close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה פירוש הערכת שווי חברות? הסבר ודוגמה קצרה

מערכת שורשכ תשרי, תשפא08/10/2020

במקרים רבים, בעלי עסקים, יזמים או בנקים, מבקשים לעשות הערכת שווי של חברות ושל הפעילות העסקית שלהם מסיבות שונות. המאמר יסביר מה זה הערכת שווי חברות ובאילו מקרים היא נחוצה

תגיות:
מה זה הערכת שווי חברות?
הערכה של כל נכסיה ומצבה הפיננסי של החברה נקראת הערכת שווי חברה בשפה מקצועית. היא כוללת את כל ההון והפעילות שלה. למשל, אם ניקח חברה המחזיקה בכמה משרדים ובתיקי השקעות, החישוב להערכתה ייעשה בהתאם לשווי הנכסים שלה לעומת השווי שלהם בשוק, תיק ההשקעות שלה, המניות, החובות הפיננסים ותזרים המזומנים שלה. במילים אחרות - אומדן שווי הפעילות של החברה והמשרדים שלה.

מתי עושים הערכה כלכלית לחברה?
ישנם מקרים רבים בהם נדרש אומדן שווי חברה. את ההערכה עושה יועץ אקטואר שכר, שהוא למעשה מנהל כספים. חוות דעת אקטוארית נעשית באמצעות נתונים סטטיסטיים ושיטות מתמטיות לענפי המשק השונים. בדרך כלל, חברות הביטוח דורשות חוות דעת כזו, אך לא רק. גם חברות השקעות פנסיה וקרנות השתלמות, בנקים, ארגונים וחברות פרטיות או ציבוריות, עורכי דין ובתי המשפט.
הערכת שווי חברה נעשית במקרים שונים וביניהם: כאשר בעלי עסקים מעוניינים למכור את העסק שלהם, כשמשקיעים מעוניינים לרכוש עסקים, כשעסק רוצה לצרף שותפים או לעשות מיזוג עם חברה אחרת, במקרים של חילוקי דעות בין מחזיקי המניות, כשחברה מבקשת הלוואה מגוף פיננסי, בעסקאות או בחלוקת רכוש בבית משפט.

מהן הטכניקות להערכת שווי חברה?
הטכניקה הראשונה עוסקת בהיוון ניהול תזרים מזומנים. מגדירים את ההכנסות וההוצאות של החברה, וחוזים את הרווחים, ההוצאות וההתחייבויות העתידיות. שיטה זו מכונה שיטת DCF והיא המקובלת ביותר והמשקפת ביותר את ערכה הכלכלי של החברה.
שיטה נוספת מכונה טכניקת מכפילים. זוהי שיטה המתאימה לארגונים גדולים ומסחריים והיא נעשית באמצעות השוואת ניהול כספים של חברה מסוימת ביחס לחברה דומה באופי שלה, בפעילות ובגודל שלה. כאשר עורכים שווי ערך חברה בתחום הנדל"ן, משתמשים בטכניקת שווי הנכס הנקי. כלומר, הערכת הנכסים של החברה והפחתת החובות שלה מתוך הערכה זו. עסקים העומדים בפני פשיטת רגל מוערכים באמצעות שילוב של טכניקה זו וטכניקת ה-dcf.

האם התדמית והמיתוג של החברה משפיעים על ערך השווי שלה?
מיתוג החברה הוא אחד מהפקטורים המשפיעים על הערך שלה. עד ליום הערכת השווי של החברה, היא צברה פרסום ויתרונות רבים בקרב הלקוחות שלה. השם שלה, היציבות וההתמחות שלה הביאו לרווחים ויביאו לרווחים נוספים בעתיד. לחברה יש תדמית מסחרית שניתן להעריך, ולכן זהו פקטור משמעותי.

לסיכום
הערכת שווי החברה מתבצעת באמצעות מידע המגיע מבעליה, ממחזיקי המניות ומנהלי המחלקות השונות. ללא שיתוף פעולה מלא, לא יהיה ניתן להעריך אותה. הדוחות הכספיים צריכים להיות חשופים לאקטואר, כדי שההערכה תהיה עד כמה שיותר מדויקת וכדי שיוכל לבחור בשיטת החישוב המתאימה ביותר לחברה.

לקבלת מידע ופרטים נוספים ניתן לבקר באתר של רו"ח טל שיבר https://www.tshiber.co.il

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה