close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שאלה לגבי מספר דברים שכתובים בתנ"ך והשוואה לסיפורים מיתולוגים

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

שלום רב כבודו!
אני נער כבן 17 וחצי, ממשפחה מסורתית, אני חילוני, אבא שלי דתי, אך מאמין באמונה שלמה, הולך לבתי כנסת ומנסה כמה שאני יכול לרצות את הקדוש ברוך הוא.

אני לומד בתיכון חילוני, שם מעבירים לנו שיעורי תנ"ך לפי דעתי בצורה מבישה, תמיד המורה אומרת לנו שסופר מקראי רשם את התנ"ך, דבר שאותי מביש שככה היא מתייחסת ותמיד משווה את התנ"ך הקדוש לסיפורים מיתולוגיים ופרשנויות מגוחכות מאוד.

שאלתי אלייך, כרגע אנחנו בבראשית, והמורה שמלמדת אותנו תנ"ך הביאה לנו את הסיפור המיתולוגי "אנומה אליש" סיפור הבריאה הבבלי ואמרה לנו שהסיפור נכתב לפני התנ"ך, והתנ"ך הומצאה אחרי הסיפור הזה על מנת להביע התנגדות לסיפורים המיתולוגיים, והרבה מהכתוב אנחנו העתקנו והכנסנו אותו לתנ"ך עם שינויים קלים.

אני אישית לא מאמין בזה, כי אני יודע שהתנ"ך הוא מלפני מאות אלפי שנה, ו"תורת אמת נתן לנו" ככה שאני יודע שהתנ"ך זה התורה האמיתית ולא כל הסיפורים המיתולוגיים
פשוט אני צריך עזרה ממך כבודו, שתוכל לבסס את דבריי בכך שהתנ"ך נכתב לפני הסיפור המיתולוגי "אנומה אליש" וכך אוכל לחלוק על המורה שלי, ולהביע שזה שקר שהתנ"ך הועתק מסיפורים מיתולוגיים!


תודה מראש
אחכה לתגובתך
אם אפשר לחזור אליי באימיל:
[email protected]
אודה לך מאוד

תשובה:

שלום רב,

השאלה שלך היא עמוקה ומורכבת מאוד ואני מתלבט איך לענות עליה, האם להיכנס לפרטי השאלה או להתייחס לנושא בכלליות...

בהקשר הכללי, אני חושב שאתה חייב להגדיל את הידע שלך, למרות שיש לך אמונה גדולה ורצון עז לשמור, הרי שהעובדה שאתה לומד בבית ספר חילוני ושומע כל הזמן את הדברים הללו, עתידה להשפיע עליך בסופו של דבר עד כדי שתשתכנע, אניחושב שאתה זקוק לספר טוב שילווה אותך וללמוד כל הזמן. הייתי ממליץ לך לקרוא כמה ספרים בנושא אמונה המטפלים בנושא הזה באופן מעמיק... באופן פרטי, אני ממליץ על הספר שכתבתי "ואני, מה אני?" שמתמודד עם חלק ניכר מהשאלות הללו.

לגבי השאלה שלך. ישנה מחלוקת גדולה בין התיארוך שלנו (של הדתיים המאמינים בתנ"ך) לבין התיארוך של חוקרי המקרא... הבדל של חמש מאות שנה. החוקרים קוראים לתקופה הזו "תקופת החושך ביוון" ומציינים שישנו דילוג של חמש מאות שנה בתיארוך הזה... אם אתה לוקח את התנ"ך 500 שנה אחורה (או קדימה, זה לא משנה כרגע), הרי שהטקסטים שנכתבו בתנ"ך הועתקו (חס וחלילה) ממקורות קדומים יותר. אולם אם התנ"ך נכתב 500 שנה לפני התאריך הזה- הרי שהטקסטים הועתקו מהתנ"ך ולא הפוך!!

עמנואל וליקובסקי, חוקר חילוני, חקר את המחלוקת הזאת והוכיח (הוא כתב 8 ספרים על העניין) שהתאריך שלנו הוא הנכון. הספרים נקראים- "ההיתה תקופת חושך ביוון", "עולמות בתוהו" ועוד... חפש אותם בספריה- הם אמורים להיות בכל ספריה מכובדת. בספרים הללו מעלה זליקוביץ (הוא בכלל לא חי בארץ אלא בארה"ב) את הטענות שהבאת וסותר אותם, הוא מוכיח שהחשבון הפוך, ישנה טעות של 500 שנה אצל החוקרים ולכן התנ"ך קדום יותר ב500 שנה וממילא "אנומה אליש" העתיק מהתנ"ך ולא הפוך!!!

זאת הטענה המרכזית- כאשר רואים הקבלות בטקסט השאלה מי העתיק ממי, לחוקרים חשוב לטעון שהתנ"ך העתיק מהמקורות הקדומים ולכן הם מחליפים את השנים ואנחנו להיפך...

אשמח לעזור ובאמת הייתי ממליץ לך על לימוד מסודר...