close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דין רודף/מוסר

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

לק"י

שלום רב.

הנושא - "דין רודף" - "דין מוסר".


שאלה לי.

- לגבי מי חל דין רודף.
    יהודי ו/או "לא יהודי.
    מה הם המאפיינים של אדם רודף.
    על מי חלה החובה לתת את המענה לאותו הרודף (להרוג/לחבול/לדווח לבי"ד או משהו אחר).
   האם זה לא חל היום. ואכן כן או לא - מדוע.
    ואם יש עוד פרטים בעניין... - תודה רבה!

- בערך כנ"ל לגבי מוסר.
    האם הדין מחייב שהוא יהיה יהודי? (נדמה לי שלפי הרמב"ם, כן. כי הוא כותב (לא זוכר היכן) שיהודי שמוסר יהודי, ואפילו היהודי שנמסר יהיה גרוע ביותר!אסור למסור אותו לשלטון לא יהודי. או שראשיו יהודים ואינם הולכים לפי התורה הקדושה. ובמידה והוא ויודעים שהוא הולך למסור - אז צריכים להזהיר אותו - ואז להרוג אותו. ואם הוא מסר, לא הורגים. אבל אם הוא הולך למסור בעתיד.. - אז כן). האם זה נכון..? או שיש משהו אחר? - תודה!
    וגם השאלות לעיל - בדין "רודף", אם אפשר לענות עליהם לגבי דין "מוסר".


ועוד. - בלי קשר ממשי לגבי מה שאני רוצה לדעת, - מה הרב אומר לגבי ההסגרה של זאב רוזנטשיין הי"ו?
הרי - הוא לא הורשע שהוא מכר סמים אף פעם!
במידה והוא מכר - אשתו מעידה שהוא לא מכר (ואשתו יראת-ה' ב"ה!) הוא היה מוכר רק ל"לא יהודים".
מדינת ישראל הסגירה אותו לארה"ב שכידוע אין שם שלטון יהודי. - בבקשה, הייתי רוצה לדעת מה הרב אומר לגבי זה. האם צריך להיאבק? הרי אם הם מאשימים אותו... אז שירשיעו אותו בארץ... למה שם? - חשוב לי מאוד! יהודי יקר!

כל טוב - וה' ימלא כל משאלות ליבכם לטובה!

אריה.

נ.ב. -נא לא לפרסם את השאלה.

ושוב - תודה רבה רבה! (וזה חשוב כמה שיותר מהר!).

תשובה:

אני מצטער על העיכוב בתשובה, אבל השאלה היתה ארוכה.

לגבי דין, עיקרו הוא שאדם שמסכן את חייו של אדם אחר, ממש בפועל ועכשיו (דהיינו שהוא רודף אחריו עם סכין כרגע או משהו דומה), הרי שמותר להציל את היהודי השני על ידי הריגתו של הרודף. אין שום עניין לגבי מסירתו לבית דין מכיוון שבנתיים הוא יהרוג את האדם השני, כפי שכבר ציינו דין רודף הוא כאשר יש סכנה מיידית וממשית לחייו של הנרדף.

לגבי לחבול, הרי שאם ניתן להציל את הנרדף על ידי פגיעה באיבר אחד (פציעה, חבלה) הרי שיש חובה לנסות ולהצילו בדרך זו.

נדמה לי שכל העניין של מוסר הוא רק כשמדובר ביהודי, וזה בדיוק החידוש, שאם יהודי מוסר יהודי אחר לשלטון זר ובכך מסכן את חייו, הרי שיש לגבי המוסר דינים מסויימים, כמו מורידים ולא מעלים ודברים דומים.

לגבי זאב רוזנשטיין, זאת שאלה מעניינת. עד כמה שאני יודע לא מסגירים אדם למדינה זרה עד שאין הוכחות מפורשות שהוא ביצע עבירה, אמנם הוא יזכה למשפט שם, אבל ההסגרה עצמה היא רק כאשר כמעט בטוחים באשמתו, אני לא יודע אם אשתו נחשבת לעד נאמן במקרה זה ובכלל תמוה לי עניין חייה המשותפים עימו, כאשר ברור שהוא עבריין. לפחות לפי השקפתי זה לא משנה למי הוא מכר, האם מותר להרוס את חייהם של אנשים לא יהודים? לא אוייבנו, אלא סתם אנשים?

אמנם, אני מניח שמדינת ישראל לא היתה מעיזה לסרב לבקשת הסגרה של ארה"ב ולכן אולי הוא לא זכה ליחס הכי הוגן, אבל צריך לדעת שנגע הסמים והמלחמה בו הם דבר שמאוד מאוד חשוב לכל מדינות העולם לשתף בו פעולה ולמנוע אותו ולכן לגבי עצם העניין של הסגרה, אני חושב שהוא נכון.