close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מהפכה של גלישה: על העלייה בהיקף השימוש באינטרנט בקרב המגזר החרדי

יובל בנריט אדר, תשפא03/03/2021

בשנה האחרונה עבר המגזר הדתי, וזה והחרדי בפרט, מהפכה משמעותית בה גילה ואימץ לחיקו את האינטרנט. מה הביא לשינוי מהותי זה בזמן כה קצר וכיצד הוא בא לידי ביטוי כיום? הנתונים הבאים ירשימו אתכם

תגיות:
צילום: shutterstock
הצורך לשמור על שגרת קיום נורמטיבית שתהיה דומה ככל הניתן לזו הזכורה לנו טרם עידן הקורונה, הוביל את המגזר החרדי לאמץ דפוס שימוש חדש לגמרי ברשת האינטרנט. רבים במגזר זה מצאו את עצמם – ובפרט בשנה האחרונה, ממלאים טפסים ממשלתיים, צורכים חדשות ואפילו רוכשים מוצרים שונים אונליין בדיוק כמו כל אזרח אחר במדינה שאינו משתייך למגזר זה.

כמובן, הצרכן החרדי הוא צרכן מודע וככזה ניגש למשימה בחרדת קודש מפני איומים אפשריים שעשויים להתלוות לגלישה ברשת האינטרנט. כך יצא שהצורך בגלישה מוגנת יותר לצד הביקוש הגובר, הביאו רבים מאנשי ומשפחות המגזר לתור אחר ספק
אינטרנט איכותי
שיספק גלישה מהירה אך בעיקר כזו שתתאים לצרכי המגזר, ויכלול סינון או חסימת תכנים כאלו ואחרים בעת הצורך.

האם יוסיף המגזר החרדי להשתמש ברשת גם לאחר חלוף המשבר? שאלה זו נשארת אמנם פתוחה כרגע, אך בשורות הבאות נציג כמה מהנתונים המרשימים אודות השינוי שחל בתחום במגזר זה.

קצת מספרים
לפי סקרים של מכוני המחקר אסקריא, נתי יעקובי ו- KANTAR-TNS עולה כי נכון לרגע זה 44% מהאוכלוסיה החרדית מחוברת לספק ותשתית אינטרנט. מאז השבתת המשק בחודש מרץ 2020, מהווים החרדים 8% מתוך המצטרפים החדשים לרשת האינטרנט – פי שלושה מבתקופה המקבילה טרום הסגר. הגולש החרדי מבלה כ- 5 שעות ביום בגלישה ברשת והיקף שעות הגלישה גבוה יותר בקרב נשים – כ- 6 שעות לעומת 4.5 שעות בקרב גברים. באופן טבעי – ילדים גולשים יותר, זאת לפי דיווח הוריהם כי 26% מהילדים הגבירו את צריכת האינטרנט שלהם בשנה האחרונה.

העלייה בנתוני הגלישה בקרב המגזר החרדי מציירת תמונה לפיה עברו תחומי חיים מסוימים מהעולם הגשמי, זה שבחוץ, לתוך הרשת. אם כן, באילו תחומים נכנס האינטרנט בצורה משמעותית?

צריכת חדשות
אתרי החדשות כיכר השבת (15% מקרב הגולשים החרדים), חדרי חרדים (11.6%) ו- JDN (8.5%) הם הפופולריים ביותר בקרב המגזר החרדי לצד אתרי תוכן ומורשת קיימים דוגמת שורש, כיפה ועוד רבים אחרים. עוד עולה כי צרכן החדשות החרדי מעדיף את אתרי החדשות הכלליים על פני אלו הדתיים, כך שבעוד אתרי החדשות החרדיים מהווים 54% מצריכת החדשות במגזר, מהווים אלו הכלליים 19% מהצריכה ואילו אלו הדתיים מסתפקים ב- 5.5% בלבד. בנוסף, 23.1 מהחרדים, בעיקר הצעירים שבהם, מקבלים חדשות דרך המייל באופן המותאם למגזר החרדי שבו אין לינקים או אפשרות להגיע למקומות שאינם רצויים.

רשתות חברתיות
גלישה ברשתות החברתיות אינה עניין פשוט עבור המשתמש החרדי עקב הקלות שבה ניתן להיחשף לתוכן שאינו הולם אך עם זאת, כ-28% מכלל האוכלוסייה החרדית מחזיקה בסמארטפון המוגדר ככשר. אחת מהדרכים המקוריות והייחודיות למגזר החרדי היא שימוש בשורת הסטטוס באפליקציית "ווטסאפ" הפופולרית, מאפיין שבו כמעט ולא נעשה שימוש באוכלוסיות אחרות. כ- 15% מכלל הגולשים החרדים מעידים על עצמם שהם גולשים ביוטיוב, אך השימוש בו נעשה בעיקר לצרכי תוכן ולא כרשת חברתית. רשת פייסבוק הפופולרית מקבלת כ- 13% בלבד מגולשי המגזר החרדי.

עבודה ולימודים
משבר הקורונה הכניס עולם שלם של מדיה לתוך הבית, בפרט עבור אלו שנאלצו להעביר את עבודתם אליו ועקב כך גם להכניס את רשת האינטרנט. 12% מהנשאלים השיבו כי כניסת האינטרנט לבית המשפחה נעשתה למטרה זו, ו- 28% העידו כי הם משתמשים יותר באינטרנט הביתי בעקבות כך. עוד עלה כי כ- 33% משתמשים באינטרנט לצפייה בתכני וידאו, זאת עקב העובדה ששיעורים רבים מתקיימים כעת ברשת.

קניות אונליין
לצד השינוי שחל בכלל האוכלוסייה וההעדפה לרכישת מוצרים שונים ברשת, החלו אנשי המגזר החרדי להשתמש ברשת האינטרנט גם לצרכים אלה. 5% בצעו את קנייתם הראשונה ברשת בתקופת משבר הקורונה ולא פחות מ- 35% הצהירו כי הם עושים זאת עכשיו יותר מבעבר.

לסיכום, נראה שאת מה שלא הצליחה לחולל הטלוויזיה במשך שנים ארוכות, הצליחה לעשות הקורונה ובתוך חודשים ספורים. אם בעבר הלא רחוק עיטרו את הרחובות מודעות המשוות בין אינטרנט למחלות שונות, כיום המצב שונה לחלוטין ונדמה שהאינטרנט נמצא פה כדי להישאר. גולש האינטרנט החרדי ימצא לעצמו את הדרך הנכונה לגלוש ברשת ללא חשיפה לתכנים לא ראויים ונדמה שאת הקדמה הזו, כבר לא יהיה ניתן לעצור.

גלישה בטוחה ומהנה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה