close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פיצוץ אוכלוסין- המשך.

הרב יניב חניא  כב אב, תשעט  23/08/2019

.......................

שאלה:

תודה על התשובה המהירה והמפורטת. הבעיה שההשלכות של הצפיפות משפיעות גם היום. בפסח האחרון למשל היה עומס מטורף בשמורות הטבע והגנים הלאומיים עד שבסוף מנעו את הכניסה לכל מיני מקומות וגם למי שכן הצליח להיכנס בקושי היה מקום. (לא רק במרכז) גם טבע עירוני, שטח פתוח בתוך העיר מצטמצם ומבטלים אפילו שטחים שהוכרזו כשמורת טבע או כגן לאומי. הריבוי הטבעי בישראל הוא הגבוה ביותר במדינות המערב, קצת פחות מ2% בשנה ואומרים שגם אם מעכשיו כל זוג יביא רק שני ילדים לעולם האוכלוסיה תגיע ל15 מיליון אנשים בגלל שיש כאן הרבה צעירים בגיל הפוריות, ובקצב הילודה הנוכחי אנחנו נכפיל את האוכלוסיה שלנו בעוד 30 שנים בערך. כבר היום בונים נורא גבוה, גם בערים לא ראשיות כמו עפולה, עכו או נתיבות וגם בירושלים שפעם נמנעו מלבנות בה מגדלי ענק מתכננים מגדלים כאלה עכשיו. ויש בניינים שממש ממש קרובים אחד לשני שהנוף של מישהו מהחלון הוא הדירה של השכן... זה מפחיד אותי לחשוב שבכל מקום כאן יהיו מגדלי ענק מפלצתיים כמו בהונג קונג או סינגפור או שנהרוס חלק גדול מאוד מהטבע והיופי של ארץ ישראל. בישראל הצפיפות היא בערך 400 אנשים לקילומטר מרובע, בבנגלדש בערך 1100. עוד מעט אנחנו כבר נהיה הכי צפופים מהמדינות המפותחות (שהן לא עיר מדינה), וגם לנו יש כל מיני צרכים שלמדינות אחרות אין, חלק גדול מאוד מהשטח שלנו משמש כשטחי אימונים של הצבא. איך ההלכה מתייחסת למקרה שבאמת צפוף? במקרים מסויימים יש מקום לצמצום ילודה ולהשתדלות שזוג יביא בן ובת כמו המצווה ״פרו ורבו״, אבל יוותרו על ״לא תוהו בראה לשבת יצרה״ משום שהארץ באמת כבר נורא מיושבת?

תשובה:

כפי שאמרתי זו שאלה מעניינת.

צריך לזכור שחלק מ"הבעיות" שתיארת הן די באשמתנו, בגלל שאנחנו מעדיפים להתרכז בכמה קילומטרים מרובעים (זו תופעה עולמית, כמובן, העולם כולו עובר לערים, צפופות וקשות תחבורה), והאנשים הכי מרוצים בארץ מבחינת מקום מגורים הן תל אביבים וכפר סבאיים, כך שהאשנים ככל הנראה אוהבים את מגדלי הענק (לא כולם, כמובן, אני לא). 
ישנם עדיין שטחים גדולים ורחבים ליישוב ונראה שזה עדיין רחוק מאוד מרוויה מוחלטת.

מה יחס ההלכה למצב כזה, קשה לי לדעת, כן ידוע שיש בחז"ל תיאורים על צפיפות אוכלוסין במקומות רבים בארץ (ירושלים, ביתר, הר המלך), ולא מצינו צמצום ילודה בגלל זה. לענ"ד זה לא יקרה, שכלומר שיהיה צו הלכתי לצמצופ ילודה בגלל צפיפות, אבל אין ספק שצריך לדון בזה עמוקות ורחבות, אם כי יש עוד שנים... אבל אולי זה הזמן להתחיל. בכל מקרה, לי לא זכורה הגדרה הלכתית כזו.
תשובות נוספות בנושא-
פיצוץ אוכלוסין בישראל
זו שאלה מעניינת שגם אני חושב עליה לעיתים, בעיקר כשעומדים בפקקים אין סופיים ומבינים שהשטח פשוט לא מספ
מניעת הריון
באופן עקרוני לא כל כך מקובל למנוע הריון כאשר יש ילד אחד אלא אם כן יש סיבה טובה- כגון עייפות של האישה
גלולות נגד הריון
קשה לענות על שאלה כזו על פי הנתונים שאתה נותן- האם אתם מדברים על לתמיד, על תקופה מסויימת, מה זה קשה
המשך שאלה
על פי התיאור שלך זה נשמע בסדר גמור שתמנעו למשך חצי שנה עד 10 חודשים, אם תרצו לאחר מכן אנא שאלו שוב.
שאלה
מה הסיבות שאתם רוצים למנוע הריון ולכמה זמן אתם חושבים?