close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דחיית הריון ראשון

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

שלום רב. אנו זוג, בתהליכי היכרות מתקדמים, ומכונים להקמת בית נאמן בישראל. אין לנו עניין למשוך את תקופת טרום הנישואין מעבר להכרחי. אולם בת בזוג שלי בשלבים של לימודים... ואנחנו חושבים שתוספת של "דור המשך" לפני השלמת התואר, עלולה להוות מכשול ואולי אף למונעה מלעמד ברף הלימודים הגבוה. או במילים אחרות- האם מותר לדחות את ההריון הראשון לאחר החתונה כדי שנסתדר יותר מבחינת העבודה והלימודים?

תשובה:

שלום רב,
השאלה קשה, אפילו קשה מאוד. מצד אחד נכון מאוד שלא תדחו את החתונה, אין טעם למשוך את זה לחודשים מיותרים.

מצד שני, למרות שזה נושא שקצת מקילים בו ראש בימינו אצל זוגות, גם דתיים. קשה מאוד להקל ראש בעניין של דחיית הריון, בפרט הריון ראשון. אני גם מכיר משאלות את הקושי שבלימודים גבוהים בתחומים מסויימים... ואת המאמץ המתמיד שצריך בשביל כך.

לגבי עצם מצוות הפריה ורביה- זו המצווה הראשונה בתורה, ומדובר ללא ספק על אחת ממטרות החתונה ועל מצווה עצומה (בודאי בשבילך, כגבר) שדחייתה היא לא דבר פשוט כלל וכלל. יש מקורות בדברי חכמים שאומרים שבשיל קיום מצוות פריה ורביה מותר לעשות הרבה דברים שנראים קשים או אפילו אסורים (דוגמא למקרה מאוד קיצוני בענין- המשנה מתירה שחרור "עבד שחציו בן חורין"... שהרי בתור עבד הוא יכול לעסוק בפריה ורביה, וגם בתור בן חורין... אולם מי שבמצב של "חצי", לא יכול להתחתן. וכדי שהוא יתחתן ויעסוק בפריה ורביה, מותר לשחרר אותו).

בהחלט שמעתי ממדריכות כלות ומאחרים שמדובר בנושא שהפך להיות ממש קליל בימינו- נדחה את ההריון עד ש... נתגבש כזוג, נשיג יותר כסף, נקל את הלימודים... וכדומה. וצריך לדעת לפני הכל שזו בעיה.

אני אישית גם מכיר כמה וכמה זוגות שדחו הריון ראשון לכמה חודשים ולאחר מכן הצטערו על כך מאוד, בעיקר בגלל שאחר כך היו קשיים להרות, והם מצטערים על כל חודש שלא נוצל. זה דבר שממש לקחתי על עצמי כמשימה לדבר ולור לאנשים- יש היום מין נטיה לזלזל קצת בקושי של כניסה להריון ולומר- נחכה קצת ואז ניכנס להריון , כאילו מדובר בהבטחה. ולא כך. אני מכיר לא מעט זוגות שקשה להם. וחשוב מאוד מאוד לומר- ככל שהגיל עולה, זה יותר קשה להיכנס להריון. זו עובדה. וחשוב לזכור את זה כל הזמן.

יש לנסות למצוא כל פתרון אחר (לדוגמא: פתרונות טכניים להשגחה על הילד, כשיוולד בעזרת ה') ולבדוק כל כיוון אחר לפני הדחיה, אם זה ממש לא אפשרי, ניתן לדחות כמה חודשים מועטים (גם כאן ראוי להתייעץ איך), עד שאשתך תרגיש שמעט הוקל לה.

אילו הייתי מכיר אותך אישית יתכן שהייתי אומר לך דברים הקשורים בביטחון ושקב"ה יעזור... ושוודאי שהקב"ה יתן לכם כח אם תעשו את המצווה בשמחה, אולם מכיוון שאני לא מכיר את המצב לאשורו ממש, קשה לי לאמר זאת. כי בחיים יש קשיים. אולם מה שחשוב לזכור זה שבחיים יש גם סדרי עדיפויות. ואחד הראשונים שבהם הוא ילידת ילדים, הורדת נשמות לעולם, בניית משפחה או כל סגנון אחר שתבחר. ככה שממש צריך להיזהר לא להקל בזה מידי. 

בכל מקרה, עצם העובדה שאתם לא מקילים ראש בסוגיה (כמו זוגות אחרים שאני מכיר) מלמדת שתבחנו את המקרה לגופו ובצורה אחראית...

זו שאלה עמוקה שנוגעת לכל סדרי החיים והגישה אליה צריכה להיות במבט אידיאולוגי, עמוק ולא רק כזה שמושפע מה"קשיים" שבדרך או מה קורה.

בהצלחה רבה ומזל טוב!