close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ארוחה ראשונה לתינוק

מערכת שורשיט אייר, תשפג10/05/2023

איך יודעים מתי הרגע הטוב ביותר למעבר למזון מוצק לתינוק? איך משלבים אותו בתפריט היומי? איזה סוגי מזון כדאי לתת?

תגיות:
צילום: pexels
אחת מנקודות הציון החשובות לתינוק היא המעבר למזון מוצק. מזון שאינו חלב אם או תחליף חלב. זה הרגע שבו הוא מתחיל להפוך מתינוק לפעוט.

כל משפחה בוחרת לעצמה את הזמן המתאים ביותר עבורה ועבור התינוק לעבור לאוכל מוצק. יש משפחות שיחליטו על טעימות כבר בגיל ארבעה חודשים ויש שימתינו עד תשעה חודשים ויותר. בכל מקרה, ובכל זמן שבו יוחלט לעבור למזון מוצק, שילובו בתפריט התינוק צריך להיות הדרגתי.

איך יודעים מתי הרגע הטוב ביותר? איך משלבים אותו בתפריט היומי? איזה סוגי מזון כדאי לתת? כל אלו שאלות חשובות שננסה לענות עליהן כאן.

לא
צילום: pexels
מסמנים תאריך בלוח השנה

ברגע שתינוק נולד, נולדות יחד אתו שאלות רבות הנוגעות להתפתחותו ורובן מתחילות במילה – מתי. מתי תתרחשנה נקודות הציון המשמעותיות בהתפתחות. גם מעבר למזון מוצר היא נקודת ציון משמעותית וכמו כל שאר השלבים, גם שלב זה אינו מוגדר בזמן מדויק כי אם בתקופה.

נהוג להתחיל להכיר לתינוק מזון מוצק סביב גיל חצי שנה, אך אין צורך לציין תאריך זה בלוח השנה. רצוי לראות את התנהגותו של התינוק, לבדוק האם הוא מביע עניין במזון אחר – מסתכל, מבקש, מנסה לקחת. אם יש ספק בנוגע למוכנות או לזמן המתאים, ניתן לפנות לרופא הילדים או לאחות טיפת חלב שמכירים אותו ועוקבים אחרי התפתחותו.

אז ממה מתחילים?

השאלה הגדולה היא – מאיזה מזון כדאי להתחיל?

לרוב, מתחילים עם מרקים לתינוקות המכילים ירקות מבושלים ניתן לשלב גם בשר וקטניות מרוסקות או לחילופין מרסקים פירות למחית ומאכילים את התינוק עם כפית. אפשר לשלבן אותם עם דייסות שונות ומוצרי חלב שונים. גם ביצים ניתן להוסיף לתפריט אך כדאי לתת אותן תחילה מופרדות משאר המזונות כדי לוודא שאין אלרגיה.

איך מתחילים?
מעבר למזון מוצק הוא תהליך שיש לעשות אותו בתיאום עם תגובתו ורצונו של התינוק. ניתן להתחיל עם כפית או שתיים לפני ההנקה או תחליף החלב, אפשר להניח לפני תינוק יושב צלחת עם מזון שיוכל לגעת בו, לחקור ולהכניס לפה באופן טבעי ועצמאי.
רצוי לתת בכל פעם סוג מזון אחד ולחזור עליו במשך כמה ארוחות כדי שהתינוק יוכל להתרגל לפני שהוא עובר לטעם ולמרקם אחרים.
את הארוחות הזו כדאי לשלב באמצע היום ולאו דווקא כארוחה הראשונה או השנייה של היום שבהן התינוק התעורר מהשינה והוא רעב מאוד. וכן להתחיל מארוחה או שתיים בלבד ביום.

איך יודעים שהתינוק אכל מספיק?
ארוחת מוצקים אינה בקבוק שבו רואים כמה התינוק אכל וכמה השאיר. ארוחת מוצקים אינה נמדדת בכמויות מדויקות של גזר גדול אחד וחצי תפוח עץ. בתחילת התהליך, חלק הארוחה המורכב ממזון מוצק יהיה קטן ושולי ביותר ויגדל עם הזמן. לפיכך, בימים הראשונים ההנקה או תחליף החלב יהיו עדיין החלק הארי מהארוחות ואילו המזון המוצק רק תוספת שולית.

לאט ובאופן הדרגתי ניתן להגדיל את הכמויות. במקום כפית או שתיים בלבד אפשר לתת שש או שבע, במקום דוגמית של בשר עוף אפשר לתת מנה גדולה ויותר וכן הלאה. הכול כמובן תוך הקשבה לרצון התינוק וליכולת שלו להתמודד עם סוגי המזון המוצעים לו.
כאשר התינוק יהיה שבע מהארוחה, הוא יאותת על כך בדיוק כמו אדם בוגר, וזה השלב שבו ניתן יהיה לומר כי הארוחה החליפה לחלוטין את הבקבוק או ההנקה.

זה גם השלב שבו ניתן יהיה לומר כי נקודת הציון ההתפתחותית הזו הוכתרה בהצלחה וניתן להמשיך ולצפות לאירועים הבאים, ולחוויות חדשות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה