close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

יומיים ראש חודש

הרב יניב חניא  ח אדר, תשסד  01/03/2004

.......................

שאלה:

מדוע אנו חוגגים יומיים ראש חודש כאשר כבר אין שום ספקות באשר לתאריך המדוייק של ראש חודש? ומדוע אנו חוגגים יומיים מחצית מראשי החודשים במשך השנה?

תשובה:

השאלה היא שאלה מקיפה הנוגעת ללוח השנה ואופן קביעתו. בקיצור, אופן קביעת החודשים והזמנים ביהדות הוא שהם נתונים ביד בית דין ובית דין מקדש את החודש (או לא) על פי ראית הירח. אולם הדבר מצריך מספרתנאים שאחד מהם הוא בית דין שיושב בארץ ישראל. כאשר ראה הלל (לא הלל הזקן של המשנה, אלא הלל שחי אחריו) שהגלות מתקרבת הוא קבע את לוח השנים לתמיד ובכוח הקביעה ההיא אנחנו חיים עד היום. כלור: אז היה בית דין, והוא קידש את כל החודשים קדימה בכוחו. לנו, למעשה אין יכולת לקדש את החודש על פי ראיה כי אין לנו בית ואנו נאלצים לסמוך על הקידוש ההוא (וזה די מדהים שהוא הצליח אז לקבוע לוח שימשיך עד ימינו כמעט ללא בעיות). מכאן נובע שלמרות שאנו יודעים מתי בדיוק חל ראש חודש, אין לנו יכולת לקדש אותו ללא בית דין ואנו צריכים לשמור על הקידוש דאז. (הדבר שונה מהחגים שאותם חוגגים יומיים מסיבה אחרת... כי פשוט לא יודעים, אבל זה כבר לשאלה אחרת). לגבי קביעת היומיים או יום אחד- הדבר נוגע לאופן החשבון, אנחנו קובעים את החודש לפי הירח, שמקיף את השמש בעשרים ותשע וקצת ימים... כך שהיה צריך להיות ראש חודש פעם בעשרים ותשע וקצת. מכיוון שזה בלתי אפשרי, אנחנו עושים מספר ראשי חודשים יומיים (כלומר: החודש הקודם הוא שלושים יום) ומספר ראשי חודשים יום (כלומר: החודש הקודם 29 יום) מה שמאפשר לשמור, בחישוב שנתי כולל, על חגיגת ראש חודש בתאריך הנכון.