close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דפיברילטור – מה זה, מתי משתמשים ומה אומר החוק? המדריך המקוצר

מערכת שורשג ניסן, תשפא16/03/2021

מהו מכשיר דפיבלטור, למה הוא משמש ומה אומר על כך החוק?

תגיות:
סיבת המוות הנפוצה ביותר בישראל ובעולם קשורה באירועים לבביים, כאשר מקרי פטירה רבים יכלו להימנע לו היה נמצא באזור מכשיר בשם דפיברילטור. מה זה בדיוק דפיברילטור, למה משמש מכשיר החייאה שכזה ומה אומר החוק הישראלי לגביו? להלן התשובות לכל השאלות החשובות הללו.

מה זה דפיברילטור ואיך הוא פועל?
לעולם אין לדעת מתי אדם יחווה אירוע לבבי כלשהו ויהיה זקוק לטיפול חירום מציל חיים. ברגע שכזה כל שנייה חשובה וככל שמחזירים מוקדם יותר את הלב לפעילות מלאה ואפילו חלקית, כך מגדילים את הסיכוי כי האדם ישרוד, עד להגעה של אנשי המקצוע לאיזור והענקת
טיפול מקצועי. בדיוק כאן מתבטאת חשיבותו הרבה של הדפיברילטור, מכשיר החייאה אשר נועד להחזיר את פעולת הלב על ידי מספר פעולות פשוטות שכל אדם יכול לבצע. את פעולת ההחייאה באמצעות הדפיברילטור מבצעים באופן הבא:
• מציבים את האדם על גבו.
• פותחים את הדפיברילטור ופועלים לפי ההוראות המסופקות באמצעות הקלטה קולית, ברורה ורהוטה.
• ההוראות כוללות הצבת שתי מדבקות במקומות ספציפיים על גבי החזה של האדם ולחיצה על כפתור הניטור.
• במידה והמכשיר אינו מזהה קצב לב או שקצב הלב לקוי, משתחרר זרם חשמלי עוצמתי שמאפס את קצב הלב ועוזר לו לחזור ולפעום בצורה תקינה.

יש לציין כי במידה וקצב הלב תקין, המכשיר לא יספק זרם חשמלי מאחר והאדם שאיבד את ההכרה סובל כנראה מבעיה אחרת. ישנם דפיברילטורים אוטומטיים שפועלים בדיוק כפי שתואר לעיל וישנם כאלה חצי אוטומטיים, שזקוקים לאישור של אדם על מנת לשחרר את הזרם החשמלי. האפשרות השנייה מתאימה בדרך כלל למקומות שבהם ישנם אנשי מקצוע מתחום הרפואה שיודעים לקבל את ההחלטה הנכונה.

כמה עולה דפיברילטור?
עלות דפיבריליטור ממותג מוביל נעה בין 4,500 ל- 7,000 שקלים, כאשר המחיר עולה ככל שהדפיברילטור מאופיין בחיי סוללה ארוכים יותר, כמות שוקים גדולה יותר שניתן לבצע לאורך מחזור החיים שלו וקלות המשקל שלו. חשוב מאוד לרכוש דפיברילטור ממותג ידוע וזאת על מנת להיות בטוחים כי ברגע האמת הוא אכן יציל חיים ויפעל כמצופה ממנו. במקרים שכאלו פשוט אין הזדמנות שנייה וממש לא כדאי להתפשר על איכות המכשיר.

היכן יש להציב מכשיר החייאה דפיברילטור על פי החוק הישראלי?
על פי החוק הישראלי אשר חוקק לראשונה בשנת 2008, יש להציב דפיברילטור בכל מקום ציבורי שבו ישנו פוטנציאל איכלוס של 500 אנשים ומעלה, בכל בית מלון שבו יותר מ-250 חדרים ובכל מטוס שמסיע יותר מ-100 נוסעים. ב-2012 בוצע תיקון לחוק שהרחיב את החובה למקומות ציבוריים ספציפיים דוגמת בתי מעצר, בריכות שחייה, מוסדות להשכלה גבוהה, בתי אבות ומתחמי דיור מוגן, בהם יש להציב יותר מדפיברילטור בודד, בהתאם לשטח ומספר הקומות במקום. על הדפיברילטור להיות מתוחזק היטב ולהיות נגיש בהתאם להנחיות מפורטות של שילוט, תאורה ועוד.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה