close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דרכים שונות לעבודת ה'

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

          לכבוד הרב,
האם יש דרך אמונה נכונה אחת ויחידה בקב"ה או יש כמה דרכים נכונים של אמונה בקב"ה?
אני חושבת שזה "לא פייר" אם למשל אני עובדת את ה בדרך כל שהיא (לדוגמא ברסלב) שנראת בעיני דרך  טובה אבל באמת למשל הדרך הנכונה היא הדרך של החרדים.
אני רוצה לעשות מה שהקב"ה רוצה שאני יעשה ואני לא יכולה לשאול אותו מה הדרך הנכונה.
 מאוד לא נראה לי שכל אחד חושב שהדרך שלו נכונה, למה אי אפשר דרך  אחת?

תשובה:

השאלה היא שאלה חשובה ועסקנו בה בעבר בכמה גוונים באתר. התשובה היא שיש כמה דרכים נכונות ושכל הדרכים מתאימות, כפי הנראה, למי ששומר אותן. יש לזכור שיש כמה כמה רמות:
רמה ראשונה- עצם העניין של מחלוקות הוא לרוב בדברים קטנים, אין לנו מסורות ממש תורניות שבהם יש מחלוקת ממשית. אם תחשבי על זה שעם ישראל קיים 4000 שנה, במקומות כל כך שונים, במרחקים עצומים (מה המרחק בן תימן להונגריה?) הרי שתגלי שעצם העובדה שיש מעט מחלוקות היא מדהימה.
רמה שניה- לפי תורת הקבלה והסוד, הרי שלכל דיעה המחלוקת יש מקום... הקב"ה הוא אין סופי, יש בו גוונים וגווני גוונים וכדומה... ואילו האדם הוא קטן מאוד, ולכן, הרי אדם אחד לא יכול להכיל את הקב"ה ואת כל דרכיו, אפילו לא קבוצה גדולה של אנשים. ולכן נוצרו גוונים, אלה מביאים לידי ביטוי גוון אחד בעולם ובאלוקות, אלו מביאים גוון אחר וכדומה... אני תמיד אומר שמי שנלחמת על עניין לבישת פאה (כמו החבדניקיות)- מתאים לה ללבוד פאה ומי שנלחמת נגד זה (כמו חרדים אחרים), לא מתאים לה!! כמובן שזה מצריך כנות וצריך לדעת שרק גדולי ישראל יכולים ללכת בדרכים האלו ולהחליט מה כן ומה לא, אבל בעומק,יש יסוד לכל דרך אמיתית.
רמה שלישית- לעם ישראל יש תכונה מיוחדת שהקב"ה טבע בנו, שרק מנהגים אמיתיים מתקבלים!! זאת אומרת שאם יש מנהג שהתפשט בעם ישראל ורבים נוהגים אותו, הוא נכון ומתאים להלכה. אמנם יש כאן הרבה מאוד דיוקים ולא כל דבר ודבר נכנס, ורק מה שהתקבל על כולם וכדומה... אבל יש דבר כזה שחכמים קוראים לו "מנהג ישראל דין" ולכן, אם את מתפללת על פי הנוסח של העדה שלך, התפילה מקובלת ואם את מתנהגת לפי ההלכה, זה בסדר...