close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רישופ נוכחות

הרב יניב חניא  יג סיוון, תשעה  31/05/2015

.......................

שאלה:

שלום הרב, אם אדם לומד במכללה שבה הרישום חובה, האם המקרים להלן מותרים (מבחינה הלכתית בלבד): א. ישנו שיעור כפול ( נחשב כשתי שעות נפרדות).. המרצה עושה רישום רק בתחילת שיעור הראשון. אם יוצאים בתחילת שיעור שני - האם יש בכך גזל דעת? הרי המרצה רואה מי יוצא. והאם כך הדין כאשר אדם גר במקום רחוק ויש לו טרמפ דווקא בשעה המוקדמת ב. מרצה עדתה טעות ורשמה מישהי כאילו הייתה.. (אותה בחורה לא הטעתה אלא חברות שלה חשבו שהא עוד בחופשת לידה אך באמת כבר נגמרה לה החופשה). האם חייבת לתקן? יש לציין שרוב האנשים שנמצאים בתואר עושים דברים כאלו בלי להניד עפעף, ואף חמורים מכך.. יוצא שדווקא האדם שמנסה להיות ישר עם המערכת נפגע כל הזמן.! תודה מראש

תשובה:

א. זו באמת שאלה מורכבת קצת, בגלל העובדה שרבים נוהגים כך וכדומה. מה שגורם לתחושה שאם אתה שומר על הכללים אז אתה מפסיד. אני חושב שמצד אחד צריך לשמור על ההגינות הבסיסית ועל האמת הפנימית אולם מצד שני לא להפוך את הרמאות לנורמה. כלומר- אם אכן יש טרמפ או משהו כזה ניתן לסמן. אולם אם זה משהו קבוע שהוא רמאות זו בעיה.
ב. אני סבור שאין חובה לתקן. כי לכולם ברור שמדובר בנהלים שלעיתים הם מעיקים ורוטניים וכל עוד אין בזה שקר או הטעיה מכוונת אין צורך לתקן.