close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חבר דתי

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

אני נער בן 15, תלמיד כיתה ט' המתגורר בפרבר ירושלים.
אני חילוני- יש יגידו כמעט אתאיסט אם כי אינני רואה עצמי כזה. אני מקיים מצוות מסוימות-אך רק אלו הנראות לי לפי השקפת עולמי. העניין הוא שהחבר הכי טוב שלי הוא מסורתי(חזק מאוד באומנותו) שיצא לי להכיר. הקשר בינינו הוא כמו קשר אחים אך אני לא בטוח כיצד משפחתו מקבלת אותי. איך לפי דעתך מקבלת ומתייחסת משפחתו המקיימת מצוות התורה אל ה'חבר הכופר והעם ארץ' של הבן הבכור מבין 9 הילדים?

תשובה:

השאלה שלך היא מאוד מורכבת... מאוד. היא תלויה בך, באופי שלך, ובחבר ובאופיו. גם ההגדרה "מסורתי, חזק מאוד" לא ברורה.

באופן כללי, רוב המשפחות הדתיות מתייחסים די יפה גם לחברים חילונים. הם רואים בחיוב חברויות כאלה (להבדיל, כמובן, מחברות של בן בגיל כזה עם בת).

אומנם, ההורים עלולים להיות מודאגים מכך שתשפיע בצורה לא חיובית על בנם, בתחום הדתי. כלומר: הם מחנכים אותו לשמירת מצוות, לחיים של מחויבות לדת, והם עלולים לחשוש שאתה תשפיע עליו... לדוגמא: אתה מאוד תרצה ללכת לחוף מעורב, והוא לא יכול ללכת, ואז אתה תשכנע אותו ללכת. או, בקרוב בודאי תתחיל, כמו רוב החילונים בני גילך, לצאת עם בנות... והוא עלול לקנאות בך ולרצות גם- וכדומה.

זה מאוד תלוי באופי שלו ושל משפחתו, אם יש לו אפי חזק והוא מאוד מאמין, יתכן שההורים שלו יסמכו עליו יותר... אם לא, הם יסמכו פחות- וכדומה.

אני חושב שאתה יכול לגרום לכך שהם פחות יחששו מהחברות... בין אם על ידי כך שתבהיר להם (זה לא חייב להיות במילים, אלא במעשים) את הכבוד שאתה חש כלפי החבר שלך, את הרצון שלך שהוא יחיה את חייו. בין אם מידי פעם תעודד אותו בחייו וכדומה... אם אתם חברים טובים- זה לא יהיה לך קשה מידי.

זה מאוד מורכב ותטרכו לעשות מאמץ כדי לשמור על החברות שלכם, אם היא חשובה לכם וכל אחד יצטרך לוותר במשהו.

בהצלחה.