים המרכיבים הן את המשטח והן את הברזים השונים להיהרס לאורך זמן ולהישחק.

ניקוי אבנית באמצעות חומרים חומצתיים או חומרי ניקוי ייעודיים
לאחר שהבנו את המקומות השונים בהם מופיעה אבנית בביתנו, כמו גם את ההשפעות השליליות הפוטנציאליות של שכבת אבנית זו על מכשירי חשמל, ברזים וכו', הגיע הזמן לענות על השאלה – כיצד מנקים אבנית בצורה יעילה?
ובכן, הסרת אבנית יעילה נעשית באמצעות שימוש בחומר חומצי כלשהו, כזה אשר יפרק את האבנית, יגרום לה להתמוסס ולהישטף בקלות אל הביוב. באמצעות חומרים דוגמת חומץ או מלח לימון ניתן לנקות אבנית ביעילות, למשל על ידי הרתחת מים מהולים בחומץ בקומקום או עטיפת ראש המקלחת בשקית המלאה בחומץ או מים עם מלח לימון והשרייתו למשך כמה שעות.
במקרים חמורים במיוחד בהם חומץ אינו מספיק, ניתן לנסות ולפנות לחומרי ניקוי ייעודיים, כאשר ניתן למצוא מגוון חומרי ניקוי המיועדים גם עבור הסרת אבנית יעילה.
בכל מקרה, כדאי לא להזניח ולדאוג לנקות את האבנית בביתכם באופן שוטף מדי כמה שבועות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה