close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה הדת אומרת לגבי הימורים?

מערכת שורשכב אדר א, תשפב23/02/2022

הרווחים מהימורים מגיעים כחלק מהטעיה מכוונת וברוב המקרים האנשים אינם מוציאים את הכספים שלהם במודעות שלמה.

תגיות:
הגרלות והימורים הם עיסוק שעלול להפוך לממכר ולמסוכן – ובכל זאת מדובר בפעילות פופולרית ביותר, המתרחשת במקומות רבים ברחבי הארץ, גם אם לא באופן גלוי. אם ההתלבטות בנוגע לכניסה לעולם ההימורים עלולה להטריד אנשים בעולם החילוני, הרי שעבור המשתייכים לעדה החרדית ולשומרי מסורת לכאורה ההתלבטות לא קיימת כלל, בשל האיסור המפורש של התורה על עיסוק במה שקרוי "אבק גזל", משמע רווחים שאינם נובעים מעבודה של ממש, אלא מבטלנות ומהסיכוי של אדם להרוויח על חשבונו של אחר, שלא תכנן להוציא סכום מסוים ולא קיבל דבר תמורתו.

ההתמודדות עם התמכרות להימורים
שילוב מכורים בפעילות של מוסד גמילה מהימורים מהווה את הדרך היעילה ביותר, לפרידה מההרגל המגונה של שימת כסף על קרן הצבי, כלומר השקעה בדבר שהתשואה שלו מוטלת בספק. אלו יכולים להיות הימורים מכל הסוגים שיעודדו התמכרות, כאשר לעתים במוסדות הגמילה ניתן למצוא אנשים ממשפחות טובות, בעלי משפחות בעצמם וכאלה העוסקים במקצועות יציבים ומספקים – ובכל זאת, עולם ההגרלות וההימורים משך אותם אליו מסיבות שונות והם נקלעו לצרה גדולה.

מדוע הדת אוסרת על הימורים?
מנהיגי הדת במשך דורות לא ראו בעין יפה, את המנהג לעסוק בכל דבר שאיננו יראת שמיים ושאינו מקדם את הלמידה וההתעמקות בתורה. הטענה היתה שבפעילות שכזאת אין כל טעם והיא לא רק שאינה תורמת דבר לאדם שעוסק בה – אלא שהיא יכולה להוביל אותו להפסדים כלכליים ולבעיות שונות, שיפגעו גם בו באופן אישי, גם בבני המשפחה שלו וגם בחבריו.

באופן פרטני, כאמור, כסף שאדם מרוויח על חשבון הימור של אדם אחר – הוא בבחינת "אבק גזל" ואין בו כל ברכה. המשמעות היא שרווחים מהסוג שאנשים יכולים להשיג באמצעות הימורים, מגיעים כחלק מהטעיה מכוונת וברוב המקרים האנשים אינם מוציאים את הכספים שלהם במודעות שלמה.

אילו סוגים של הגרלות בכל זאת נחשבות למותרות על פי ההלכה?
פוסקים גדולים לאורך כל הדורות, התחבטו בסוגיית ההגרלות וההימורים – במיוחד לאור העובדה שקיים מגוון רחב מאוד של פעילויות בעולם הזה ועוד יותר בשל קיומן של הגרלות הטוטו והלוטו, המוסדרות ומאורגנות בישראל מזה עשרות שנים באופן חוקי לגמרי. בעוד שהימורים שאינם חוקיים לרוב גם לא יהוו מוקד לוויכוחים, הרי שהגרלות חוקיות שכאלה בהחלט עמדו במוקד המחלוקת.

Put ad here

כיום ההתייחסות לעניין ההימורים החוקיים בישראל, נחלקת לשתי דעות עיקריות שבעיקרן הן ההיתר עבור אשכנזים לעסוק בהגרלות, לעומת האיסור על ספרדים לעשות זאת. על פי פסיקתו של הרב עובדיה יוסף, הגרלות מסוג "קוביה" כפי שהן נקראות בעולם הדתי, טומנות בחובן סיכוי גדול להפסד ולגזל ומכאן הן אסורות. לעומתו, פוסקים אשכנזים נוטים לתמוך בלגיטימיות של משחקים והגרלות מסוג זה. כך או כך, ההסכמה היא שבמידה וכבר נעשה מעשה ואדם זכה בפרס כספי, אך מתלבט בנוגע לשימוש בו, מוטב שיתייעץ עם הרב.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה