close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מכשירי מדידה בחיינו

מערכת שורשט טבת, תשפ06/01/2020

סקירה קצרה ומאלפת על אודות מכשירי מדידה ותפקידם בחיינו

תגיות:
מכשירי מדידה הם כלים שיש ברשותנו המאפשרים לנו למדוד גודל פיזיקלי מסוים. לרוב יש מכשירי מדידה ייעודיים עבור כל גודל פיזיקלי אותו מעוניינים למדוד,
כמו אורך, מהירות, זמן, טמפרטורה, משקל, מסה, כוח, זרם, מתח וכו'.

מכשירי המדידה השונים בייעודם נבדלים זה מזה גם במבנה שלהם, באופן פעולתם ולעתים גם במידת הדיוק שלהם, בשל העובדה שהמנגנון שלהם הוא אחר.

דוגמה נפוצה למכשיר מדידה היא שעון – המודד עבורנו זמן. זמן הוא גודל פיזיקלי המשמש אותנו ללא הפסקה בחיי היומיום, ואנו זקוקים למכשיר שימדוד אותו עבורנו כדי שנוכל לכוונן את תוכניותנו לפיו. כמו כן, המשקל הביתי מודד את המשקל שלנו, המאזניים משמשים למדידת מסה, מד-חום מודד את הטמפרטורה של גופנו, סרגל או מד-מטר משמשים אותנו למדידות של אורכים בבית או עבור שיעורי הבית של הילד וכן הלאה.

דוגמאות נוספות למכשירי מדידה הן כל סוגי המתמרים הפונקציונליים השונים, מד מהירות, מד סיבובים, מד שיפוע (על כל סוגיו), חיישנים שונים ועוד. אלו הם מכשירי מדידה מתקדמים יותר.

מהו מנגנון המדידה?
מנגנון המדידה הוא המנגנון שבאמצעותו ניתן לבצע את המדידה עצמה. ניתן לשכלל את מנגנון זה ובכך להגביר את מידת הדיוק של מנגנון המדידה ושל תוצאת המדידה. המנגנון מבוסס על שיטה ועל דרך פעולות, כמו באלגוריתם.

אם ניקח לדוגמה את השעון כמכשיר מדידה, נראה כי במהלך השנים השתכללנו משעון שמש לשעון דיגיטלי (ואפילו לשעון אטומי!). עיקר השינוי מקורו במנגנון – האלגוריתם שוכלל מבחינה טכנולוגית עוד ועוד עד שהגענו לשעונים של היום. האלגוריתם בתוך המנגנון שונה, משום שהמנגנון התקדם והשתנה ממנגנון מכני למנגנון אלקטרוני-דיגיטלי.

מהי תצוגת המדידה?
תצוגת המדידה מציגה לקוראים את תוצאות המדידה, את הפלט של המנגנון. התצוגה יכולה להיות אנלוגית או דיגיטלית, בהתאם לתקופה ולמכשיר המדידה.
בדגמים שונים של שעונים למשל, תוכלו לראות שמתקיימים ארבעת הצירופים הללו:
- מנגנון אנלוגי ותצוגה אנלוגית.
- מנגנון דיגיטלי ותצוגה דיגיטלית.
- מנגנון אנלוגי ותצוגה דיגיטלית.
- מנגנון דיגיטלי ותצוגה אנלוגית.

שימו לב: תוצאת המדידה תמיד תהיה מוצגת ביחידות המידה המותאמות. יחידות המידה הן אחד מהפרמטרים החשובים ביותר בעולם המדע. כך שעבור מד-חום נראה את תוצאת המדידה בצלזיוס/פרנהייט, על גבי הסרגל נראה שנתות של סנטימטר, מילימטר ואינצ'ים, המאזניים ימדדו את המסה ביחידות של גרם, ק"ג וטון וכן הלאה.

אם רוצים להציג בלוח אחד את תוצאות מדידותיהם של מכשירי מדידה רבים – ניתן ליצור לוח בקרה. לוח בקרה זהו לוח אחד המאחד בתוכו מספר תצוגות ממדידות שונות הקשורות אחת לשניה, כדי שיהיה נוח לראות את כולן זו לצד זו. דוגמה מחיי היומיום ללוח בקרה היא לוח הבקרה של המכונית – המציג לנהג את נתוני מד המהירות, מד סיבובי המנוע, מד הדלק, מד טמפרטורת המים ועוד.

יש לנו מגוון עצום של מכשירי מדידה, והצוות המנוסה שלנו מתמחה בעולם המדידה כבר שנים רבות.
מוזמנים ליצור איתנו קשר וליהנות משירות אישי ומקצועי.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה