close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שאלה בעניין יחסים ובעל חיים

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

שלום.

זוג ממכריי נדרש לעצת רב, אודה אם תסייעו בדבר.

בני הזוג הכירו לאחרונה, האשה מגדלת כלב כבר 6 שנים שאת רובם עברה ללא בן זוג, כלפי בעל החיים פיתחה יחס מיוחד של גידולו בתוך הבית ואף אי הבהרת הגבולות הנדרשים, דבר שיצר עובדה כי הכלב מרשה לעצמו לעלות על הספות, ואף היתה תקופה לישון עימה במיטה, דבר שהופסק בהמשך.
מבלי לגלוש לפסיכולוגיה המטופשת על מערכות יחסים בין כלבים לבעלי הבית שלהם, נוצר מצב בו הכלב , (אלוהים ישמור) מקבל את הזוגיות החדשה בכל מיני מעשים מביכים הכוללים התדפקות ויללות על חדר השינה בשעות הלילה בו בני הזוג הלכו לישון ועד "מעשה מביך" באמצע סלון הבית.
הדבר עלה בין בני הזוג, עמדת הגבר היתה הצבת גבולות ברורים ואילו עמדת האשה אשר מבינה כי משהו אינו כשורה היתה שיש לתת לבעל החיים זמן להתרגל למצב החדש אליו נתקע. כמובן שהדברים שהובאו מפי בת הזוג היו ברוח : "עכשיו הוא יבין שיש גבר בבית" וכיו"צ.
בשם בני הזוג, אודה אם תשטחו את עמדתכם ותייעצו כיצד יש לנהוג בהמשך.
אודה אם גם תכתבו אודות מעמדו של הכלב בתוך הבית עפ"י ההלכה היהודית.
תודה רבה.

תשובה:

אני חייב להודות שקשה לי מאוד, נפשית,לענות על השאלה. אני מבין מניסוח השאלה שבני הזוג חיים ביחד שלא כדת משה מישראל... מדובר על דבר מאד לא פשוט מבחינת היהדות, שלאחריו כל השאלות של גידול כלב, בעלי חיים וכדומה- מאבדות ממשמעותן. זה בערך כמו מישהו פצוע ומדמם קשות שישאל שאלה על מנתח פלסטי... אכן יש ליהדות מה לומר גם בתחומים אלו, של זוגיות, חיי משפחה וגידול בעלי חיים... אולם כאשר היסוד הוא רעוע מאוד והמשפחה איננה כדת משה וישראל, הרי שדברים אלו הופכים להיות משניים.