close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פיצוץ אוכלוסין בישראל

הרב יניב חניא  כ אב, תשעט  21/08/2019

.......................

שאלה:

יש לי שאלה בנושא שבדרך כלל לא מדברים עליו, ובדרך כלל אפילו נהוג לעודד ילודה. אבל הבעיה היא שכבר היום ישראל היא אחת מהמדינות הכי צפופות בעולם, ואומרים שבקצב הילודה הנוכחי נהפוך למדינה הכי צפופה בעולם (אולי חוץ מבנגלדש) בעוד כמה עשורים. כנראה שטכנית יכולים לחיות פה כמה עשרות מיליוני אנשים, אבל זה יהיה נורא צפוף ולא נעים. אפשר לגור במגדלים ובבתים עם מרווחים קטנים, ובאמת יש היום שכונות חדשות שנראות מאוד צפופות,(וממרפסת של דירה אפשר ממש לראות ולשמוע מה קורה במרפסת בבניין ליד, לפעמים אפילו בתוך הדירה עצמה, וגם יש בניינים נורא גבוהים גם ביישובים לא מרכזיים) אבל לדעתי זה לא ממש נעים.. מחירי הדיור עולים מהר בגלל הרבה ביקוש ומחסור בקרקעות, וכבר היום לוקחים לחקלאים את הקרקעות שלהם בניגוד לרצונם בשביל בניה. יש הרבה פקקים, ובחופשים נסגרים כל מיני אתרים תיירותיים מעודף מבקרים. אז מה יהיה כשיהיו פה כמה עשרות מיליוני תושבים? (וגם יהיו פחות שטחים פתוחים ומקומות לטייל כי הם גם יצטרכו בתים) נהיה גוש עירוני ענק? זה נשמע לי נורא לחיות רק בבטון ומגדלים... אני יודעת שיש אנשים שאומרים שיש מקום בנגב ובגליל אבל זה לא ממש ככה. כי קודם כל אנחנו צריכים גם שטחים לטבע וטיולים ולא רק לבניה, צריך שטחים לחקלאות, ויש המון המון שטחים שהצבא תופס בשביל אימונים. הבנתי ששטחי האימונים תופסים את רוב הנגב, חלק גדול מהבקעה ומהגולן ושטחים נוספים. אני כמובן לא מדברת על אי ילודה בכלל אלא על לשאוף שזוג הורים יביאו בן ובת.

תשובה:

זו שאלה מעניינת שגם אני חושב עליה לעיתים, בעיקר כשעומדים בפקקים אין סופיים ומבינים שהשטח פשוט לא מספיק. וזו אכן בעיה שצריך לתת עליה את הדעת.

אם כי, כמובן, שמבחינה טכנית מדובר על עוד לא מעט שנים. כמה עשרות שנים נשמע לי מוזר, כי קצב גדילת אוכלוסיה הוא איאטי יחסית, ויש למדינת ישראל לא מעט עתודות... בעיקר בנגב ובגליל, ועדייין ישארו לא מעט שטחים לטיול וכדומה... וכמובן יש את יהודה ושומרון, והבקעה ועוד. כל אלה מקומות שיכולים לקלוט מיליונים רבים לפני שתתחיל מצוקה אמיתית בגסנון הונג קונג או בנגלדש (שגם שם עיקר הבעיה היא ההתרכזות במקום אחד, פחות השטח).

ועדיין, זו שאלה ובעיה שצריך לחשוב עליה ולהתכונן אליה מבחינה מעשית, בתכנון כבישים, ערים, ותחבורה ציבורית להמונים.

אולם אני מניח שהסיבה ששאלת את זה פה, היא בגלל אמונית רוחנית ולא מעשית. ולכן אני חושב שיש כמה דברים רוחניים לומר על זה-
א) חכמים אומרים שארץ ישראל נקראת ארץ הצבי, כי כמו שעורו של הצבי לא מכיל את בשרו (כלומר "הבשר" של הצבי דחוק בתוכו ואחרי שמפשיטים את העור לא ברור איך הוא נכנס פנימה), כך ארץ ישראל מתרחבת לקלוט יותר אנשים ממה שזה נראה חיצונית. אפשר לזכור את הבריטים, שחוקקו את הספר הלבן, כדי שהארץ לא "תקלוט מעבר ליכולת שלה", וכמובן שמאז האוכלוסיה בארץ הכפילה את עצמה פי עשרה ויותר, ועדיין יש מקום.

ב) אנחנו בדרך כלל לא עוסקים בחשבונות שכאלו כאשר יש מצווה מפורשת. כלומר- יש בתורה מצווה של פרו ורובו, אז אם יש איזו סכנה מרוחקת, של עוד כמה עשרות שנים קדימה, אנחנו לא עושים את החשבון של "מה יהיה" ואיך זה יעבוד. המצוות הן דרך חיים שלימה, שאומרות לנו איך צריך לחיות, וממבט במצוות ברור שהתורה רוצה שילדו ידלים ויביאו דורות. אם יהיה "מצב חירום" בעוד מאה שנה ויצטרכו לחשוב על פתרונות, שיחשבו הם בדורם.

ג) מבחינה אישית של קיום מצוות פרו ורבו, כמובן שאין לזה משמעות לכל אחד פרטי, גם אם יפתרו את הבעיה פעם, זה יהיה באופן מערכתי, ממשלתי ורחב. והאמונה שלנו שעד אז כבר יהיו אנשים עם רוח הקודש ונבואה, שידעו מבחינה רוחנית לאן זה הולך. 
תשובות נוספות בנושא-
מניעת הריון
אני סבור שבמקרה שלכם, כפי שאתה מתאר אותו, ניתן למנוע. 
מה גם שיש לכם שני בנים ושתי בנות.
מניעת הריון
באופן עקרוני לא כל כך מקובל למנוע הריון כאשר יש ילד אחד אלא אם כן יש סיבה טובה- כגון עייפות של האישה
גלולות נגד הריון
קשה לענות על שאלה כזו על פי הנתונים שאתה נותן- האם אתם מדברים על לתמיד, על תקופה מסויימת, מה זה קשה
המשך שאלה
על פי התיאור שלך זה נשמע בסדר גמור שתמנעו למשך חצי שנה עד 10 חודשים, אם תרצו לאחר מכן אנא שאלו שוב.
שאלה
מה הסיבות שאתם רוצים למנוע הריון ולכמה זמן אתם חושבים?