close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

היפוקסיה: הסיבות והפתרונות

מערכת שורשו אייר, תשפ30/04/2020

מהי היפוקסיה? מהם הסימפטומים, מה גורם לה והאם היא מסכנת חיים?

תגיות:
היפוקסיה היא מצב רפואי שבו הרקמות, במיוחד המוח ואיברים חיוניים אחרים, אינם מקבלים מספיק חמצן, לעתים כתוצאה מהיפוקסמיה, מצב שבו זרם הדם משולל רמות חמצן. היפוקסמיה מסוכנת מכיוון שהיא
עלולה לגרום לנזק קבוע לאיברים חיוניים, ויכולה להיות קטנית אם אינה מטופלת היטב.

חשוב להבין שלמרות הכתיב הזהה, היפוקסיה והיפוקסמיה הם שני מצבים שונים. היפוקסמיה היא מצב שבו תאי הדם האדומים מורעבים לחמצן, ועם הזמן המחסור בחמצן עלול לגרום להיפוקסיה, מצב בו הרקמות חסרות מספיק חמצן על מנת לתפקד כראוי.

מה גורם להיפוקסיה?
אסטמה קשה עלולה לגרום להיפוקסיה, כמו גם למחלות נשימה כמורות כמו מחלת ריאות חסימתית, COPD, ואמפיזמה. מצב זה עלול להיגרם גם על ידי תרופות מסוימות לכאב, או תרופות שמשפיעות על הנשימה. במקרים מסוימים, אנמיה יכולה לגרום לרמות חמצן נמוכות בדם. גם הרעלת ציאניד עלולה לגרום להיפוקסיה.

דום נשימה בשינה יכול להיות אחראי למצב, מכיוון שאחת ההשפעות היא הפחתת רמות החמצן בדם במהלך הלילה. אובדן זה של חמצן בדם עלול לעתים לחלוף למחרת, אך במקרים חמורים הוא עלול גם לגרום ללחץ דם גבוה ולמצבים בריאותיים אחרים של הלב.

האם היפוקסיה מסכנת חיים?
היפוקסיה מסכנת חיים והשפעותיה יכולות להיות קבועות. אם אתם חושדים שאתם סובלים מהמצב, חשוב להגיע מיד לבית החולים לקבלת טיפול.
הרופא יצטרך לטפל בכם עם חמצן משלים באופן מידי ולפקח על מצבכם, כמו גם לבצע בדיקות על מנת להעריך אם התרחש נזק או לא.

איך מטפלים בהיפוקסיה?
ברוב המקרים, טיפול בהיפוקסיה כולל טיפול בחמצן משלים. מכיוון שהאוויר שבחוץ הוא שילוב של חמצן וגזים אחרים, הריכוז של החמצן באוויר הוא בסביבות 21% בלבד. למרות שזה יכול להיות מספיק טוב למישהו ללא בעיות נשימה, אם אתם סובלים מבעיות נשימה, פחות אוויר מגיע לריאות.

מטרת הטיפול בחמצן משלים היא להגדיל את כמות החמצן הכלולה בכל נשימה, על מנת להעלות את כמות החמצן בדם. כך ניתן להעביר מספיק חמצן לרקמות, וכתוצאה מכך, הסימפטומים של היפוקסיה בדרך כלל יפחתו.

מה השיטה הטובה ביותר להשיג חמצן משלים?
לפני שנים, חמצן במיכלים היה הטיפול היחיד להשגת חמצן משלים. אבל היום המצב שונה עם המצאת ריכוז החמצן, שפועל על ידי הוצאת האוויר החיצוני וסינון הגזים הלא רצויים, ומשאיר למשתמש אספקה אינסופית של חמצן כמעט טהור.

ריכוזי חמצן מבטלים את הצורך להסתמך על חמצן במיכל, ורבים מהם ניידים, שמאפשרים גמישות רבה יותר עם לוח זמנים יומי.
ריכוזי חמצן זמינים במינון דופק, כלומר אספקת חמצן בשאיפה בלבד, או בזרימה רציפה. הסוג וההגדרה הנכונים עבורכם תלויים בהמלצות הרופא להשגת ההשפעות הטיפוליות הכי טובות, ובהתאם ייקבע סוג המכשיר שאתם צריכים להשיג.

בשורה התחתונה: מה למדנו עד עכשיו על היפוקסיה?
היפוקסיה היא מצב רפואי מורכב שדורש טיפול רפואי מידי. במאמר זה למדנו על ההבדלים בין היפוקסיה להיפוקסמיה, והאופן שבו טיפול בחמצן משלים יכול לעבוד על מנת להגדיל את כמות החמצן בדם. למדנו גם איך ריכוזי חמצן יכולים לעבוד כדי להפחית את ההסתמכות על חמצן במיכל.
ראינו כי להיפוקסמיה בשעות היום יש גם קשר לדום נשימה בשינה, וכי טיפול בדום נשימה חמור עלול להוביל לחיים ארוכים ומספקים יותר.
בכל מצב שבו הרופא המטפל נכשל באבחון היפוקסמיה, או שגה בפרשנות התסמינים והבדיקות, ולא מסר לכם את המידע הרפואי המלא הנוגע להשלכות והסיכונים של המצב, וכתוצאה מכך לא קיבלתם את הטיפול הרפואי המתאים, יתכן שיש לכם עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה