close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות עם מתחים נפשיים

מערכת שורשי ניסן, תשפב11/04/2022

מתחים נפשיים הם חלק מחיינו המודרניים. מה הגישה הנכונה להתמודדות עימם?

תגיות:
צילום: freepik
מתח נפשי נתפס על-פי רוב כדבר מה שלילי. אם נשקוד על כך לרגע, הרי שגם כעס או עצב נתפסים על-ידינו כלא רצויים, כלא טבעיים. ומדוע? הרי מתח, כעס ועצבנות, עצבות או דכדוך; כל אלו הם חלק מתוך מנעד רגשות בדיוק כמו רוגע ושמחה.

ראשית כל, נאמר זאת כך: עלינו לקבל כל אחד מהם בהבנה ובהכלה. טבעי שנהיה שמחים, וטבעי גם שנהיה עצובים, במידה ודבר מה מעציב אותנו. טבעי שנהיה רגועים וטבעי שנהיה גם מתוחים.

אך כמו כל דבר בחיים, הסוד הוא באיזון. למרבה הצער, מבין מנעד הרגשות שתוארו לעיל, מתחים נפשיים בהחלט יכולים 'להתהדר' במקומות הראשונים בקרב רבים.
צילום: freepik
למעשה, סטרס מתואר על-ידי חוקרים כמגיפה הקטלנית ביותר של המאה ה-21, כאשר הוא פוגע במערכת החיסונית, מגביר את היתכנותן של מחלות לב וכלי דם ומוביל לעלייה בחרדות ובדיכאון.

האם ניתן להפחית מתחים נפשיים באופן עצמאי?
מדובר בגלגל קסמים שהולך ומתעצם. אנו לחוצים, חשים כי איננו מצליחים לשלוט בתחושותינו ורגשותינו, וכך המתח הנפשי הולך וגובר. מבלי לשים לב, אנו נשאבים אל תוך מערבולת שהופכת לשגרת חיינו.

הסוד להפחתתו של מתח נפשי באופן טבעי, טמון קודם כל בידיעה שלנו כי ניתן לקחת את המושכות חזרה לידיים. ניתן להשיב את החיים לסדר יום הרבה יותר רגוע ושליו.

כאן ריכזנו עבורכם מספר טכניקות וסוגי טיפולים המאפשרים לנהל את המתחים, לשחרר סטרס ולקדם אורח חיים בריא הרבה יותר.

פעילות גופנית
לפעילות גופנית ישנה השפעה ניכרת על מצבנו המנטלי, דבר אשר נבדק רבות ומגובה מחקרית.

פעילות גופנית, ולו הקלה ביותר כגון הליכה קלה, משחררת מוליכים עצביים במוחנו הנקראים אנדורפינים. האנדורפינים נמצאו כבעלי השפעה ניכרת על האדם כאשר הם מקדמים מעין תחושת אופוריה ואף מתפקדים כמשככי כאבים טבעיים.

אין צורך בריצות ארוכות או בפעילות גופנית מאומצת (אם כי כל המרבה הרי זה משובח). גם פעילות גופנית המתאימה לכם ושאיננה מצריכה מאמצים ניכרים מדי, יכולה לתרום רבות בקידום אורח חיים בריא ושליו.

טכניקות הרפיה
מדיטציה וטכניקות נשימה אלו הן שתי טכניקות הרפיה נהדרות ומועילות, אשר ניתן לבצען ביחד ולחוד.

כאשר אנו מצויים במתח מתח נפשי, המערכת הסימפתטית נכנסת לפעולה ומפעילה את 'מצב החירום' של הגוף הכולל דופק מואץ, הזעה לצינון המערכת כולה, דריכות בשרירים וכן גם נשימות קצרות ושטחיות.

בעזרת שאיפה עמוקה וממושכת ונשיפה ארוכה ואיטית למשך מספר דקות, ניתן לאותת לגוף כי איננו באמת נמצאים במצב מתח.
אם מעולם לא תרגלתם מדיטציה, דעו כי מדובר בפרקטיקה אשר נבחנה רבות ונמצאה כבעלת יעילות רבה למתחים נפשיים וחרדות. מטרתה של המדיטציה היא לעגן אותנו בהווה. לאפשר לנו להתרכז ב'כאן ועכשיו', במקום במה שהיה או מה שיהיה. חשבו כמה פעמים נשאבתם למחשבות ששחזרו דבר מה שאירע או נבאו דבר מה שיקרה.

שבו בכיסא נוח ובחדר שקט, עצמו את עיניכם והתרכזו בנשימות שתוארו לעיל. הרגישו אותן מעלות את בית החזה ומורידות אותו בכל נשיפה. הרגישו את האוויר הנכנס לחלל הפה והאף וכיצד הוא יוצא.

תרגול כזה, ולו ל-5 דקות בלבד, יכול לסייע רבות בשחרור המתחים ובתרגול למוחנו להתרכז בהווה.

טיפולי רפואה משלימה למתחים נפשיים
לצד הפרקטיקה אותה אנו יכולים לבצע בביתנו, הרי שניתן גם לפנות לאנשי מקצוע ברפואה האלטרנטיבית אשר יסייע בהתאמת פתרונות אישיים לכל מטופל ומטופלת.

הרפואה האינטגרטיבית המאחדת היא דוגמה נהדרת לכך עם שיטת הטיפול לשטיפה אנרגטית. המדובר בשיטה שנוסדה בישראל ומטרתה לשחרר את החסמים האנרגטיים המתרחשים בגופנו באמצעות הזרמת אנרגיה דרך המטפל/ת אל המטופל/ת.

יתרונו הרב של הטיפול טמון בעובדה כי לצד השטיפה המתבצעת על-ידי המטפל, המטופלים גם מקבלים הדרכה לשטיפה אנרגטית עצמית אותה ניתן לבצע מדי ערב וערב בטרם השינה. לשטיפה האנרגטית השפעה ניכרת ומשמעותית והיא מאפשרת לשחרר סטרס ואף לזהות את מקורותיו באירועים שורשיים מן העבר.

דרך טיפול נוספת היא הנטורופתיה, ועל-פיה המזון שאנו צורכים הוא בעל השפעה ניכרת על מצבנו הפיזי והמנטלי. בדיוק כמו שרכיבים תזונתיים חסרים יכולים להוביל למחסור בוויטמינים או מינרלים, כך רכיבים תזונתיים חסרים יכולים גם להשפיע על מצבנו הנפשי ולא רק הפיזי.

נוסף על כך, הרפואה המשלימה בכללותה, איננה מפרידה בין הפן הפיזי לנפשי, ורואה בנשמה ובגוף כשלובים זה בזה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה