close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כשאומרים תחקיר ביטחוני את מיד נלחצת

מערכת שורשט סיוון, תשפב08/06/2022

את מכירה את זה שאת ממש חוששת ממשהו, וברגע האמת מגלה שזה בכלל לא נורא כפי שחשבת שיהיה? אולי זה יקרה לך גם כאן

תגיות:
צילום: unsplash

אולי זה בגלל שזה לא משהו שעברת קודם, אולי בגלל שאת לא יודעת מה בכלל שואלים בתחקיר ביטחוני, ואולי בגלל ששמעת שמי שנותן את כל ההכשרים הביטחוניים- הסיווגים הביטחוניים- זה שירות הביטחון הכללי.

את מדמיינת לעצמך מתחקר מבוגר, חמוש במשקפי שמש כהים, לבוש חליפה שחורה, יושב איתך בחדר קטן ונטול חלונות ושואל אותך- ללא חיוך- את השאלות הכי אישיות והכי פרטיות על החיים שלך. שאלות שלא נשאלת מעולם על ידי אף אחד, ואת חלקן גם לא שאלת את עצמך. לפחות לא בקול רם.

אם זה מה שדמיינת, ברור שתחקיר ביטחוני

צילום: unsplash
הוא מלחיץ.

כשהתחתנת לא נלחצת ככה. גם לא כשילדת. ההבדל הוא שאז דמיינת את הדברים כנעימים, או לכל הפחות נסבלים (ותמיד אפשר לבקש זריקת אפידורל אם ממש כואב). גם הייתה לך רשת תמיכה מסביב, ולאן שלא הפנית את מבטך ראית אנשים אוהבים שרצו לעזור לך.

ומה כאן?
המתחקר בכלל בעדך? רוצה בטובתך? רוצה שתעברי את התחקיר הביטחוני בהצלחה ותקבלי סיווג ביטחוני?

ואז מתחילות המחשבות של "למה אני צריכה את זה בכלל? מה רע לי בעבודה שלי כיום? אז מה אם השכר לא משהו ואני ממש משועממת, בעוד 20 שנה אני בפנסיה גם ככה. מה זה 20 שנה?..."

ואז את חושבת רגע בהיגיון, ומבינה שזה הזמן לזוז. לצאת מאזור הנוחות, ולעבור לעבודה שמעניינת אותך, שמאתגרת אותך, למרות התחקיר הביטחוני שעלייך לעבור.

אבל מה זה בכלל? ואיך עוברים את זה? מי קובע אם עברתי או לא? הרשי לי לעשות לך קצת סדר.

ישנם תפקידים במקומות עבודה מסוימים הדורשים גישה למידע רגיש ומסווג. גישה לתפקיד כזה, ולמידע הזה, תינתן רק למי שעבר תחקיר ביטחוני- או במונח הרשמי בדיקת התאמה ביטחונית- והוחלט לתת לו הכשר ביטחוני, כלומר סיווג ביטחוני ברמה הנדרשת לתפקיד.

לכל משרה יש את רמת הסיווג הנדרשת אליה והיא מסווגת 1-6, כאשר 6 זו רמת הסיווג הנמוכה ביותר, בה נחשפים למידע רגיש פחות, ורמת סיווג 1 זו הרמה הגבוהה ביותר, בה נחשפים למידע מסווג ביותר.

כדי לקבל סיווג ביטחוני, צריך לעבור בדיקת התאמה ביטחונית. בבדיקה זו בה נאסף מידע רב על המועמד ממקורות שונים. לחלקים מסוימים של הבדיקה את בכלל לא מודעת, הם נעשים בלעדייך דרך מקורות מידע שונים, לאחר שחתמת על ויתור סודיות. החלק המשמעותי מבחינתך של בדיקת ההתאמה הביטחונית הוא התחקיר הביטחוני.

התחקיר מתבצע על ידי מתחקר שהוסמך לכך, ואורך מספר שעות. במהלך התחקיר, תישאלי לגבי פרטים אישיים הנוגעים לחייך, ביניהם מקומות עבודה, אירועים משמעותיים בעבר, מצב רפואי ונפשי, נסיעות לחו"ל, קשרים חברתיים, הרגלי בילוי, צריכת סמים ואלכוהול ועוד. וכן, יכול להיות שתישאלי שאלות שמעולם לא נשאלת ולא שאלת את עצמך, אבל המתחקר- או המתחקרת- היושבים מולך- יודעים לעשות זאת בצורה הוגנת, מכבדת ודיסקרטית לחלוטין.

את מכירה את זה שאת ממש חוששת ממשהו, וברגע האמת מגלה שזה בכלל לא נורא כפי שחשבת שיהיה? אולי זה יקרה לך גם כאן. תראי שזה ממש לא נורא ואולי אפילו די נחמד לדבר עם מישהו זר כמה שעות על עצמך.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה