close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חברת התעופה לוט הפולנית חויבה לשלם לנוסעים פיצוי על ביטול טיסה

מערכת שורשיא שבט, תשפ06/02/2020

בעקבות עיכוב טיסה ממונטריאול לוורשה, הפסידו הנוסעים טיסת המשך לתל אביב, ונאלצו לעבור לטיסות חלופיות שגם אותם הפסידו, והגיעו לבסוף לתל אביב באיחור של יומיים. בית המשפט קבע, כי חברת התעופה התרשלה וחייב אותה לשלם לנוסעים פיצויים בסך 9,000 ₪

תגיות:
במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בקריות, נדונה תביעה שהגישו 2 נוסעים ישראלים כנגד חברת התעופה הפולנית LOT.

במסגרת התביעה טענו הנוסעים בין היתר, כי הם רכשו כרטיסים לטיסות של חברת התעופה מישראל לקנדה וחזרה שכללו חניות ביניים בשדה התעופה בוורשה. במסגרת טיסת החזרה הם היו אמורים להמריא ממונטריאול לוורשה ביום 20.8.17 בשעה 22:05, ובוורשה היו מתוכננים לשהות כ-10 שעות, ולהמריא לאחר מכן על טיסת המשך לתל אביב ביום 21.8.17 בשעה 22:55.

אולם לטענתם, יום לפני הטיסה הם ניסו לבצע צ'יק אין לטיסתם אך לא הצליחו, ולאחר מכן נכנסו
ללוח ההמראות של שדה התעופה במונטריאול שם גילו להפתעתם כי הטיסה בוטלה מבלי שנמסרה להם הודעה על כך. לאור זאת, הם יצרו קשר עם חברת התעופה, ולאחר דין ודברים הועברו לטיסה חלופית ממונטריאול ללונדון ביום 20.8.17 בשעה 9:10 בבוקר עם חב' אייר קנדה, ובלונדון היו מתוכננים לנחות בשעה 21:00, ולהמשיך בשעה 22:30 בטיסה לתל אביב של אל על.

גם הטיסה החלופית לא עברה חלק
לדאבונם של הנוסעים, גם הטיסות החלופיות אליהן הם הועברו לא עברו חלק. שכן, התברר להם לאחר שהם הועברו לטיסות החלופיות, שלא קיים הסכם בין חברת אייר קנדה לבין אל על, ולכן לא ניתן היה להעביר את מזוודותיהם ישירות לטיסת ההמשך של אל על. כתוצאה מכך כאשר הנוסעים נחתו בשדה התעופה היתרו שבלונדון הם נדרשו להמתין עד לקבלת מזוודותיהם, ולאחר מכן רצו מרחק רב בין הטרמינלים, אולם לבסוף הגיעו לשער העלייה של טיסת ההמשך לאחר סגירתו, ונאלצו לעבור לטיסה חלופית של בריטיש אירוויז שהמריאה ביום 22.8.17 בשעה 17:00.

במסגרת התביעה טענו הנוסעים כי שדה התעופה בלונדון נסגר בשעות הלילה, ולכן הם נאלצו לבלות את הלילה בבית קפה ליד שדה התעופה מאחר והם לא הצליחו לשכור חדר במלון באזור, בעוד שבאותו מועד שרר מזג אוויר קר וגשום ולא היו ברשותם ביגוד חם, וכך לבסוף הגיעו לביתם באיחור של כיומיים שהיו ללא שינה. לאור אירועים אלה, ביקשו הנוסעים מבית המשפט לחייב את חברת התעופה לשלם להם פיצוי מכוח חוק שירותי תעופה ופיצוים לדוגמה.

מנגד טענה חברת התעופה הפולנית לוט בין היתר, כי הנוסעים אינם זכאים לקבל פיצוי, מאחר וטיסתם לוורשה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, מאחר ומספר ימים קודם לכן אירעה תאונה בין המטוס שהיה אמור לבצע את טיסתם לבין מטוס אחר השייך לחברת אייר קנדה ובה ניזוק המטוס, פגיעה שגררה את השבתת המטוס למשך מספר ימים. עוד טענה חברת התעופה, כי היא ניסתה ליצור קשר עם הנוסעים מספר פעמים באמצעות המייל, אך לא ניתן מענה על-ידם.

החלטת בית המשפט
כבוד הרשם הבכיר נדים מורני מבית משפט לתביעות קטנות בקריות דן בטענות הצדדים, והחליט לחייב את חברת התעופה לוט לשלם לנוסעים פיצויים בסך של כ-9000 ₪, המורכבים מפיצוי על ביטול טיסה מכוח חוק טיבי בסך של 3,050 ₪ לכל אחד, החזר בסך של 700 ₪ עבור לינה במלון בלונדון בעת ההמתנה לטיסה החלופית, 600 ₪ החזר בגין מזון, וסך של 1,500 ₪ פיצויים לדוגמה "בהתחשב בחוסר האכפתיות של הנתבעת כלפי התובעים" כך צוין בפסק הדין.

בית המשפט ציין, כי הוא מוכן לצאת מנקודת הנחה שהמטוס שהיה מתוכנן להטיס את הנוסעים ממונטריאול לוורשה היה מעורב בתאונה, וכן כי חברת התעופה ניסתה להודיע לנוסעים על ביטול הטיסה ללא הצלחה, יחד עם זאת קבע - כי היה לחברת התעופה מספיק זמן "לסדר לתובעים טיסה חזרה לארץ באמצעות מובילים אחרים, טיסה ישירה או טיסה עם קוניקשיין".

עוד קבע הרשם, כי חברת התעופה אומנם סיפקה לנוסעים טיסות חלופיות אך התרשלה בבחירתם, וכתוצאה מרשלנות זו פספסו הנוסעים את טיסת ההמשך החלופית שלהם מלונדון לתל אביב, ונאלצו להמתין לטיסה אחרת שהמריאה בעיכוב של כ-19 שעות.

מאמר זה נכתב על-ידי עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי.
האמור במאמר זה מהווה תוכן פרסומי ואין בו בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה