close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צבא או שירות לאומי

הרב יניב חניא  כח אייר, תשעט  02/06/2019

.......................

שאלה:

שלום הרב, אני מאמינה שצריך לעשות שירות לאומי ולא צבאי. בכל זאת הלכתי לצו ראשון בשביל לכבד את ההורים ויצאו לי נתונים מאוד גבוהים (פרופיל נמוך אבל קבא ודפר גבוהים מאוד). אני לא רוצה להתגייס אבל עם הנתונים שלי אני יכולה לתרום המון ביחידות מודיעין ודברים בסגנון (יכולה בכל מקרה להגיע רק ליחידות לא קרביות) השאלה שלי היא האם עדיף ללכת לצבא ולתרום מידע ומהיכולות שלי למדינה בצורה כזו, או ללכת לשירות לאומי לדברים בסגנון אחר שאמנם תורמים מאוד ויותר מתאימים לבנות דתיות אבל בלי לנצל את היכולות שלי? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

ישר כח על הבירור המעמיק.

אני מאלה שסוברים שבנות צריכות לעשות רק שירות לאומי ולא צבא. יש לכך מספר סיבות, שהחשובה שבהן היא העובדה שהרבנות הראשית, לכל דורותיה, נגד שירות צבאי לבנות. יש לכך סיבות רבות, אולם עצם העובדה שהרבנות הראשית אוסרת, זו כבר סיבה לעניין הזה.
זה נכון שיש לא מעט רבנים שמתירים, אולם אין באמת אף פוסק רציני של ממש שמתיר צבא לבנות, ]וסק המקובל בפ]סיקות רבות נוספות.

מלבד זאת, הענין של שירות צבאי לבנות הפך הימינו לסוג של "נייר מבחן" לעניין הדתי, לציבור הדתי ולרמת האמונה שלנו ברבנות ולכן זו סיבה נוספת.

יש גם הרבה סיבות מעשיות... וביניהן גם הסיבה שבשירות לאומי את יכולה לבחור תפקיד שיתאים לך מאוד (כלומר- אני לא ממש מקבל את החלוקה שלפיה בצבא תתרמי כמיטב יכולתך ואילו בשירות לא), זה נכון שבימינו לא קל למצוא שירות איכותי, אולם אם משקיעים בכך מוצאים. אני סבור שבת שיש לה יכולת ורצון לשמור על צניעות, ורצון חזק לשרת, תעשה את זה טוב יותר בשירות הלאומי, במסגרת דתית ועם ליויי דתי (מסויים, המצב בשירות הלאומי מצריך הרבה שיפור, הרבה מאוד).

בכל מקרה, חשוב לבחור תפקיד רציני שבו תתרמי לחברה ולעצמך (מבחינת הסיפוק) כמה שיותר... זה דבר שיכול לקרות גם בצבא, אולם שם הרבה יותר קשה לבחור.
תשובות נוספות בנושא-
ריכוז נוער
האם מדובר בנוער דתי או לא?
האם זה ישוב, פנימיה?

למה זה נראה לך חשוב, בגלל אופי הנוע
חתונה
א. למה שזו לא תהיה מחשבה נכונה אם אתה בגיל 22? זה נראה לי לחלוטין נכון שתתחיל לחשוב על חתונה בגיל הז
שירות לאומי
משמעות הציווי היא שאם יש אפשרות לתת צדקה לאנשים שקורבים אליך פיזית ויש אפשרות לתת לרחוקים צריך להקדי
חול המועד\צבא
1. לדעתי כן, הוא לא יכול להספיד וכדומה, אבל להשתתף נראה לי שאין מניעה.
2. נראה לי שאכן יש בזה
אמונה
1) זו שאלה עצומה שאלפי אנשים בארץ, מחנכים, הורים, רבנים וכדומה, מתלבטים בה. אני מניח שההדרך הכיטובה