close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דיני טהרה

הרב יניב חניא  א תמוז, תשסד  20/06/2004

.......................

שאלה:

כיצד אני סופרת 7 ימים נקיים? ממתי סופרים? אם קיבלתי את המחזור החודשי בשבת, ואורך המחזור הוא יומיים-שלושה, מתי אני אמורה ללכת למקוה?

תשובה:

את שבעת הימים הנקיים מתחילים לספור החל מהערב הנקי הראשון (עם מגבלה שמיד נציין).

הספירה מתבצעת כספירת ימים, כשבכל יום כזה בודקים אם יש דם או לא (בבוקר ובערב, בעזרת בד מיוחד שניתן לקנות בכל מקווה או צרכניה חרדית, במקרים מסויימים ניתן לבדוק רק פעם ביום, אם יש סכנה של פגיעה שתגרום לדימום). לא ניתן להתחיל לספור שבעה נקיים לפני חמישה ימים מתחילת המחזור (זוהי המגבלה עליה דברתי). או לפחות ארבעה ימים בהיום האחרון שבו היו יחסי אישות, ככה נהגו רוב עם ישראל. ביניהם גם יהודי צפון אפריקה ועוד...

הערה שחשוב לציין- לספרדים שהולכים על פי שיטת הרב עובדיה, ניתן לעשות את ההפסק בטהרה גם לפני כן (לפני החמישה ימים), בתנאי שההדם פסק והאשה מדיחה את המקום היטב ו"שורה" במים חמים (אמבטיה), כדי לנקות את עצמה. זה לא מצב כל כך מעשי, כי כמעט ואין נשים שמפסיקות לראות באותו יום ממש... המחזור נמשך תמיד כמה ימים... אולם כך פוסק השולחן ערוך במפורש, והרב עובדיה יוסף קובע להלכה... זו פסיקה שיכולה לעזור במקרים מיוחדים, כמו כלות שנטמאות בגלל הפעם הראשונה, או ביוץ מוקדם וכדומה... במקרים של ביוץ מוקדם יתירו הפסקה כזו גם לאשכנזיות.

כלומר: מחזור חודשי בשבת והפסקת הדם ביום שלישי, חייבים לחכות עוד יומיים (כדי להגיע לחמישה ימים), ביום רביעי בערב מיד לפני השקיעה מבצעים בדיקה...
אם אין דם הרי שאחרי השקיעה, שלפי היהדות זה כבר יום חמישי, מתחילים לספור. חמישי, שישי, שבת, ראשון, שני, שלישי, רביעי. ברביעי אחרי השקיעה (שוב, שזה כבר יום חמישי) הולכים למקווה.
ההליכה למקווה יוצאת תמיד באותו יום של הבדיקה, הבדיקה לפני השקיעה והמקווה אחרי.

אני עדיין פותח את התשובה הזאת לכל הגולשים כי זה נראה לי חשוב לכולם עדיין. (אני תמיד חוטף מגולשים אחרי שאני פותח לציבור תשובות בנושאים כאלו), אם את מעדיפה שזה יהיה פרטי- צייני זאת.