close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כיסוי ראש

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

בס"ד
שלום לפני כשבוע וחצי לקחתי על עצמי כיסוי ראש, רציתי לדעת מה המעלה שבכיסוי ראש.אני יודעת שזה לשם צניעות אך האם יש הסבר עמוק יותר?או האם ניתן להסביר לי יותר בהרחבה על הנושא?
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,
אני שמח מאוד שהתחלת ללכת עם כיסוי, זה ללא ספק צעד חשוב ומרכזי והתקדמות גדולה בחיים.

באופן כללי, החיוב ללכת עם כיסוי ראש נלמד מהביטויים בשיר השירים, שבהם משבח הדוד את כלתו בנושא השיער.כו כל הדברים שמופיעים שם, גם לגבי כיסוי ראש לומדים מכך חז"ל שיש בגילוי הראש משום "ערווה", או במילים אחרות, מקום יפה באישה שיש להצניעו. אומנם בכיסוי ראש יש משהו מיוחד, שהוא אסור בגילוי רק לנשואות ולא לרווקות.

מכאן אנו מגיעים לעצם העניין של צניעות, שהוא רחב מאוד (בשיעורי האמונה של שורש הקדשתי לכך הרבה שיעורים). בגדול, ההבנה היא שהאדם הוא בעיקר יצור פנימי. החיצונית שלו היא "מקרית" וחולפת, ופנימיותנו היא המהות האמיתית שלנו. הבעיה היא שהחיצוניות גם מאוד קורצת, והאדם מטבעו נמשך לבחינה חיצונית של המציאות, נמשך אחריה ופעמים רבות הופך אותה לעיקר. בדורנו הדבר בולט פי כמה... כי האדם הפך את ההחצנה לדבר מאוד מרכזי, בספר שלי אני מביא דוגמא מהקניונים היום, פעם כשהאדם היה מייצר "דקלים מפלסטיק" הוא היה טורח להסוות את זה, היום, הדקלים מפלסטיק ואנחנו יודעים את זה, ולא רואים בזה בעיה. אנשים בוחרים בני זוג רק לפי מראה חיצוני... וכן הלאה. ההחצנה הפכה לדרך חיים של ממש. ההחצנה הזו מסווה פעמים רבות את התוך, אנחנו שופטים לעניין ולא לפנימיות שהיא האמת. כמו שאמר טדי קולק- "עשית ולא פרסמת לא עשית...."

אם הדבר נכון רוב הדברים בעולם, הרי שהוא נכון פי כמה לגבי זוגיות. ההחצנה היא אוייב האהבה האמיתית, עד כדי כך שכשאני רואה זוג שטורח ל"הראות לכולם", כמה הם אוהבים, מחובקים, מסתכלים זה על זה בערגה, ברור לי שיש להם בעיה פנימית בזוגיות, ככל שאתה מוחצן יותר ביחס הזוגי, אתה פחות פנימי. לכןף התורה מקפידה מאוד על הקשר האינטימי בין בני זוג, על שמירת יחסי האהבה בתוך המסגרת של בני הזוג, על שמירת גילוי החיבה למסגרת הפרטית... הדבר מחזק את הקשר בכמה מובנים- הן במובן של הפיכתו למשהו מיוחד של בני הזוג בלבד, והן במובן של גילויים פנימיים יותר, של חשיפת האישיות, כי ההחצנה אינה חשובה כלל. (לדוגמא, כדי להסביר את דברי: נניח שבעל מסויים רוצה להראות לכל העולם שהוא אוהב את אשתו, כאשר הוא מקרין זאת כלפי כולם, הרי שהוא יכול לעשות הרבה דברים שאינם אמיתיים, כי הוא רוצה שכולם ידעו. אולם כאשר הוא והיא לבד, הרי שגילויי החיבה הם הרבה יותר אמיתיים, כי הדברים הלא אמיתיים נעלמים, והאישה יודעת שכל אמירה שלו היא היא שלה בלבד ולפיכך אמיתית יותר).

הדברים נכונים לגבי כל הדברים שבצניעות, אבל לגבי כיסוי ראש נכונים פי כמה, כי השיער הוא עניין של הזוג בלבד, השיער הוא כל כך חשוב, עד שאי אפשר להפוך אותו לנחלת הכלל, אלא לעניינו של הזוג בלבד, מה שהיה עד אתמול "משותף" הופך עתה לפרטי ושלנו בלבד. יש בזה אמירה חשובה על הזוגיות שלנו, על מה שיש רק לנו במשותף, בלי אחרים.

הקב"ה יעזור לך להתמיד בקבלה שקבלת על עצמך (וזה לא קל...)