close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יוזמה אישית בעבודת ה'

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

מה המקום של יוזמה אישית בעבודת ה'? מה "מותר" ואפשר בתחום זה? האם יש דבר שהינו בעייתי או אסור? האם יוזמה אישית בעבודת ה' היא דבר טוב, רצוי? תודה רבה.

תשובה:

לא בדיוק הבנתי למה את/ה מתכוונ/ת במילים "יוזמה אישית". באופן כללי יוזמה אישית היא דבר חשוב ורצוי, אדם צריך לחדש,להתקדם ולנוע כל הזמן, בחסידות אומרים את זה בסגנון של "לקב"ה יש מספיק מלאכים למעלה והא לא צריך עוד מלאכים למטה", כלומר: המלאכים הם המוגדרים "עומדים" ומי שעושים מה שאומרים להם, בני אדם צריכים גם ליזום. עד כדי כך שחז"ל מלמדים שתפקידו של היצר הרע (!) הוא כמו שמרים של יין, שהם אלה שגורמים ליין לתסוס.

מה מותר ומה אפשר מגדירה ההלכה. לאחר חתימת התנ"ך הדבר היחיד שבעזרתו ניתן לקבוע איזו יוזמה היא חיובית ואיזו לא היא ההלכה, דבר שסותר את ההלכה הוא לא חיובי ודבר שתואם את ההלכה הוא חיובי ויכול להיות רצוי.

צריך הרבה אמת פנימית כדי לדעת מה באמת רצוי ומה לא. יש לי הרבה חברים, לדוגמא, שחושבים שהם נוטים לתיאטרון כעבודת ה', ללא ספק יש בכך קושי, גם של ביטול תורה, גם של השקעת משאבים וגם של לימודים שיש בהם חוסר צניעות וכו' ואדם צריך להיות מאוד מאוד אמיתי עם עצמו כדי לדעת האם "נטיית הלב" שלו היא באמת נטית לב לעבודת ה' דרך תיאטרון או נטיה לחוסר צניעות. זאת משימה ממש לא קלה, שרבים מתחבטים בה.