close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שינוי צוואה – אפשרי?

מערכת שורשיב סיוון, תשפ04/06/2020

צוואה הינה מסמך משפטי אשר באמצעותו מורה בעליו מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. עורך הצוואה יכול להחליט על חלוקת הרכוש על פי רצונו והוראותיו יתבצעו ככתבם וכלשונם

תגיות:
צוואה הינה מסמך משפטי אשר באמצעותו מורה בעליו מה ייעשה ברכושו לאחר מותו. עורך הצוואה יכול להחליט על חלוקת הרכוש על פי רצונו והוראותיו יתבצעו ככתבם וכלשונם. בגלל היותו מסמך משפטי הוא חייב להיערך על פי החוק. ניתן לתקוף אותו בבית משפט ומי שעושה זאת הוא בעיקר יורש בפוטנציאל אשר אינו מרוצה מחלקו בה ומנסה לערער עליה או על חלקה. כמובן, שעליו להוכיח שהיא לא נכתבה בצורה חוקית. ניתן להיעזר בשירותי עורך דין צוואות לפני הכנת הצוואה על מנת לקבל ייעוץ על תכני הצוואה ההכרחיים ועל דרך הכתיבה.
הניסיון מלמד כי יש צורך לכתוב על פי הנחיות חשובות כדי לא ליצור מצב שניתן לערער עליה.

סוגי צוואות
קיימים מספר סוגי צוואות. יש הכתובה בכתב יד של בעליה מבלי מעורבות כלשהיא של משפטן. אחרת מקובלת מאוד היא צוואה בעדים אשר חותמים עליה שני עדים בנוכחות עורך דין. מקובלת אחרת היא צוואה הדדית שנערכת בין שני בני זוג היכולה להיערך על מסמך אחד בחתימת שני הצדדים או על שני מסמכים נפרדים. היא מבטיחה שלא ייערך שינוי על ידי מי מהצדדים כל עוד השני עדיין בחיים. קיימות שתיים נדירות יותר שהן צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה או בשמה האחר "שכיב מרע" שניתנת כאשר בעליה בסכנת חיים. במידה ואין צוואה, אזי חלוקת הרכוש תיעשה על פי חוק הירושה.

שינוי בצוואה
נשאלת השאלה אם שינוי בצוואה אפשרי? והתשובה הינה חיובית אבל צריך לעשותו על פי החוק, ושוב גם כאן, כדי למנוע ערעור עתידי עליה. בעצם מתן האפשרות לשנות צוואה עומד הרעיון כי היא מסמך אישי המבטא את רצונו של בעלים, ובמידה ועקב נסיבות הרצונות והצרכים שלו משתנים, הרי שזכותו להכין חדשה או לבטלה. התהליך הפשוט ביותר הוא לכתוב אותה מחדש ואזי באופן אוטומטי הקודמת בטלה. יחד עם זאת, רבים מוסיפים הערה בצוואה החדשה כי היא מבטלת את הצוואה הקודמת. עורכי דין המכינים צוואות מקפידים על כך מאוד כי הערה זאת מחזקת ומדגישה את ביטול הקודמת. לרוב, הנוסח החדש די מתאים לקודם ונוספים לו רק השינויים החדשים.

תהליך השינוי
בכל מקרה, התהליך כאן חייב להיעשות בתשומת לב. מספר דוגמאות: זאת הנכתבת בכתב יד חייבת להיות בכתב ידו של המוריש ועם חתימתו. כאשר היא נערכת על ידי עורך דין אזי היא תיעשה עם עדים שיחתמו על השינוי לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם על השינוי וחתם עליו בעצמו. באופן דומה גם בעת הקראה בפני שופט, רשם בבית משפט וכדומה. בכל מקרה כזה, חייב להיות ברור כי השינוי נעשה מרצונו החופשי אחרת לא יהיה לו תוקף. שינוי צוואה הדדי מורכב יותר מאחר והוא תלוי ברצונות שני בני הזוג, ולכן, נדרשת הסכמת שניהם לכך. אחת הדרכים היא שבן זוג אחד הרוצה לשנות, מוסר הודעה בכתב על השינוי לשני וחייב לקבל הסכמתו.

בעיות אפשריות ביישום הצוואה לאחר השינוי
לעיתים, שינוי הצוואה גורם לאי חלוקת רכושו שווה בשווה לכל ילדיו ואז עלולות להתעורר מחלוקות. עורך דין צוואות מתמחה בתחום ויכול לייצג כל מי שחושב שנגרם לו עוול. קיימים מספר דרכי פעולה: בקשה לפסילתה, לביטולה או התנגדות אליה. תהליך ערעור וההתנגדות נעשה בבית משפט ורצוי שיהיה מיד לאחר שהיא נחשפת לאחר מות בעליה, ולא יאוחר מ 14 ימים למועד פרסום חלוקת העיזבון על ידי רשם הצוואות. מומלץ לכתוב את כל ההסתייגויות בכתב ולהציגן בפני עורך הדין.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה